• Novasmamma

Ni som åkt till Disneyland - hur gjorde ni?

Jag har lovat min dotter att vi ska ta oss till Paris och Disneyland nu i sommar och det verkar som om augusti är min semestermånad. Jag har kikat runt på diverse paketpriser men för mig som är studerande och då vi praktiskt taget lever på en lön på tre personer så känns 17-20.000 lite väl saftigt. 

Finns det andra här som har erfarenhet av att plocka ihop sin egen resa?

Vart flyger man billigast ifrån?
    Hur sent vågar jag boka?
    En dag eller två dagar?
    Vad kostar en heldag i parken inkl inträde.
    Vart bodde ni?
    Är det lätt att åka kollektivt eller med taxi i Paris?

Tar tacksamt emot allt ni har som kan underlätta för oss. Vi är 2 vuxna och en femåring. 

• Svar på tråden Ni som åkt till Disneyland - hur gjorde ni?
  • Monchichier

Rent spontant känner jag att det där kanske var ett litet knasigt löfte.
    Hade ni bara tänkt att vara borta över dagen eller? 
    Att göra en sådan resa kostar pengar. Själva Disneyland ligger drygt 1 timme från Paris (Tänk avståndet Stockholms Central - Arlanda.

Billigast flyg är Ryanair, men räknar man med resan till och från skavsta och resan till och från Beauvais så går det nog på ett ut.

Ett tips är att gå in och titta på expedia, momondo och sådana sidor och leta efter hotell och flyg.

Disneyland har en egen hemsida, där kan man se att inträde för en dag kostar 64 EUR för vuxen och 58 EUR för barn under 12. 74 och 68 om du vill besöka båda parkerna. Ni kommer dock aldrig hinna gå igenom ens en park på en dag.

Ja, det är lätt att åka både kommunalt och taxi i Paris, men Disneyland ligger egentligen inte i Paris om det är där ni hade tänkt att bo.

20.000 är nog det ni kommer att få räkna med att det kommer kosta med flyg, boende, mat, souvenirer och fickpengar även fast ni åker över en helg.

• Novasmamma
    Monchichier skrev 2014-02-27 20:15:17 följande:
    Rent spontant känner jag att det där kanske var ett litet knasigt löfte.
    Hade ni bara tänkt att vara borta över dagen eller? 
    Att göra en sådan resa kostar pengar. Själva Disneyland ligger drygt 1 timme från Paris (Tänk avståndet Stockholms Central - Arlanda.

Billigast flyg är Ryanair, men räknar man med resan till och från skavsta och resan till och från Beauvais så går det nog på ett ut.

Ett tips är att gå in och titta på expedia, momondo och sådana sidor och leta efter hotell och flyg.

Disneyland har en egen hemsida, där kan man se att inträde för en dag kostar 64 EUR för vuxen och 58 EUR för barn under 12. 74 och 68 om du vill besöka båda parkerna. Ni kommer dock aldrig hinna gå igenom ens en park på en dag.

Ja, det är lätt att åka både kommunalt och taxi i Paris, men Disneyland ligger egentligen inte i Paris om det är där ni hade tänkt att bo.

20.000 är nog det ni kommer att få räkna med att det kommer kosta med flyg, boende, mat, souvenirer och fickpengar även fast ni åker över en helg.
    Rent spontant så kanske mina löften är min ensak och ingenting någon annan över huvud taget ska lägga sig i eftersom det inte var mina löften jag ville ha tips och råd om! Vi hade tänkt en dag i Paris där vi gör andra saker tillsammans, en dag i parken från morgon till kvällen och sen hemresa dagen därpå. Ser ingenting direkt konstigt i detta! 

Hur är parkerna uppdelade? Är båda anpassade för mindre barn? Jag vet för övrigt att en sådan resa kostar pengar och det är just därför jag skrev här och bad om råd. Jag har lagt undan pengar, jag vet att sådant kostar men nu blev jag helt plötsligt student igen och KAN jag komma undan billigare så gör jag gärna det! Vilket jag tror är förståeligt. 

Tack för övriga svar!
  • CarpeNoctem

Hänkar på här lite om det dyker upp något bra tips, vill väldigt gärna komma dit med barnen i sommar också! :)

• Monchichier
    Novasmamma skrev 2014-02-27 20:35:07 följande:
    Rent spontant så kanske mina löften är min ensak och ingenting någon annan över huvud taget ska lägga sig i eftersom det inte var mina löften jag ville ha tips och råd om! Vi hade tänkt en dag i Paris där vi gör andra saker tillsammans, en dag i parken från morgon till kvällen och sen hemresa dagen därpå. Ser ingenting direkt konstigt i detta! 

