• ujaoo

hur mycket kostar det när ni lagar TACOS?

Alla säger att det är en billig maträtt?!!

När vi lagar tacos här hemma blir det dyrt när vi ska handla till tacos köper vi:

500 gram nötfärs (inte vakumförpackad, det smakar vidrigt) 50 kr
    Taco kit, skal, krydda, sås 30 kr
    tortillabröd 20 kr
    nachos 20 kr
    Riven ost 20 kr
    tomater, 20 kr
    gurka 20 kr
    sallad 20 kr
    creme fraice 10 kr
    majs 20 kr
    smör 20 kr

o nu har jag säkert glömt nåt men prislapen för en tacokväll blir ju 250-300 kr... är det billigt?

har inte problem med pengar, tvärtom, men har bara funderat på detta ett tag hehe

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 05:33
    smör att steka i och smälta på majsen

vad brukar ni ha till er tacos? o vad kostar det för er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 07:08
    någon tyckte priserna var dyra
    alltså vi köper ekologiskt o närodlat o bra märken

inte nötfärs för 100 kr kilot?
    vad betalar ni för färsk, nymalen, ekologisk/närodlad nötfärs då?

köper 1-2 ekologiska cocktailtomater och 1-2 ekologisk gurka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 07:09
    hade kunnat halvera kostnaderna säkert, men vill inte ha ett billigt/dåligt märke, utländsk burkmajs, blandfärs från Danmark och besprutade grönsaker osv...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 07:10
    ja vi köper både skal, bröd o chips
    en gillar bara det ena, en det andra, en annan det tredje osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 07:11
    1 skål riven, ekologisk, god ost för under 20 kr? vart köper man en sån ost?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 07:13
    ja, har smör på majsen, kokar den och smälter lite smör på och blandar i skålen, jättegott : D

• Svar på tråden hur mycket kostar det när ni lagar TACOS?
  • LillGris

Nä det är inte särskilt billigt, för oss går det på typ 3-400kr. Inte svindyrt men inte direkt budgetmat heller.

• ujaoo

ännu mer än mig alltså? oj vad köper du då? eller är ni en megastor familj?

• Frontline

Brukar köpa hem nötfärs när det är billigt ca 60:- kg och sen ha i frysen.
    Mjukt bröd ca 12:-
    Majs 10:
    2 gurkor ca 20:-
    3 tomater ca 10
    2 paprika ca 20:-
    1 gul och 1 röd lök ca 5:-
    tacosås 1 burk 12:-
    kryddor ca 25:-
    Riven västerbottenost 32:-
    Turkisk yoghurt 1 liter 23:-

Vitlök, jalapeño, starkare så och nåt att steka i finns ju oftast hemma så det köper man ju inte varje gång...

Så ca 230:- och det räcker till 2 vuxna och 1 barn till både fredag och lördag...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Nape

Oj, men hur många är ni? Eller hur räknar du?

Går det åt så mycket smör? 20 kronor för tomater- ett halvt kilo? Och gurka 20 kronor? En burk majakorn 20 kronor?

• Sisisisi

Hur mycket smör har du egentligen när du steker?? 500 g kostar 29 kr...

Annars så blir det väl typ samma för oss.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• ujaoo

haha okej smöret har jag inte så mycket, men menade allt jag måste köpa in för att laga tacos,

• ujaoo

en ask cocktailtomater 20 kr (ekologiska)
    och maj fryst 20 kr

köper mycket ekologiskt o närproducerat, tycker det är viktigt om det finns att välja på

• Tusselina
    ujaoo skrev 2014-02-26 05:28:58 följande:

När vi lagar tacos här hemma blir det dyrt när vi ska handla till tacos köper vi:

tortillabröd 20 kr
    nachos 20 kr
    Riven ost 20 kr
    tomater, 20 kr
    gurka 20 kr
    sallad 20 kr
    creme fraice 10 kr
    majs 20 kr
    smör 20 kr

o nu har jag säkert glömt nåt men prislapen för en tacokväll blir ju 250-300 kr... är det billigt?

har inte problem med pengar, tvärtom, men har bara funderat på detta ett tag hehe

Så ni ska ha både skalen i kitet, tortilla och nachos? Är ni väldigt många och har väldigt liten andel köttfärs? eller så låter det som oerhörda mängder tillbehör.....

