• Anonym (omföderskan)

Omföderskor som gjort hinnsvepning före BF?

Jag väntar andra barnet och är i vecka 36+0 idag. Jag kommer att bli igångsatt före BF av olika anledningar, men jag vill försöka att få igång det så naturligt som möjligt först. Därför gjorde barnmorskan idag en hinnsvepning på mig, hon sa att jag är 1 cm öppen, och det var ca 3 cm kvar av tappen samt att den kändes mjuk. Har haft lite molande känsla till och från i någon vecka nu, och efter hinnsvepningen kändes det mer, men molandet har nu framåt kvällen avtagit helt. :/ På måndag kommer jag att göra en ny hinnsvepning och då kommer jag att vara i vecka 36+4. Om inget händer spontant så blir igångsättningen i 38+0 eller 38+1.

Förra graviditeten gick jag över tiden, och gjorde hinnsvepning på förlossningen i vecka 41+6, var då 2 cm öppen och molandet började direkt efter hinnsvepningen och sedan fortsatte det resten av dagen, visste egentligen inte att det var förvärkar eftersom det var första barnet, men när dom blev starkare och starkare så förstod jag att det var värkar och 42+0 åkte vi in till förlossningen och barnet kom efter midnatt 42+1.

Så det verkar som att det var hinnsvepningen som satte igång det förra gången, men visserligen var jag ju i 41+6 och nu är jag bara i 36+0 men å andra sidan är jag redan öppen 1 cm jämfört med att jag var 2 cm öppen när jag var nästan 6 veckor längre gången.

Jag hoppas så innerligt att förlossningen kommer igång spontant lite tidigare denna gång! Att jag börjat öppna mig och att tappen kändes mjuk är ett gott tecken, eller? Menar, jag vet ju inte hur långt innan man brukar börja öppna sig, kan det vara så att man öppnar 1 cm och sen händer inget på flera veckor? Jag hoppas ju ha öppnat mig 2 cm tills vecka 38+0 eftersom det behövs tydligen 2 cm för att kunna ta hål på hinnorna och enligt bm är håltagningen det mest naturliga sättet av de olika igångsättningsmetoderna.

Undrar även hur det varit för andra omföderskor som gjort hinnsvepning? Har hinnsvepningen gett bättre effekt andra gången?

• Svar på tråden Omföderskor som gjort hinnsvepning före BF?
  • Moflo

Jag gjorde en hinnsvepning med tredje barnet, 7 dagar före BF. Jag var då 2 cm öppen och tappen var nästan borta. Fick rejäla molvärkar efteråt och även en liten blödning, tyvärr så fick jag ändå vänta till 7 dagar efter BF...

• Anonym (omföderskan)
    Moflo skrev 2014-02-27 20:57:46 följande:
    Jag gjorde en hinnsvepning med tredje barnet, 7 dagar före BF. Jag var då 2 cm öppen och tappen var nästan borta. Fick rejäla molvärkar efteråt och även en liten blödning, tyvärr så fick jag ändå vänta till 7 dagar efter BF...
    Jaha :( 
  • NJO

Skrev på en annan tråd om liknande fråga för någon dag sen :) med andra barnet hade jag rejäla förvärkar redan i vecka 16 blev sjukskriven ungefär vecka 20 men inget hände. vecka 36 kollade bm o då var jag öppen 4 cm men förlossningen startade inte så då gjorde hon en rejäl hinnsvepning men fick bara mer ont o lite blödningar efter att ha upprepat det några några gånger så sa hon att jag skulle åka in och kräva att bli igångsatt då jag hade värkar hela tiden men inga regelbundna plus att jag redan var öppen så pass mycket. Sagt och gjort åkte jag in och läkarna tyckte att det var jätte konstigt att inget hade hänt så de tog hål på hinnorna och gav mig dropp 5 timmar senare hade jag mitt andra bran :)