Hur är parkerna uppdelade? Är båda anpassade för mindre barn? Jag vet för övrigt att en sådan resa kostar pengar och det är just därför jag skrev här och bad om råd. Jag har lagt undan pengar, jag vet att sådant kostar men nu blev jag helt plötsligt student igen och KAN jag komma undan billigare så gör jag gärna det! Vilket jag tror är förståeligt. 

Tack för övriga svar!
    Nämn inte löftet då om du inte vill ha kommentarer på det. Jag tycker bara att det är lite lustigt att man kan lova något och sen få hicka när man ser hur mycket det kostar. Det var det jag såg som konstigt.

Det finns två parker på området. Hur dem ser ut och hur de är anpassade kan man se väldigt bra på deras hemsida. 
  • Hedebris

vi var där jag och min man för att "kolla läget", utan barnen

det vi kunde se var att tåget från paris är inte sååå faskligt dyrt. hittar ni ett hotell där som ni trivs med så kör på det. Vi var där när parken öppnade på morgonen, vi åkte hem när den stängde och hann med ca 60-70% av parkerna.  Hade barnen varit med hade vi kanske hinnit med 30-40% max. Men det är ju ok. om man gör upp en plan. Sitt med en karta över disneylandet tillsammans och markera "sånt ni inte får missa" sen får ni slopa annat. :)

hur gammal är barnet så kanske jag kan ge tips :)

• Novasmamma
    Hedebris skrev 2014-02-27 20:46:16 följande:
    vi var där jag och min man för att "kolla läget", utan barnen

det vi kunde se var att tåget från paris är inte sååå faskligt dyrt. hittar ni ett hotell där som ni trivs med så kör på det. Vi var där när parken öppnade på morgonen, vi åkte hem när den stängde och hann med ca 60-70% av parkerna.  Hade barnen varit med hade vi kanske hinnit med 30-40% max. Men det är ju ok. om man gör upp en plan. Sitt med en karta över disneylandet tillsammans och markera "sånt ni inte får missa" sen får ni slopa annat. :)

hur gammal är barnet så kanske jag kan ge tips :)
    Hon är fem år gammal och det viktigaste för henne är ju prinsessor och åter prinsessor :) 
  • Novasmamma
    Monchichier skrev 2014-02-27 20:46:15 följande:
    Nämn inte löftet då om du inte vill ha kommentarer på det. Jag tycker bara att det är lite lustigt att man kan lova något och sen få hicka när man ser hur mycket det kostar. Det var det jag såg som konstigt.

Det finns två parker på området. Hur dem ser ut och hur de är anpassade kan man se väldigt bra på deras hemsida. 
    Eller så kan jag nämna löften för att alla ska förstå att jag faktiskt har lovat att vi ska åka och jag har hela tiden vetat att det kostar runt 20.000 om man köper paketpriser osv men nu var det inte det jag undrade utan jag undrade kort och gott om det gick att komma undan billigare. 

Jag är ny här men är det så det fungerar här att om man nämner lite för mycket så får man ofta skit för det? Tack för den infon iallafall :) 
  • Novasmamma

Nu hittade jag flyg med Ryan Air för ca 2000 kr inkl allt tur och retur - det är en början eftersom flygbolagens paketpriser var kostnader över 4000 - nu valde jag dock ett datum i slutet av maj men det verkar ligga runt detsamma av erfarenhet i början/slutet av sommaren. Åkte till Kroatien för 690 kr tur och retur :)

Iallafall - det är ca 2000 kr sparat på bara flyg - så det är det bästa tipset hittills. Jag är iallafall en sån där som inte är rädd för att exempelvis behöva ta mig från punkt a till b och faktiskt få använda tankekraft och pussla lite. Allt behöver inte vara så bekvämt.

Nästa steg är att kolla upp hotell närmare city och bussresor samt tider - säg till om ni hittar något superduper 

• Hedebris
    Novasmamma skrev 2014-02-27 20:54:39 följande:
    Hon är fem år gammal och det viktigaste för henne är ju prinsessor och åter prinsessor :) 
    okej, är hon fem år tycker jag att ni borde ni kanske max ägna 2 timmar åt disney studios. Kanske se stitch liveshow, disney juniors dockteater och toy story land.

sen att lägga det mesta krutet på fantasyland där alla prinsessorna finns. Missa inte paraden! och att TA MED LUNCH!!! Det är svindyrt i stånden och riktigt dålig mat. 

Lägg krutet på restaurang lite senare. De har riktigt bra mat på restaurangen vid pirates. Där är jättemysig miljö också.
  • linnn89

Hej ts :)

Tyvärr har jag inget tips till dig men ville bara skriva att precis som du sa ;skriver man lite för mycket så får man skit för det.. Alltid måste det dyka upp någon som förstör..

Kram och hoppas du fixar en trevlig/rolig och billig resa med ditt barn...

Svar på tråden Ni som åkt till Disneyland - hur gjorde ni?