• Piggelito

kallar ni varandra för mamma och pappa?

Jag har märkt att det är många par med barn, som kallar varandra för mamma och pappa. Även när barnen inte är närvarande.

Varför gör ni det? Tycker det känns lite pedofilaktigt att säga Pappa till sin pojkvän.

• Svar på tråden kallar ni varandra för mamma och pappa?
  • Philippa

Nope, det gör vi inte.....

Men jag tycker inte det är pedofilaktigt.....

• nozpa

Nej inte när inte barnen är med. Eller om jag pratar med min man när barnen är där så säger jag inte heller pappa. Utan hans namn.
    Men vi säger t ex "Fråga pappa om...." Men vi använder älskling eller våra namn när vi pratar med varandra.

• Bemsan

Jag kallar min kille ibland för pappa även om barnen inte är med, med då är det oftast på skoj..

• Flickan och kråkan

Nej, Jag kallar enbart mina barns pappa för pappa när jag pratar om honom med mina barn. Vill jag honom något så kallar jag honom vid namn oavsett om barnen är närvarande eller inte.

• Bling1975

Givetvis aldrig utan min dotter eller när det är jag som ropar på honom. Men jag säger ju pappa till min dotter och ibland hjälper jag henne att ropa på honom och då ropar jag pappa så han ska veta att det  är hon som vill något.

• Lindsey Egot the only one
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-26 17:02:24 följande:

Nej, Jag kallar enbart mina barns pappa för pappa när jag pratar om honom med mina barn. Vill jag honom något så kallar jag honom vid namn oavsett om barnen är närvarande eller inte.

Jag gör likadant.

Mina föräldrar däremot kallade varann mamma och pappa även efter sen vi flyttat hemifrån.
  • Bling1975
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-26 17:10:16 följande:
    Jag gör likadant.
    Mina föräldrar däremot kallade varann mamma och pappa även efter sen vi flyttat hemifrån.
    Så om dina föräldrar är ensamma hemma så ropar din mamma på pappa om hon vill sin man något?

Mina föräldrar använder fortfarande mamma och pappa när de pratar med oss barn. Vilket är lite förvirrande ibland när man inte vet om mamma menar min pappa eller hennes pappa.
  • 3bairns

Jag kallar mina barns pappa för pappa när jag pratar med dem om honom. När jag pratar till honom eller om honom med andra använder jag namnet,

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-26 17:02:24 följande:
    Så gör vi med. Något annat hade känts konstigt.
  • fluu

När avkomman är närvarande eller vi pratar till henne ja. Annars nej.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Pedofilaktigt? Nej.

• chokladgroda

haha oj, ja jag tror faktiskt att när jag ska säga något till min man som rör barnet (typ "kan du komma och byta blöjan?") så säger jag nog "kan pappa byta blöjan?" eller att jag ropar på honom som "pappan".. 

när vi är själva eller om vi ska prata om något som inte involverar sonen så är det i regel förnamnen som sägs, men ibland kommer nog mamma eller pappa utan att vi tänker på det, av bara vana.

• Lindsey Egot the only one
    Bling1975 skrev 2014-02-26 17:13:56 följande:
    Så om dina föräldrar är ensamma hemma så ropar din mamma på pappa om hon vill sin man något?

Mina föräldrar använder fortfarande mamma och pappa när de pratar med oss barn. Vilket är lite förvirrande ibland när man inte vet om mamma menar min pappa eller hennes pappa.
    Nu är iof min pappa död men ja när han levde så gjorde de det ja. Ibland så använde de tilltalsnamnen när de hade besök/gäster hemma.
  • Sessan03

När jag var liten hade jag en kompis vars föräldrar kallade varandra för mamma och pappa. Kändes lite gulligt och nördigt :) men jag skulle aldrig kalla min man för pappa.

• 1978

Jag kallar honom pappa när jag pratar med barnet, men inte när jag pratar med honom. Däremot kan jag kalla honom pappan någon gång då och då om saken gäller barnen. Tex om han nattat ett skrikigt barn, då kan jag säga: heja pappan, vad bra du är!

Han kallar mig mamman på ungefär samma sätt.

Däremot kallar min man sig själv för pappa när han pratar med barnet, vilket jag tycker låter jättefånigt. ("Kom till pappa och ge pappa en puss") Det gjorde jag när hon var bebis, men nu är hon snart tre...

• 3bairns
    1978 skrev 2014-02-26 17:41:27 följande:
    Jag kallar honom pappa när jag pratar med barnet, men inte när jag pratar med honom. Däremot kan jag kalla honom pappan någon gång då och då om saken gäller barnen. Tex om han nattat ett skrikigt barn, då kan jag säga: heja pappan, vad bra du är!
    Han kallar mig mamman på ungefär samma sätt.
    Däremot kallar min man sig själv för pappa när han pratar med barnet, vilket jag tycker låter jättefånigt. ("Kom till pappa och ge pappa en puss") Det gjorde jag när hon var bebis, men nu är hon snart tre...
    Så pratar min svärmor. Hon pratar om sig själv som farmor hela tiden. Mina barn är 5, 8 och 10!
  • MadeleineH

Nej herregud nej. Jag säger bara till barnen "FRåga pappa om ni kan...", men aldrig "Pappa, kan du hjälpa barnen att".

Fast min egen pappa säger jag pappa till!

• cloudberry79

Min farfar kallade farmor för "morsan" så länge han levde, men varken jag eller mina föräldrar har använt mamma, pappa eller synonymer när vi tilltalar vår partner. Däremot kan jag säga till barnen "Säg till pappa att..."

Just NO.
  • fluu
    cloudberry79 skrev 2014-02-26 19:01:40 följande:
    Min farfar kallade farmor för "morsan" så länge han levde, men varken jag eller mina föräldrar har använt mamma, pappa eller synonymer när vi tilltalar vår partner. Däremot kan jag säga till barnen "Säg till pappa att..."
    Så gör min farfar också. Jag missuppfattade alltid det där när jag var liten.
Svar på tråden kallar ni varandra för mamma och pappa?