100kr/kilot är inte normalpris för köttfärs
    20 kr för tortillabröden (som låter inte nödvändiga om ni köper kit) låter högt räknat
    Samma med nachon som tortilla
    20 kr för osten är rätt mycket ost
    20 kr för tomater? Även i när tomaterna är dyra som så här års så är det ca 0.5 kilo tomater - brukar vara 6 tomater i en 0.5 kilo packe
    Gurka för 20 kr? typ 2 hela gurkor då eller?
    Sallad 20 kr? Nästan 2 hela huvuden?
    en burk cremé fraiche låter som väldigt lite till den enorma mängden grönsaker som ger de priserna
    20 kr för majs? Det är väldigt mycket majs det med 
    Ja de 20 kr för smör hade någon redan tagit upp som inte rimligt.

Det låter som du gör för minst 10 personer fast med väldigt lite köttfärs. 

Men är det för 10 personer så är det ju inte så dyrt? Är det för en normalstor familj så har du listat på tok för mycket. 

Men ok om jag gör med motsvarande mängd köttfärs och baserar på kit så kanske "normal" mängd tillbehör vore: 
    15 kr färdigriven ost (river man själv får man lämpligare mängd till vettigare pris men ok)
    10 kr tomater 
    5 kr gurka (en halv kan vara lagom - resten används ju till annat i vardagen)
    5 kr sallad (går alltid åt mindre än man tror - blir rätt mycket volym så ett halvt huvud kanske)
    10 kr gräddfil (godare än creme fraiche till tacos tycker jag - men beror lite på om man redan har hemma, använder aldrig det till något annat tillskillnad från cremé fraiche)
    5-10 kr majs - en hyfsat liten burk räcker bra. 
    2 kr smör (då har det gått åt stor mängd - smör eller vad man föredrar att steka i har man ju redan hemma, knappast ingen specialvara att argumentera man behöver köpa extra ett helt paket)
    Nötfärs brukar ligga runt 70kr/kilot normalpris - om det är vakumpackat eller inte beror mest på affär.
    Länge sedan jag köpte kit - men 30 kr låter inte helt orimligt så totalt:
    ca 120 kr?
    Då är det ändå räknat med de löjligt höga priserna på sallad, gurka och tomat så här på vintern - resten av året billigare. Nötfärs brukar jag köpa på mig när det är erbjudande och stoppa i frysen. Så i praktiken skulle priset gå ned ännu mer.  
  • sextiotalist
    ujaoo skrev 2014-02-26 05:28:58 följande:

för 500 gram betalar vi 40 kronor (malen i butiken, ordinarie pris)
    Vi har såser som vi köper separat, de brukar räcka ganska länge, men kryddorna en tia kanske
    tortillabröd 20 kr
    Tror det kostar 17-18 kronor
    nachos 20 kr
    en tia
    Riven ost 20 kr
    15 (allt går inte åt)
    tomater, 20 kr
    vet inte, jag är den enda som äter tomater, kring 2-3 kronor kanske
    gurka 20 kr
    igår var priset 24 kronor kilot
    sallad 20 kr
    nix
    creme fraice 10 kr
    samma
    majs 20 kr
    12 kronor kostade en burk igår

smör 20 kr
    En liten klick i pannan kan väl inte kosta 20 kronor? Har man inte smör, så fungerar olja lika bra

Nu äter vi sällan tacos, men se ovan vad jag betalar ungefär (då ingen billig affär), men med dina exempel så hade det gått på en dryg hundralapp här.
  • Gurkan

Köttfärs köper jag blandfärs när city gross har det billigt (39,90 kg). Vi använder drygt 300 gram vilket blir ungefär 15 kr. Ost har vi alltid hemma men kanske 15 kr. Majs 10 kr. Gurka, sallad och tomater 20 kr (använder inte en hel gurka, en hel sallad osv utan det används hela helgen). Tortilla plus nachos, krydda och salsa 60 kr. Créme fraiche finns också alltid hemma så kanske 5 kr. Röd lök förstås men det finns också hemma så kanske 5 kr till. 130 kr för 2 vuxna och 1 barn.

Svar på tråden hur mycket kostar det när ni lagar TACOS?