• Anonym (Blä för snålisar)

Urless på snåla människor!

Jag är så urless på snåla människor som i första hand alltid ser till sina pengar! Jag har en särbo som jämt försöker slippa undan att betala för sej och nu är jag skitless! Problemet är inte att han inte har pengar för han har en mycket god ekonomi och tjänar mer än mej men han försöker ändå alltid med att komma undan med att jag betalar mer än honom. Varför gör man så mot den man älskar? Alltid billiga presenter till mej fast jag köpt dyra till honom samt att jag ger hans barn presenter. Är vi ute och reser så slipper han gärna undan att betala vår mat osv osv. Om han bjuder på något då talat han alltid om vad det kostar tex om han bjuder på vin, då talar han om vad flaskan kostade! Jag är uppfostrad med att om man bjuder på något så är det fult att tala om vad det kostade! Fy och tvi vad jag är LESS. Ska jag verkligen satsa på denna man som är så sjukt snål?

• Svar på tråden Urless på snåla människor!
  • Fanny b
    Anonym (Blä för snålisar) skrev 2014-02-27 23:45:16 följande:
    Jag är så urless på snåla människor som i första hand alltid ser till sina pengar! Jag har en särbo som jämt försöker slippa undan att betala för sej och nu är jag skitless! Problemet är inte att han inte har pengar för han har en mycket god ekonomi och tjänar mer än mej men han försöker ändå alltid med att komma undan med att jag betalar mer än honom. Varför gör man så mot den man älskar? Alltid billiga presenter till mej fast jag köpt dyra till honom samt att jag ger hans barn presenter. Är vi ute och reser så slipper han gärna undan att betala vår mat osv osv. Om han bjuder på något då talat han alltid om vad det kostar tex om han bjuder på vin, då talar han om vad flaskan kostade! Jag är uppfostrad med att om man bjuder på något så är det fult att tala om vad det kostade! Fy och tvi vad jag är LESS. Ska jag verkligen satsa på denna man som är så sjukt snål?

Om du vill vara kvar i denna relation kan du göra följande: a) Sluta ge dyra presenter, prata med honom om ni ska ha ett gemensamt tak gällande priset på presenter.. b) Sluta köpa presenter till hans barn. c) När ni är ute och reser, bestäm gemensamt  vad ni ska äta och dela på denna summa. d) När han säger priset på  t ex vinflaskor han köper kan du svara: Jaha, den kostade x sek, tycker du det var ett rimligt pris?

Jag ångrar att jag inte sa åt honom att jag skulle ge han 75kr för vinet som han bjöd mej på! Man bjuder inte på något och berättar vad det kostar! Jag har slutat att köpa dyra presenter. Köpte inte heller något på alla hjärtansdag och fick inget heller (det förstod jag innan). Nu känns det som om jag själv blivit snål för jag uppmärksammar hela tiden hur han agerar när det gäller pengar. Vi kommer aldrig att flytta till samma bostad, jag skulle bli galen då. Hans barn får så lite presenter så dom köper jag till, fast det blir inga jätte dyra saker. Jag förstår bara inte hur man tänker när man är så satans snål, varför är det så viktigt att samla pengar på hög på banken? Jag tycker att det är jobbigt att säga till någon att den är snål... men jag kanske borde det?

• mr me

Alltså. Jag är själv väldigt snål och kan jag få något tre kronor billigare genom att gå till en annan affär t.ex så gör jag det. Det kan verkar skumt, men det ger på något sätt en tillfredsställande känsla att ha sparat några kronor. Samma sak när man shoppar. Kan man få ett par jeans för halva reapriset så blir man glad och känner sig lite lyckad. Det är nog en känsla som många kvinnor kan relatera till om inte annat...

Och att vara ekonomisk och spara pengar kan ju vara jättebra. Hellre det än någon som slösar bort allt och skuldsätter sig. Då finns det pengar den dag man kanske vill köpa större bostad eller behöver köpa en bil. Den som spar hon har, som man brukar säga.

Men. Att vara snål gentemot den person man är tillsammans med och tänkt spendera sitt liv med känns väldigt märkligt. Att han kräver in pengar ifrån dig och inte kan bjuda på vin, mat eller vad det nu är ger intrycket av att han inte ser någon framtid tillsammans med dig. Han ser tydligen pengar som han spenderar på dig som bortkastade pengar. Och det är ju en varningsklocka, faktiskt. För då kanske det är så att han redan nu ser sig om efter andra kvinnor.

Han letar inte efter någon annan och han vill satsa på mej, helst vill han att vi ska flytta ihop. Han är ju även skitsnål mot sina barn och sina föräldrar. Barnen får en julklapp för ca 250kr, hans föräldrar får ett foto på barnen.... Han går klädd i kläder som är gamla och slitna, antar att det svider för mkt att köpa nya men han köper dyra elektronik prylar till sej själv. Fy f-n vad jag är less på honom just nu!!

• ica
    mr me skrev 2014-02-27 23:47:00 följande:
    Nej, dumpa.

Håller med!
  • Olympia

Tillför han något i ditt liv som gör det värt att överse med hans snålhet?

• Themis

Nej fy, snålhet är nog nåt av det jag minst tål, faktiskt.

Hade aldrig kunnat leva med en snål partner eftersom jag själv är generös med det jag har.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • Indianica

Hur är han som person egentligen? Är han generös med sina känslor eller snålar han där oxå? Jag hade en gång en pojkvän som var skitsnål och i efterhand har jag tänkt att han utnyttjade mig i väntan på något bättre. Även om det kan låta hårt har jag mycket svårt att tro att man på allvar kan vara materiellt snål mot den man älskar, visst kan man vara ekonomisk ibland, det är ju inte så att man i alla lägen snålar in på saker man ger till sin partner då är det något fel...

• elyse

Jag tycker också illa om sådant beteende (Blir riktigt förbannad när någon liksom förväntar sig att jag ska känna mig tacksam för allt de lagt ut på mig. För mig är det som att säga att jag egentligen inte var värd det) och skulle nog inte ha inlett någon relation med en sådan person från början. 

Svar på tråden Urless på snåla människor!