• Vifem

Sgi och eget företag

Hej,
    Jag har ett eget företag som är under uppbyggnad. Jag är också anställd som vikarie.
    Idag jobbar jag ca 2h/v med mitt företag och 65%/ månad med anställningen.
    Om jag skulle bli gravid o vara mammaledig och vill räkna min sgi enbart 100% på mitt företag (under uppbyggnadsfasen). Måste jag säga upp mig och jobba 100% med företaget innan beräknad förlossning eller räcket det att ha företaget på 100% vid BF?

• Svar på tråden Sgi och eget företag
  • Försäkringskassan

Hej!

För att du ska kunna få den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) beräknad på 100 % under uppbyggnadsskedet så måste du arbeta 100 %.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Vifem

Hur långt innan förlossning måste jag jobba 100% i företaget för att beräkna SGI på enbart företaget?
    Kan jag jobba 65% på min anställning och 35% i företaget och ändå räkna sgi endast 100% på företaget.

• Försäkringskassan

Hej!

För att kunna registrera en SGI utifrån en inkomst behöver den vara stadigvarande. Det innebär att man ska ha för avsikt att arbeta under minst sex månader. Föräldraledighet ses som ett planerat avbrott från arbete, vilket betyder att du behöver arbeta heltid i ditt företag under minst sex månader innan barnet föds.

Det här är generella regler och vi kan inte lämna några besked på förväg,

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Sgi och eget företag