• Anonym (pco)

PCO-akne - dömd till ett liv på p-piller?

När jag var 20 år så valde jag att sluta med p-piller eftersom jag var trött på de biverkningar som de fick, och jag ansåg också det vara galet att frivilligt stoppa i sig ett piller som kan orsaka blodproppar och andra allvarliga tillstånd när man inte ens är sjuk....

Ganska så snabbt fick jag hemsk akne och håravfall. Det visade sig vara PCO. Sedan dess har jag provat massor av alternativa metoder för att få ordning på hormonerna, och jag får väl säga att jag ändå fått bort 75% av aknen på det sättet. Men jag är nu 30 år och det resultatet räcker inte för mig. Jag är trött på att alltid vara småfinnig och ha sårigt ansikte efter alla finnar jag klämt. Det känns som det ultimata misslyckandet att tvingas gå tillbaka till att använda p-piller... Till vilken ålder brukar man ha problem av PCO? Är det så länge man lever, fram tills klimakteriet eller vad? Vad händer om jag steriliserar mig?

• Svar på tråden PCO-akne - dömd till ett liv på p-piller?
  • Lufsan

Jag har PCOS och acne. Kan säga att jag har provat mycket hudvårdsprodukter och lagt ner mycket tid på att fixa min acne som jag fick när jag blev 22. Men inget har fungerat. Äter nu Yasmin och det har blivit bättre men acnen är inte helt borta än (har snart tagit dom i tre månader så det är förståeligt). Jag kan säga att jag mår mycket bättre i övrigt utav Yasmin. Jag har ett bättre tålamod, sover bättre, har nästintill ingen ångest längre som jag lidit av i tio års tid. För mig så finns det ingen tvekan om att p-piller är min grej. 

Det du säger att du inte ens är sjuk stämmer ju inte. Du är sjuk och p-piller är medicin. De flesta mediciner innehåller biverkningar och så länge du inte har blodproppar i din nära släkt så är risken inte så stor. 

Jag tror inte det hjälper att sterilisera sig, men är inte säker. Klimakteriet bör nog hjälpa men det är ju ett tag dit. 

En dag i sänder.
Svar på tråden PCO-akne - dömd till ett liv på p-piller?