• sisådär

Den sista vilan

Ni andra som förlorat barn. Hur lång tid tog det innan ert barn var gravsatt efter kremering? Vår dotter dog i augusti och finns fortfarande inte i sin grav. Idag ringde jag Fonus och frågade och de sa att det dröjer till våren. Nu är det tjäle i jorden. Mina tårar bara rinner. Nu behöver vi en grav att gå till. Inte är det rimligt att vänta så länge. Den första tiden efter ett dödsfall är då man har störst behov av graven tycker jag. Vi bor i ett land där man kan gräva husgrunder året runt, lägga kablar och skicka upp rymdsattelliter men det är omöjligt att lägga stoftet av ett barn i jorden. Jag vill att hon ska komma till ro.

• Svar på tråden Den sista vilan
  • Jefa

Har inte själv förlorat barn, men svarar ändå.
    Vid "vanliga" gravar så brukar de ju tina upp jorden för att kunna lägga ned kistan. Gör de inte även så när det gäller urnor? Ifrågasätt det!
    Annars så, gravstenar sätter d einte upp nu då de skjuts upp igen sedan när tjälen tinar.

Hoppas ni snart får er grav att gå till!

• barnsäng

Nu hade ju vi jordfästning i november 2004. Jag begriper inte varför dom kan gräva ett stort djupt hål för en kista när dom inte kan gravsätta en urna?

Jag tycker oerhört synd om er och alla andra som måste vänta så länge på detta. För när urnan är på plats så kommer liksom allt upp till ytan igen.
    Så var det när vår sten kom. Den dröjde länge däremot. Jag tror den kom i slutet på februari/början på mars. Så en dag när vi åkte upp till graven så stod stenen där och det var en jättekonstig känsla. Som ett avslut man hade väntat på men ändå inte vågat tänka på.

Hoppas urnan sätts på plats snart

Kram

• Catha82

Jag tycker det låter konstigt.
    När sambons mamma dog gravsattes hon i december och det var ingen som ifrågasatte det.
    Gravstenen kom inte förrän under sommaren pga. tjäle men graven grävdes.

• Anonym (gravsättar)

Jo urnor går att begrava, inte lika djupt som kistor. Kistbegravningar är djupare p g a smittorisk mm. Detta låter mysko helt ogudaktigt. Varför i hela friden har er lilla fått sin plats för stoftet. Detta borde verkligen ifråga sättas. Normalt äger jordfästningen senast två veckor efter begravningsgudstjänsten.

Jag beklagar verkligen sorgen.

• sisådär

Nu ringde begravningsbyrån. De skickar ut urnor med stoft till kyrkogårdarna men väntar tills att de har ett antal urnor som ska på samma håll för att spara transporter. Min dotter har nyligen kommit till kyrkogården men ej gravsatts pga tjälen. Jag ringde vaktmästaren på vår kyrkogård som lovade att göra ett undantag och gräva ner i nästa vecka. Här i skåne är det ingen tjäle att tala om...Äntligen hamnar hon där vi har bestämt att hon ska vara, den plats vi har förberett för henne och dit vi kan gå. Inte i en kartong på begravningsbyrån. Min Lilla...

• Mamma Mio

Oh Isvatten...att man ska behöva ringa sådana samtal över huvutaget! Att man väntar på samtransport!
    Det kan väl räcka med att Ella inte finns i denna värld.!

Förstår att orken tryter och tårarna rinner när det ska dröja så länge innan det blir ro för den lilla kroppen.

Hennes ande finns ju innom dej!

Eftermiddagskramar!

• Remsan

Åh vännen...
    Vad skönt att det löste sig även om det låter helt vansinnigt att ni behövt vänta så länge. När jag går på kyrkogården så ser jag stora kistgravar som de värmer upp för att gräva. Så tjälen verkar inte hindra dem från att gräva ner kistor. Jag förstår inte var för den skulle hindra för att gräva ner en urna.

Min dotter dog som du vet den 12 augusti. Den 4 september så hade vi minnestund för henne och vi bestämde oss sedan för att hennes urna skulle i jorden så fort som möjligt så vi hade urnsättning den 12 september. Men det hade inte begravningsbyrån någonting med att göra. Jonna kremerades den 31a augusti och på fredagen den andra så hämtade vi hennes urna på kremeringen. Sedan hade vi urnan hemma under helgen och höll minnesstund. På måndagen for vi upp med urnan till kapellet hos kyrkogårdsförvaltningen och där bokade vi urnsättningsdatum. Men det kan ha att göra med att vi skötte det hela själva, att det gick så fort. Det vanligaste är ju att man överlåter det åt begravningsbyrån.

Hoppas att du snart har din lilla grav. Det är så värdefullt som du säger, att ha den att gå till. Även om våra små döttrar inte finns där, så är det en vördnadsfull plats som påminner oss om livets förgänglighet och om allt vi har att ta till vara på. Det är så värdefullt!

Innerliga kramar

Sanna

• Ina 67

Vi hade ju direkt gravsättning av kistan i samband med begravingen i aug. Det känndes bra att det var vid samma tillfälle.
    Är värkligen ledsen för eran skull att det har tagit så lång tid, men det är ju bra att det ordnar sig nu.
    Graven är viktig tycker jag, det är den platsen man har för sin lilla, att pynta och göra fin.
    Vi har inte fått stenen än, utan får vänta till all snö och tjäle har gått ur backen.

• Soolina

Isvatten...vi förlorade våran lilla när jag var gravid i 5 månaden.
    Sjukhuskyrkan hjälpte oss med allting.

Jag födde Emma den 28 November 2005 och vi urnsatte henne den 13 Januari 2006.

Till oss sa dom att dom kan gräva i jorden trots att det är vinter...och detta va kyrkogården som sa det.

Man ska inte behöva vänta så länge.

Så nu har vi satt dit stenen och det känns skönt att ha en plats att gå till.

• Brodsmulan

Vår son föddes 10nov 2004 och blev gravsatt (kista) den 25nov, hos oss tinar de upp och gräver. Däremot fick vi inte hans sten förrän en bra bit in på 2005, tror den kom i mars/april någonstans.

• Pallas

Så fint du skrivit i din presentation. Jag sitter här med tårar på kinderna efter att ha läst om er cirkustjej. Hoppas att ni snart kan besöka hennes vila.

• Tullia

Skönt att höra att er lilla äntligen ska få komma i jorden. Det är skönt att få ett slags avslut och ha en grav att smycka och att gå till.

Vi hämtade själva urnan på krematoriet 2 veckor efter begravningen i september, just för att jag ville ha vår dotter i jorden före tjälen. Sedan fick jag höra att de i den församlingen har manicker som värmer upp jorden om det behövs inför urnnedsättningen. Detta är betydligt mer norrut än Skåne (norr om Dalälven) så det låter jättemärkligt att ni inte fått ha urnnedsättning ännu.

Nå väl, nu i veckan skulle det ju bli av. Hoppas ni får en fin stund.

Svar på tråden Den sista vilan