• Anonym (IQ)

Spelar IQ någon roll?

Vi har gjort en utredning på vårt barn på bup eftersom barnet har svårt med relationer och empati. Det enda de kom fram till är att han är högintelligent och därför antagligen retar sig på sina klasskompisar ( tycker att de andra är efterblivna, dumma osv. ) Hur ska vi bäst hjälpa barnet? Spelar iq någon roll eller gör en högre intelligens att det blir svårare att vara empatisk och förstå att människor är olika? Frågar här ifall någon har erfarenhet då bup anser att det enda som behövs är extra stimulans på kunskapsnivå, men det som är problemet är att barnet är nedlåtande och stundtals elak mot jämnåriga.

• Svar på tråden Spelar IQ någon roll?
  • Fia 28

Jag tror barnet blir för fort uttråkad och behöver mera stimulans. Kanske en lite äldre kompis vore något?. Uttråkade barn kan bli lättretliga.

• Anonym (R)

Jag har högre IQ än många och upplever nog att jag blir frustrerad över andras bristande förmåga att ta till sig kunskaper. Samtidig är jag känsligare och mer empatisk än de flesta som jag känner. Att barnet är elakt och nedlåtande har förmodligen inget med hens höga intelligenskvot att göra.

• mr me

Nja. Har barnet genomfört ett standardiserat IQ-test? Annars låter det som en klassisk syndabock, att ett barns stökighet beror på att det inte är tillräckligt intellektuellt stimulerat.

Intelligenta barn behöver inte stimuleras av andra och "hämnas" sällan på sin omgivning genom att vara elaka.

• Anonym (Personlighet)

Den mindre lättsmälta förklaringen är att det högst troligt är ett personlighetsdrag, ev empatistörning är svårt att bedöma hos ett barn. Intelligenta människor överlag är varken snällare eller mer elaka än andra

• Anonym (IQ)

Barnet har IQ testats med ett iq över 140. Vi misstänkte Aspergers men det finns tydligen inga sådana problem.

• Aniiee

(Hög) IQ spelar ingen roll för hur man behandlar andra. Dock kan ju, som Fia sa, uttråkning göra att man blir bråkig, för att ha något att göra. Om man dessutom, som (R) sa, blir frustrerad av att andra är "tröga" (jämfört med en själv, då), så hamnar man lätt i den onda spiralen. 

Ja, ert barn behöver antagligen mer utmaningar, intellekuellt. Det skulle förmodligen göra barnet mer harmoniskt. Jag var själv jättestökig och fullständigt ohanterbar när jag gick i mellan- och halva högstadiet, för jag hade så vansinnigt tråkigt. Sen fick jag flytta upp till universitetet...... Gick fortfarande i samma klass, med jämnåriga, rent fysiskt, men jag fick uppgifter som faktiskt var utmanande för mig. Det och mycket samtal om hur man faktiskt uppförde sig mot andra och förståelse för hur jag och andra funkade, så blev det folk av mig med. 

Det är EN variant. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    mr me skrev 2014-02-26 10:39:07 följande:
    Nja. Har barnet genomfört ett standardiserat IQ-test? Annars låter det som en klassisk syndabock, att ett barns stökighet beror på att det inte är tillräckligt intellektuellt stimulerat.

Intelligenta barn behöver inte stimuleras av andra och "hämnas" sällan på sin omgivning genom att vara elaka.
    Intelligenta barn behöver i högsta grad stimuleras av andra, för en 8-åring har ingen aning om vartåt man ska rikta sig för att få utlopp för allt. Att sitta och räkna 9ans tabell när man räknar 637x491 i huvudet är aptrist. Men går man i tvåan i svensk skola så är det 9an tabell som gäller, och man får inte reda på saker som faktskt skulle vara kul. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (IQ)

Vi kämpar verkligen för att få barnet att förstå hur man behandlar andra och hemma går det bra, men i skolan kan barnet skrika - men ditt tävla retard tex. Om någon inte förstår. Barnet är snällt mot djur och vuxna men odräglig mot klasskamrater.

• Anonym (anonym)

Någon form av aktivitet som barnet tycker om som utmanar tex. schack eller något annat där motståndare har skiftande ålder och ligger på samma nivå som ert barn kan nog lära barnet att respektera andra.

• mr me
    Aniiee skrev 2014-02-26 10:51:30 följande:
    Intelligenta barn behöver i högsta grad stimuleras av andra, för en 8-åring har ingen aning om vartåt man ska rikta sig för att få utlopp för allt. Att sitta och räkna 9ans tabell när man räknar 637x491 i huvudet är aptrist. Men går man i tvåan i svensk skola så är det 9an tabell som gäller, och man får inte reda på saker som faktskt skulle vara kul. 
    Nja, det stämmer inte. Om man är utåtagerande som barn så beror det på andra typer av störningar, intelligens ställer inte till med problem på det sättet.

Det är inte så att man, om man är intelligent som barn, är begränsad till att enbart räkna "9an tabell"? Man kan även sysselsätta sig med andra uppgifter och att man redan behärskar ett visst kunskapsområde innebär inte i sig att man blir elak eller börjar uppträda stökigt.
Svar på tråden Spelar IQ någon roll?