• Emma30

Hundmat till ev allergisk hund

Vi har gått igenom flera foder och inget har funkat. Nu när hon ätit rådjur o potatis så har hon äntligen blivit bättre. Jag skulle vilja ge henne det för jämnan nu men sköterskan på veterinär kliniken förespråkar fullfoder.. "Det är smidigare" Jag skiter väl i vilket som är smidigt?! Vill ge det som hunden mår bra av.
    Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Hundmat till ev allergisk hund
  • Philippa

En hund får inte i sig allt den behöver i vitamin och mineralväg med bara kött o poatatis, därför är fullfoder att föredra.

• Swadika

Vet inte riktigt vad hunden kan vara allergisk mot, men oftast är det spannmål. Har själv en hund som inte klarar av för mycket spannmål och vi har gått över helt och hållet till BARF. Men om man vill göra det lite enklare för sig finns det färskfoder som bara innehåller kött. Kan vara värt att testa i alla fall :) Typ Vom og Hundemat är ett helfoder så man inte ska behöva tillsätta något mer. När min hund åt det kunde jag ibland tillsätta lite laxolja för pälsens skulle och så bytte jag ut en måltid mot rött kött.

• UCharlotte

Jag undrar också vad hunden är allergisk mot?

Spannmål är vanligt inom min ras, sen kan de vara överkänsliga mot kyckling, något som är basen i många foder. 

Vad tycker din hund om VOM? Färskfoder? Det måste ju vara enklare än att hålla på och koka eget?

• mia1234

Ha r samma problem med min hund. Hils har ett special foder. Mycket grönsaker. Kommer bara inte på vad de heter nu. Våran hund måste man blötlägga matten så den blir mjuk. Får stå minst 2timmar annars spyr han upp det.

• Bestemor

Nackdelen med vom är att en del hundar går upp i vikt. Det även om man ger lite mindre än de ska ha.

Plus är att det är så "rent" att det blir små bajshöger.

• Kira2

Våran ena hund är "allergisk" mot en del protein. Enda fodret som fungerar på henne är Lamm och Ris! Efter många undersökningar visa det sej att hon har förändringar på cellerna i magsäcken! Därför blir hon dålig av annat protein.

Frumariah.blogg.se

• Aupendi

Har hört om någon hund som var allergisk mot något litet djur(ohyra) som tydligen kan bo i fodersäcken.
    Så om det är det som är orsaken så borde ju färskfoder gå bra.

• Dexter dot com

Bäst är ju absolut att ställa henne på ett hypofoder från veterinären som är hydroloserat och sen göra en elimineringsdiet så ni får reda på exakt vad hon tål. Att bara byta foder utan att veta vad hon tål är lönlöst eftersom om hon blir dålig vet ni fortfarande inte vad hon reagerade på.
    Ta kontakt med en dermatolog som är speciallist på hud och allergier istället för att laborera själva.

Min allergiska hund tålde bara älg som proteinkälla åt Hills z/d + älgkött och mådde utmärkt.

Sen ska du veta att det är bara 10% av alla allergiska hundar som faktiskt är foderallergiker, dom flesta reagerar på tex kvalster,damm,pollen så en utredning är ju ett måste.

Vad har hunden för symptom?

• Nopperabo

Vi ger våran hund spannmålsfritt med Vom oh Hundemats färskfoder.  Inte för att hon är allergisk , men hade hudproblem förut på spannmålstorrfoder. Torrfoder vi provat som också är spannmålsfritt som funkade bra ( men hon lägger på sig i vikt för lätt på det ) är Taste of the Wild. Rekommenderar båda.

• Emma30

Vi har gjort pricktest och det visade lite lite på mjölkvalster.

Har gjort eliminationsdiet och hon blev mkt fin på tassarna som hon haft svamp o furunklar på. Vi gick tillbaka till gamla fodret o hon blev ful igen efter 2-3v. Då sa vet att vi skulle gå tillbaka till rådjursdieten igen och nu efter 2-3v börjar hon se bättre ut igen. Nästa steg var tydligen att testa källa för källa vilket inte känns så lockande.. Har hållt på i 2 år.. Är måttligt trött på alla foderbyten. Kan jag inte fortsätta ge rådjur o potatis o tillsätta vitaminer o mineraler? Försöka ge lite hjärta, lever o njurar ibland och ben?

Svar på tråden Hundmat till ev allergisk hund