• SpanskaFlugan

Ska vi ha extra skatt på godis, läsk och chip?

www.aftonbladet.se/nyheter/article18437318.ab Enligt Folkhälsomyndigheten är varannan svensk överviktig. Nu har en professor på KI kommit med krav på regeringen att de inför extra skatt på godis, läsk och chips och tar bort momsen på frukt och grönt. Vad tycker ni? Jag tycker det är en lysande ide! Jag köper sällan onyttig mat så om jag absolut vill ha chips kan jag lika gärna lägga en tia extra någon gång om året. Däremot tycker jag frukt och grönt, särskilt ekologisk är för dyr och skulle gärna se att man tar bort momsen på det, det köper jag varje vecka och skulle spara massa pengar.

• Svar på tråden Ska vi ha extra skatt på godis, läsk och chip?
  • Nenne666

Ja-ÄNTLIGEN! Detta har jag efterfrågat länge.

• Thomas66
    SpanskaFlugan skrev 2014-02-25 20:59:06 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article18437318.ab Enligt Folkhälsomyndigheten är varannan svensk överviktig. Nu har en professor på KI kommit med krav på regeringen att de inför extra skatt på godis, läsk och chips och tar bort momsen på frukt och grönt. Vad tycker ni? Jag tycker det är en lysande ide! Jag köper sällan onyttig mat så om jag absolut vill ha chips kan jag lika gärna lägga en tia extra någon gång om året. Däremot tycker jag frukt och grönt, särskilt ekologisk är för dyr och skulle gärna se att man tar bort momsen på det, det köper jag varje vecka och skulle spara massa pengar.

Det låter bra.
  • Anonym (Smal)

Varför ska jag straffas som inte har och aldrig haft problem med övervikt!!??
    Det är ju inte mitt förbenade fel att andra inte kan äta snask med måtta.

Låt de feta väga sig i affären och få pålägg med x antal kronor för varje kilo övervikt de har och kg godis de köper.
    Det vore mer rättvist.

• Anonym (Ja!)

Absolut det tycker jag OM man då istället ser till att ekologiska matvaror blir billigare. (Har inte läst artikeln så jag vet inte vad som är föreslaget) 

• Anonym (hm)

Tveksam. Låter bra först men när jag tänker närmare på det tycker jag det vore ganska jobbigt. Jag köper högprocentig choklad och annat som är dyrt redan när jag vill ha godis. Ett procentpåslag på det skulle göra ganska ont. Om billigt godis, butiksmärkeläsk och fulchips ökade rejält i pris procentmässigt skulle det fortfarande inte vara särskilt dyrt.

• Anonym (Kiki)

Ja, men ta bort skatt på något annat då! Ex på "vanliga" livsmedel som grönsaker, kött, mejeri, vad som helst. Sänk momsen på maten i övrigt och höj skatten på godis.

• Anonym (K)

Jag tror inte det hjälper, snarare kommer folk att prioritera bort den lilla frukt och grönt de äter för att ha råd med chipsen ändå...

• Studentpappa

Skulle vara bättre med en tjockisskatt alternativt ett smalskatteavdrag för oss som är sunda.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (hm) skrev 2014-02-25 21:10:44 följande:
    Tveksam. Låter bra först men när jag tänker närmare på det tycker jag det vore ganska jobbigt. Jag köper högprocentig choklad och annat som är dyrt redan när jag vill ha godis. Ett procentpåslag på det skulle göra ganska ont. Om billigt godis, butiksmärkeläsk och fulchips ökade rejält i pris procentmässigt skulle det fortfarande inte vara särskilt dyrt.

Hans förslag går ut på att skatten ligger på socker så bra choklad med låg sockerhalt kommer fortfarande vara överkomlig?
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Kiki) skrev 2014-02-25 21:12:16 följande:
    Ja, men ta bort skatt på något annat då! Ex på "vanliga" livsmedel som grönsaker, kött, mejeri, vad som helst. Sänk momsen på maten i övrigt och höj skatten på godis.

Det är exakt vad förslaget går ut på. Läs TS och artikeln.
Svar på tråden Ska vi ha extra skatt på godis, läsk och chip?