• Lady Paraplyh

Disneyland, Paris: era tips

Jag vet att det redan finns en tråd om Disneyland men känner inte att den handlar om samma sak som det jag undrar.

Jag och en kompis funderar på att åka till Disneyland i höst/sommar. När är bäst att åka om man vill slippa de värsta köerna? Finns det mycket för två vuxna att göra?

Jag funderar på boendet också, mina krav är att det ska finnas en pool på hotellet och att hotellfrukosten är bra. Tänk fyrstjärnigt hotell. Vart bör man isåfall bo? Vi har körkort båda två ska tilläggas. Är det värt att bo inne i parken eller ska man bo utanför?

Hur många dagar bör man lägga på Disneyland?

• Svar på tråden Disneyland, Paris: era tips
  • Disneymia
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-27 21:04:19 följande:
    Jag vet att det redan finns en tråd om Disneyland men känner inte att den handlar om samma sak som det jag undrar. Jag och en kompis funderar på att åka till Disneyland i höst/sommar. När är bäst att åka om man vill slippa de värsta köerna? Finns det mycket för två vuxna att göra? Jag funderar på boendet också, mina krav är att det ska finnas en pool på hotellet och att hotellfrukosten är bra. Tänk fyrstjärnigt hotell. Vart bör man isåfall bo? Vi har körkort båda två ska tilläggas. Är det värt att bo inne i parken eller ska man bo utanför? Hur många dagar bör man lägga på Disneyland?

Hej! Vad roligt att ni funderar på att åka till Disneyland Paris! Det finns massor för vuxna att göra! Om ni vill slippa de värsta köerna ska ni försöka att undvika de stora loven, speciellt sommarlovet. Maj och början på Juni är bra tid, precis som September. Eftersom ni gärna vill undvika de stora barnköerna, men naturligtvis hinna se och uppleva så mycket som möjligt är det smart att åka de häftigaste attraktionerna på förmiddagen och de mer "barnsliga" attraktionerna på sen eftermiddag/kväll eftersom de yngsta barnen då är tillbaka på sitt hotell. När det gäller hur många dagar som man bör vara där är det svårt att svara på. Tänker ni vara hela dagar i parkerna från öppning till stängning? Eller tänker ni gå tillbaka till hotellet för ett dopp i poolen? Två vuxna bör hinna med det mesta på 3 hela dagar. Men, det är om ni har kollat upp lite attraktioner i förväg, så att ni har en plan och att ni är hela dagarna i parkerna. Jag rekommenderar absolut att bo på ett av Disneys hotell. Visst är de lite dyrare, men du har nära till parkerna, du kommer in tidigare, du har gratis parkering, det du handlar i parkerna skickas till ditt hotell och biljetterna ingår i priset. Eftersom du åker utanför högsäsong kan du få mycket bra erbjudande. Håll koll på den svenska, engelska och franska hemsidan för Disneyland Paris. Hotell i Frankrike är enligt min erfarenhet något lägre i standard än vad vi är vana vid. Disneyland hotell ligger precis vid ingången med utsikt över Disneyland Park och är Disneyland Paris lyxigaste hotell. Hotel New York är också ett mycket bra val, som andas storstad. Båda har pooler, hotel New York har den största poolen. Du kommer säkert att bli nöjd med frukosten! På min blogg har jag skrivit om de olika hotellen: www.nattstad.se/disneysemester och jag har även skrivit en guide till de olika delarna av de båda parkerna. Kolla gärna där, och har du några fler frågor, så svara jag gärna på dem.
  • 5by5

Vi ska åka i början av juni. 3 nätter med helpension (som man får äta i parken) på Hotel New York. Hade tänkt New Port Bay först men det kommer renoveras under sommaren.

• Disneymia
    5by5 skrev 2014-03-02 16:39:20 följande:
    Vi ska åka i början av juni. 3 nätter med helpension (som man får äta i parken) på Hotel New York. Hade tänkt New Port Bay först men det kommer renoveras under sommaren.