• Anonym (omföderskan)
    NJO skrev 2014-02-27 21:37:08 följande:
    Skrev på en annan tråd om liknande fråga för någon dag sen :) med andra barnet hade jag rejäla förvärkar redan i vecka 16 blev sjukskriven ungefär vecka 20 men inget hände. vecka 36 kollade bm o då var jag öppen 4 cm men förlossningen startade inte så då gjorde hon en rejäl hinnsvepning men fick bara mer ont o lite blödningar efter att ha upprepat det några några gånger så sa hon att jag skulle åka in och kräva att bli igångsatt då jag hade värkar hela tiden men inga regelbundna plus att jag redan var öppen så pass mycket. Sagt och gjort åkte jag in och läkarna tyckte att det var jätte konstigt att inget hade hänt så de tog hål på hinnorna och gav mig dropp 5 timmar senare hade jag mitt andra bran :)
    Aha okej. :) Vilken vecka var du i när dom tog hål på hinnorna?
  • NJO

Jag var i vecka 37 men de sa att de inte skulle göra det om jag var förstföderska :) det roliga är att de tog hål på hinnorna med första barnet också men då hade jag regelbundna värkar i slutet på vecka 38.. men jag hade en jobbig graviditet andra gången och jag sa att jag inte orkade ta hand om mitt första barn och att gå runt och ha oegelbundna värkar hela tiden som dessutom gjorde att jag öppnade mig mer och mer...

• Anonym (omföderskan)
    NJO skrev 2014-02-27 21:51:16 följande:
    Jag var i vecka 37 men de sa att de inte skulle göra det om jag var förstföderska :) det roliga är att de tog hål på hinnorna med första barnet också men då hade jag regelbundna värkar i slutet på vecka 38.. men jag hade en jobbig graviditet andra gången och jag sa att jag inte orkade ta hand om mitt första barn och att gå runt och ha oegelbundna värkar hela tiden som dessutom gjorde att jag öppnade mig mer och mer...
    Jo det är lite samma här, har ju förvärkar som dock än så länge inte är särskilt jobbiga. Det jobbigaste är att ta hand om mitt barn som är 12 månader samtidigt som man är stor och tung, samt att det ju blir tungt med två graviditeter så tätt. Men det är skönt att jag har åtminstone ett "senast-datum" för igångsättningen, som är v 38+1. :) Men jisses vad otålig man blir såhär mot slutet!
  • Anonym (?)

Alltså hur går en hinnsvepning till? Kör de bara upp ett finger och petar runt, eller hur jag ska säga... Eller är det en annan procedur? 

• Anonym (omföderskan)
    Anonym (?) skrev 2014-02-27 23:04:12 följande:
    Alltså hur går en hinnsvepning till? Kör de bara upp ett finger och petar runt, eller hur jag ska säga... Eller är det en annan procedur? 
    Japp det krävs att man öppnat sig så pass att bm får in ett finger i livmodern. Sen vet jag inte exakt vad hon gör där men typ sveper med fingret så att hinnan ska lossna lite från livmoderhalsen så det blir en retning som kan bli en signal för kroppen att sätta igång förlossningen. Någon får rätta mig om jag har fel. :P Idag när hon gjorde det på mig så sa hon även att hon "drog" lite men jag minns inte vad hon sa att hon drog i. 
  • Anonym (?)

Ok tack! Något att tänka på inför BF med andra ord!

• Anonym (omföderskan)
    Anonym (?) skrev 2014-02-27 23:13:21 följande:
    Ok tack! Något att tänka på inför BF med andra ord!
    Ja :) När har du BF? Är det första barnet eller andra, ...?
  • Anonym (v 36)

Fick en hinnsvepning i vecka 36 med andra barnet nu i sommar, var öppen 6 cm, öppnades till 7, inget hände på ett par timmar så då tog dom vattnet, då gick det snabbt. Kan nog vara alldeles för tidigt för det. Fick hinnsvepningen då jag ändå var öppen så pass mycket utan värkar.

• Anonym (omföderskan)
    Anonym (v 36) skrev 2014-02-28 22:40:35 följande:
    Fick en hinnsvepning i vecka 36 med andra barnet nu i sommar, var öppen 6 cm, öppnades till 7, inget hände på ett par timmar så då tog dom vattnet, då gick det snabbt. Kan nog vara alldeles för tidigt för det. Fick hinnsvepningen då jag ändå var öppen så pass mycket utan värkar.

