• MrsMikas

Att skydda SGI + föräldrapenning

Hej,

Jag har två frågor

1. Om man blir gravid innan barnet man har är 18 månader ska SGIn vara skyddad som jag har förstått det.Nu är vi i den situationen, minstingen är ännu inte 18 månader och jag är gravid. Det är dags att skola in på förskolan och i samband med det kommer jag att gå ner i arbetstid. Inget moderskapsintyg finns ännu (det är för tidigt) och försäkringskassan ”vet” därför inte att jag är gravid.

Vad händer nu OM någonting skulle hända med barnet i magen. Kanske missfall (det ska vi ju inte hoppas). Kommer jag vara tvungen att komplettera min arbetstid med föräldrapenning upp till 100% fram tills dess att FK har fått ett moderskapsintyg eller vad gäller? Vad händer med min SGI OM någonting skulle hända??

2. Nu vid inskolning på förskolan, visst är det OK att ta ut lägstanivådagar även de dagar då lilleman lämnas kortare stunder? 'Vanlig' föräldrapenning har jag för mig att det inte är OK.

• Svar på tråden Att skydda SGI + föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

1. SGIn är endast skyddad till dagen innan barnet fyller 1 år därefter måste du ha någon forma av ersättning minst 5 dagar/vecka det kan vara antingen föräldrapenning 5 dagar om du är hemma på heltid eller du kan arbeta i minder omfattning än vad du gjorde innan du fick barn och fylla upp med föräldrapenning restrande så det blir totalt 5 dagar/vecka. Det du beskriver är att du är garanterad att få minst samma föräldrapenning med nästkommande barn om du är gravid innan första barnet blir 1 år och 9 månader. Du kan läsa mer om vad som gäller på vår hemsida (bifogar länk).

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar/

2. Ja det går bra att ta lägstanivådagar när du lämnar barnet kortare stunder men däremot inte sjukpenningnivådagar.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• MrsMikas
    Försäkringskassan skrev 2014-02-26 14:33:36 följande:

Hej!

1. SGIn är endast skyddad till dagen innan barnet fyller 1 år därefter måste du ha någon forma av ersättning minst 5 dagar/vecka det kan vara antingen föräldrapenning 5 dagar om du är hemma på heltid eller du kan arbeta i minder omfattning än vad du gjorde innan du fick barn och fylla upp med föräldrapenning restrande så det blir totalt 5 dagar/vecka. Det du beskriver är att du är garanterad att få minst samma föräldrapenning med nästkommande barn om du är gravid innan första barnet blir 1 år och 9 månader. Du kan läsa mer om vad som gäller på vår hemsida (bifogar länk).

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../

2. Ja det går bra att ta lägstanivådagar när du lämnar barnet kortare stunder men däremot inte sjukpenningnivådagar.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Hej,

Tack för svaret.
    Jag har läst på försäkringskassans hemsida. Och ja - det framgår att om jag blir gravid innan 1 år och 9 månader så ska jag få samma föräldrapenning.

Men - det står INTE vad som händer om jag är gravid och förlorar barnen INNAN försäkringskassan har fått moderskapsintyg. Kan jag då påvisa senare att jag varit gravid med t.ex läkarintyg, eller borde jag fylla ut med föräldrapenning tills dess att moderskapsintyg nått FK?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du blir gravid innan ditt första barn har blivit ett år och nio månader så har du rätt till samma föräldrapenning för nästa barn. Men din SGI är inte skyddad. Det handlar alltså om två olika saker: ett skydd för din kommande föräldrapenning och ett skydd för din SGI.

För att skydda din SGI behöver du, efter första barnets ettårsdag, antingen ta ut föräldrapenning fem dagar/vecka eller arbeta och ta ut föräldrapenning så att du kommer upp i din SGI. Det behöver du göra tills att nästa barn föds, oavsett hur tätt det är mellan barnen.

Hälsningar

Harry, handläggare

• MrsMikas

Men.. Ni svarar ju inte på frågan.

Jag ställer den igen.

Försäkringskassan har ännu inte fått något moderskapsintyg och det lär dröja en månad eller två till. Räknas jag ändå som gravid och har skyddad föräldrapenning eller är moderskapsintyget avgörande. Dvs behöver jag fylla ut med föräldrapenning ett tag eller är det lugnt?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om du är gravid nu och ditt första barn är yngre än ett år och nio månader, så har du rätt till samma föräldrapenning för nästa barn. Eftersom det här skyddet utreds först i samband med att ditt nästa barn föds, så gör det inget att du inte har fått något moderskapsintyg ännu. Du räknas som gravid eftersom du är gravid, och skickar in moderskapsintyget när du har fått det från din barnmorska.

För att omfattas av det här skyddet räcker det alltså med att du är gravid. Du behöver inte ta ut föräldrapenning i en viss omfattning. Men om du vill skydda din SGI (sjukpenning, tillfällig föräldrapenning samt föräldrapenningen för ditt tidigare barn efter det barnets tvåårsdag) behöver du fortsätta att ta ut föräldrapenning tills barn nummer 2 föds.

Jag hoppas att jag har svarat på din fråga nu.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Att skydda SGI + föräldrapenning