• Anonym (WL)

SGI

Hej!

Så här ser min situation ut:
    Är hemma med min 2-åring utan att ha skyddat sgi:n. Jag har studieuppehåll och har haft det sen barnet föddes. Är gravid igen och nu vill läkare sjukskriva mig.

Vad händer? "Hjälper" det Sgi:n att jag har studieuppehåll eller att jag är gravid (igen innan mitt första barn blivit 1 år och 9 mån)?

Vad är det annars för ersättning jag ska söka för att jg blir sjukskriven?

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du sjukanmäler dig till oss före barnets födelse, kommer vi att fastställa din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) till noll kronor och du kan inte få någon sjukpenning utbetald. Det beror på att du inte har skyddat SGI:n genom att till exempel ta ut föräldrapenningdagar, haft studiemedel eller varit arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Om en förälders SGI sänks har föräldern rätt till föräldrapenning beräknad lägst på grundval av den SGI som gällde innan sänkningen, eller den högre inkomst som löneavtal därefter föranleder. Detta gäller om föräldern avstår från förvärvsarbete för vård av barn till dess barnet fyller två år (12 kap. 27 §§ socialförsäkringsbalken).

Om kvinnan blir gravid på nytt innan barnet är, eller skulle ha varit, ett år och nio månader ska föräldrapenningen beräknas på motsvarande sätt som beskrivits ovan. Detsamma gäller vid adoption av barn som sker inom två år och sex månader efter att det föregående barnet fötts eller adopterats. Föds det nya barnet innan det tidigare barnet uppnått två år och sex månader ska som regel föräldrapenningen för det nya barnet beräknas efter förälderns ursprungliga ersättningsnivå. Det här gäller dock inte om det nya barnet föds för tidigt. (Prop. 1993/94:220, s.74).

För andra frågor om föräldrapenning får du gärna vända dig till våra kollegor på "fråga om föräldraförsäkringen", här på Familjeliv.

De här uppgifterna om SGI finns i vår vägledning, som finns på hemsidan:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Läs på sidorna: 184 - 196.

Hälsningar
    Sune, handläggare

Svar på tråden SGI