Ok

Här gav inte hinnsvepningen i torsdags någon effekt alls tydligen. Men det känns bra att veta att mina förvärkar ändå gjort att jag öppnat mig 1 cm, för nu hoppas jag att jag öppnar mig 1 cm till så att dom kan ta hål på hinnorna. På måndag blir det dock en ny hinnsvepning så vi får se vad som händer då!
  • Anonym (Tre)

Tre hinnsvepningar gjorde jag, de två första innan bf, fick molvärk, förvärkar, men avstannade. Slemproppen gick. Hände inget mer på över en vecka.

Den tredje var det en rysk bm som sa "nu tar jag i lite" och aj, det kändes. Det molade ännu mer efter det, fem dagar efteråt kom värkarna och sonen föddes

• Anonym (omföderskan)
    Anonym (Tre) skrev 2014-03-01 17:14:39 följande:
    Tre hinnsvepningar gjorde jag, de två första innan bf, fick molvärk, förvärkar, men avstannade. Slemproppen gick. Hände inget mer på över en vecka.

Den tredje var det en rysk bm som sa "nu tar jag i lite" och aj, det kändes. Det molade ännu mer efter det, fem dagar efteråt kom värkarna och sonen föddes

Här har inget hänt efter mina två hinnsvepningar. Dock har jag öppnat mig mer nu så jag är 2 cm öppen. Det känns bra för då kan dom ta hål på hinnorna sen när igångsättningen blir aktuell.

Imorgon blir det en tredje hinnsvepning, jag får väl be barnmorskan att ta i lite.
  • Anonym (omföderskan)

Jaha, nu gick vattnet då, för drygt en timme sen. Är i v 37+2 och gjorde tredje hinnsvepningen i förrgår och då sa barnmorskan att jag var 3 cm öppen. Har haft värkar till och från idag, dvs igår eftersom klockan passerat midnatt nu. Värkarna tilltog under kvällen och till slut kom dom tätt. Dom var inte så starka, dom var hanterbara men kom med några minuters mellanrum. MEN när vattnet hade gått så slutade värkarna! Vi har pratat med förlossningen och det är ok att stanna hemma och avvakta. Men hur kan värkarna bara sluta när vattnet går? Nån som varit med om samma? Hur lång tid kan det ta nu?

• Anonym (Hej)
    Anonym (omföderskan) skrev 2014-03-08 01:30:46 följande:

Jaha, nu gick vattnet då, för drygt en timme sen. Är i v 37+2 och gjorde tredje hinnsvepningen i förrgår och då sa barnmorskan att jag var 3 cm öppen. Har haft värkar till och från idag, dvs igår eftersom klockan passerat midnatt nu. Värkarna tilltog under kvällen och till slut kom dom tätt. Dom var inte så starka, dom var hanterbara men kom med några minuters mellanrum. MEN när vattnet hade gått så slutade värkarna! Vi har pratat med förlossningen och det är ok att stanna hemma och avvakta. Men hur kan värkarna bara sluta när vattnet går? smile4.gif Nån som varit med om samma? Hur lång tid kan det ta nu?

Kan ju vara så att vattnet gått för just det blivit retat där och inte för kroppen egentligen vill och då utgår väl värkarna. Även om det kan vara så naturligt också. Är vk bara att vänta då som gäller för dig, lycka till!
  • Anonym (omföderskan)
    Anonym (Hej) skrev 2014-03-08 23:34:31 följande:
    Kan ju vara så att vattnet gått för just det blivit retat där och inte för kroppen egentligen vill och då utgår väl värkarna. Även om det kan vara så naturligt också. Är vk bara att vänta då som gäller för dig, lycka till!

Värkarna började igen ca 3 timmar efter att vattnet gick, och efter ytterligare 1, 5 timme var bebisen ute!
  • bf2014

Jag gjorde en första hinnsvepning 41+0 var då öppen två cm. Fick endast lite förvärkar. Gjorde ny svepning fyra dagar senare på morgonen och han är född på natten samma dag. Då var jag öppen tre cm när svepningen gjordes.

• Anonym (omföderskan)
    bf2014 skrev 2014-03-09 11:46:58 följande:
    Oj missade att du redan fått! Grattis!

Tack tack
Svar på tråden Omföderskor som gjort hinnsvepning före BF?