• Anonym (Arabella)

Jag är uppvuxen i en brittisk överklassfamilj - fråga vad du vill

Med tanke på senaste tidens galna diskussioner om "klassig" och "white trash" så tänkte jag att det kanske kan vara kul att få svar från någon som vuxit upp i den brittiska överklassen. Så fråga och jag skall svara på alla relevanta frågor utan att lämna ut personliga detaljer. Skriver från iPad så ursäkta bristen på styckeindelning. Lite bakgrund: Jag är född och uppvuxen i södra England med en svensk mamma och en engelsk pappa. Min pappa är lord i överhuset, en ärvd titel. Jag är uppvuxen i ett stort hus på landet, lite mindre än Highclere Castle där Downton Abbey spelas in (så har ni en referens). Numera pendlar jag mellan Stockholm och London men har min bas i London.

• Svar på tråden Jag är uppvuxen i en brittisk överklassfamilj - fråga vad du vill
  • Anonym (Millan)

Vad brukade ni äta och vem lagade maten?

• sextiotalist

Är din erfarenhet detsamma som min erfarenhet, jag har inte din uppväxt, men har vänner som har vuxit upp i den svenska överklassen.

• Anonym (Arabella)
    Anonym (Millan) skrev 2014-02-26 10:48:41 följande:
    Vad brukade ni äta och vem lagade maten?

Jag och min bror gick på internatskola men under loven lagade mamma maten oftast. Pappa drev (driver fortfarande) godset så han var ofta upptagen. Mamma lagade mycket svensk mat så klart så då blev det vanliga som hon var van vid. När pappa lagade mat blev det ofta Yorkshire pudding eller baked beans on toast till lunch. Till middag lagade han mycket "meat, potaoes and two veg" eller cottage pie eftersom vi har mycket köttdjur på godset. Delar av huset hyrs ut till fester och bröllop och då hade vi en kock som kom in. Tyvärr ingen kokerska på heltid haha! Min pappa hade dock det under sin uppväxt. Min farfar hade till och med butler och valet boende i huset på heltid.
  • Anonym (Arabella)
    sextiotalist skrev 2014-02-26 10:49:14 följande:
    Är din erfarenhet detsamma som min erfarenhet, jag har inte din uppväxt, men har vänner som har vuxit upp i den svenska överklassen.

Jag förstår inte riktigt frågan men om du menar om svensk överklass är den samma som brittisk så kan jag inte svara. Mina vänner är till största den britter från olika samhällsskikt. De svenskar jag känner är "vanliga" medelsvenssons. Men jag har förstått att svensk överklass ofta titta på den brittiska och inspireras av vår inredning, kläder, tradition och seder så det är ju inte omöjligt att en person som vuxit upp i svensk överklass har en snarlik uppväxt.
  • Anonym (Millan)
    Anonym (Arabella) skrev 2014-02-26 10:54:54 följande:

Jag och min bror gick på internatskola men under loven lagade mamma maten oftast. Pappa drev (driver fortfarande) godset så han var ofta upptagen. Mamma lagade mycket svensk mat så klart så då blev det vanliga som hon var van vid. När pappa lagade mat blev det ofta Yorkshire pudding eller baked beans on toast till lunch. Till middag lagade han mycket "meat, potaoes and two veg" eller cottage pie eftersom vi har mycket köttdjur på godset. Delar av huset hyrs ut till fester och bröllop och då hade vi en kock som kom in. Tyvärr ingen kokerska på heltid haha! Min pappa hade dock det under sin uppväxt. Min farfar hade till och med butler och valet boende i huset på heltid.
    Tack för svaret, kul att läsa. Glad
  • Anonym (Arabella)
    Anonym (;)) skrev 2014-02-26 11:46:41 följande:
    Eton eller Harrow?

Ingen. Vi gick på Rugby, familjetradition.
  • Anonym (;))
    Anonym (Arabella) skrev 2014-02-26 12:13:17 följande:
    Ingen. Vi gick på Rugby, familjetradition.

Den är också bra förstås. Ska dina barn gå dit också? Min man gick på Harrow , men jag vill inte skicka mina barn till internatskola.
  • Anonym (;))

Arabella... Jag missade att du är en dam. Givetvis gick du inte på Harrow eller Eton. ;) Rugby är en ganska solklart val för flickor.

Svar på tråden Jag är uppvuxen i en brittisk överklassfamilj - fråga vad du vill