• Anonym (uppsats)

Får man välja samma teorier vid skrivning av uppsats?

Jag undrar om det går bra att använda samma teorier som någon annan använt i sin uppsats? Alltså jag har hittat en uppsats som handlar om ungefär samma sak som jag tänker skriva om och jag såg vilka teorier personen använt och eftersom jag inte hittar andra, undrar jag om jag kan använda samma? Är detta plagiat?
    Alltså jag kommer förstås att göra en egen undersökning och egna analyser men utgå från samma teorier. Går det bra att göra så?

• Svar på tråden Får man välja samma teorier vid skrivning av uppsats?
  • Anonym (m)

Att utgå från samma teorier är väl inget problem så länge du inte skriver om exakt samma sak, har ditt eget upplägg och kommer fram till egna slutsatser.

• Anonym (uppsats)
    Anonym (m) skrev 2014-02-26 12:52:10 följande:
    Att utgå från samma teorier är väl inget problem så länge du inte skriver om exakt samma sak, har ditt eget upplägg och kommer fram till egna slutsatser.
    Ja, det är ju det att jag skriver om samma sak, alltså har samma forskningsfråga...
  • Anonym (uppsats)
    marmik skrev 2014-02-26 13:10:33 följande:
    Vilken nivå är din uppsats på?
    C (kandidatuppsats)
  • marmik

Har du kollat med din handledare om det är ok att ha exakt samma frågeställning? Finns inget sätt att vinkla den så att det inte blir exakt samma sak?

• Englia

Du kan nog ta teorierna, är i precis samma situation som dig, skriver en projektplan inför min D-uppsats. Smygkikar massor på andra. Man kan ju härma lite, ta teorierna, infallsvinkeln, samma analysmetod osv. Men din C-uppsats kommer ju antagligen köras i en plagiatkontroll, kommer inte på vad det heter just nu, så skriv inte efter en hel mening eller så.

Även om du tar någons teori så blir ju inte arbetet detsamma ändå. Var noga med referenserna.

• Anonym (-0-0-0-)

Ja, självklart kan du det. Det är hur du använder teorin och motiverar varför du valt den som är viktigt. Och att du inte plagierar den andra uppsatsen såklart.

Svar på tråden Får man välja samma teorier vid skrivning av uppsats?