Omföderskor som gjort hinnsvepning före BF?
Jag väntar andra barnet och är i vecka 36+0 idag. Jag kommer att bli igångsatt före BF av olika anledningar, men jag vill försöka att få igång det så naturligt som möjligt först. Därför gjorde barnmorskan idag en hinnsvepning på mig, hon sa att jag är 1 cm öppen, och det var ca 3 cm kvar av tappen samt att den kändes mjuk. Har haft lite molande känsla till och från i någon vecka nu, och efter hinnsvepningen kändes det mer, men molandet har nu framåt kvällen avtagit helt. :/ På måndag kommer jag att göra en ny hinnsvepning och då kommer jag att vara i vecka 36+4. Om inget händer spontant så blir igångsättningen i 38+0 eller 38+1.
Förra graviditeten gick jag över tiden, och gjorde hinnsvepning på förlossningen i vecka 41+6, var då 2 cm öppen och molandet började direkt efter hinnsvepningen och sedan fortsatte det resten av dagen, visste egentligen inte att det var förvärkar eftersom det var första barnet, men när dom blev starkare och starkare så förstod jag att det var värkar och 42+0 åkte vi in till förlossningen och barnet kom efter midnatt 42+1.
Så det verkar som att det var hinnsvepningen som satte igång det förra gången, men visserligen var jag ju i 41+6 och nu är jag bara i 36+0 men å andra sidan är jag redan öppen 1 cm jämfört med att jag var 2 cm öppen när jag var nästan 6 veckor längre gången.
Jag hoppas så innerligt att förlossningen kommer igång spontant lite tidigare denna gång! Att jag börjat öppna mig och att tappen kändes mjuk är ett gott tecken, eller? Menar, jag vet ju inte hur långt innan man brukar börja öppna sig, kan det vara så att man öppnar 1 cm och sen händer inget på flera veckor? Jag hoppas ju ha öppnat mig 2 cm tills vecka 38+0 eftersom det behövs tydligen 2 cm för att kunna ta hål på hinnorna och enligt bm är håltagningen det mest naturliga sättet av de olika igångsättningsmetoderna.
Undrar även hur det varit för andra omföderskor som gjort hinnsvepning? Har hinnsvepningen gett bättre effekt andra gången?