Hotel New York är det näst bästa hotellet på Disneyland Resort Paris, så det är ett mycket bra val! Början av Juni är en bra tid att åka , eftersom de flesta skolorna inte har skollov då.
  • 5by5
    Disneymia skrev 2014-03-03 19:06:34 följande:

Hotel New York är det näst bästa hotellet på Disneyland Resort Paris, så det är ett mycket bra val! Början av Juni är en bra tid att åka , eftersom de flesta skolorna inte har skollov då.
    Ja det var så vi tänkte. :) lite rimligare pris än disneyland hotel. Vilka restauranger skulle du rekommendera?
  • Disneymia
    5by5 skrev 2014-03-03 23:47:52 följande:
    Ja det var så vi tänkte. :) lite rimligare pris än disneyland hotel. Vilka restauranger skulle du rekommendera?
    Hej! 
    Jag ber om ursäkt, jag hade missat din fråga! 

Helpensionen som ingår i erbjudandet som finns nu har vissa restriktioner. Frukost ingår (som alltid) lunch kan du välja att äta i parken och middagen är på ditt hotell. Restaurangen på Hotel New York har jag tyvärr inte provat, men jag har hört att den ska vara bra. 
    De restauranger som ingår för lunch är: 

Disneyland Park: Café Hyperion, Au chalet de la marionette, Colonel Hathi’s pizza outpost, Fuente del Oro Restaurante, Pizzeria Bella Notte, Toad Hall Restaurant, Hakuna Matata, Cowboy Cookout Barbecue 
    Walt Disney Studios Park: En Coulisse, Blockbuster Cafe 
    Disney Village: New York Style Sandwiches 

Om ni är i Disneyland Park rekommenderar jag Café Hyperion. Det ligger i Discoveryland, och är lätt att hitta med sin karaktäristiska Jules Verne inspirerade luftskepp. Här finns mest de vanliga hamburgarna, men det som gör restaurangen till en favorit är platsen. Här finns massor sittplatser, du har luftkonditionering och det visas gamla Musse Pigg och Kalle Anka filmer på en stor filmduk. Platsen är perfekt för en sval paus, och varför inte äta samtidigt? Om ni är sugen på pizza föredrar vi Colonel Hathi's pizza i Adventureland istället för pizzeria Bella Notte i Fantasyland. Bella Notte blir mycket högljudd, och vi föredrar lugnet och smaken på pizzorna på Colonel Hathi (det finns även en del pastarätter). Cowboy Cookout Barbeque har vi haft stor otur med, vi har haft urusel service här och har varit tvungen att klaga på ofärdiga hamburgare. Barnen gillade inte heller Fuente del oro eftersom Taco:n inte smakar som de är vana vid. Vi vuxna tyckte att de saknade smak, och barnen tyckte bara att de smakade konstigt. Hakuna Matata har jag inte provat, eftersom vi inte såg något på menyn som verkade intressant, detsamma med Toad Hall. Au Chalet de la Marionette i Fantasyland vid Pinocchio är däremot en favorit, men det blir mycket högljutt vid lunchdags, så det är bra att försöka att undvika den värsta rusningen. 
    Walt Disney Studio Park har bara två ställen att välja på. En Coulisse ligger i Studio 1 som är den platsen som alla måste gå igenom för att komma in i parken. Här är en ganska stressig atmosfär och även om Angusburgaren är helt ok är det inget speciellt här. Jag föredrar utan tvekan Blockbuster Café som ligger i Backlot. Här finns det sandwichar, pizza och sallader att välja på. Det finns gott om sittplatser och mängder att titta på med olika rekvisita på väggarna. 
    Disney Village har bara en restaurang som ingår: New York Style Sandwiches. Jag har tyvärr inte provat dem, även om det var nära i somras (det blev dock McDonalds på enträget önskemål från barnen). När jag såg menyn utanför restaurangen, verkade det dock lovande. 

Har du några fler frågor om maten eller något annat om Disneyland Resort Paris, så svarar jag gärna! Kontakta mig i så fall här, eller via min blogg: www.nattstad.se/disneysemester
  • erimother
    5by5 skrev 2014-03-02 16:39:20 följande:

jag och mina 3 flickor ska också åka i början av juni i 3 nätter, vi ska bo på hotel cheyenne. Jag är skitnervös för att tappa bort någon av barnen men ska förbereda så mycket som möjligt...
Svar på tråden Disneyland, Paris: era tips