• helena29

Missfallsrisk efter man sett hjärtat slå?

Hej!

Jag gjorde vul när jag var i 7+2. Fostrets hjärta slog och fostret var precis så stort som efter mina egna beräkningar.
    Nu undrar jag om någon vet om det stämmer att missfallsrisken minskar efter att man sett hjärtat slå?
    Någon som hört något från läkare/ barnmorska ang. detta?
    Vad jag förstår så blir det oftast missfall innan vecka 6-7? Innan hjärtat börjat slå?
    Vad kan gå fel efter att hjärtat börjat slå?
    Så, någon som fått bekräftat från läkare att missfallsrisken minskar efter vecka 7 om man sett hjärtat slå?

Tack för era erfarenheter!!!

• Svar på tråden Missfallsrisk efter man sett hjärtat slå?
  • Jacqueline

Nej inte jag ,däremot sa min läkare att missfall även är vanligt mellan vecka 9-12 för det är då moderkakan ska ta över från gulesäcken...

Gjorde vul i vecka 9 och då var bara en liten plutt av gulesäcken kvar så det bådade gott och då släppte man en del oro.

• Jacqueline

Vet att det finns nån tråd här på FL med omröstning gällande detta ,kan inte minnas namnet på tråden exakt men testa söka?

Där var även ngn som skrev om statistik och procent

• Cissan

Min läkare på Gyn sa att missfallsriskne reduceras stort efter att man sett ett hjärta slå så jag har hört det och tror absolut det stämmer. !! Hoppas allt går bra!

• Irie

Min läkare sa med att ny forskning visar på att om man sett ett hjärta slå i v8 minskar risken för misfall feån att vara 1/5 till 1/25 så den minskar ju betdydligt i såfall. Jag har valt att lyssna på de även om risken alltid finns.. Men gjorde mig något lugnare iaf :)

• Madelaiine

Jag var på vul med min kusin i vecka 7 och vi såg hjärtat slå på den lilla. Men tyvärr så fick hon missfall ungefär 1 1/2 vecka efter det. Läkaren sa då även till henne att eftersom de såg ett fint hjärta slå så borde det inte gå fel men tyvärr så gjorde det de ändå. Hon var den lilla procenten som det gick snett för ändå.

• Limalie

Min läkare sa runt 5% risk för missfall efter man sett hjärtat slå.

Det som kan gå fel efter hjärtat börjat slå är ju när moderkakan ska ta över. Det är de stora "momenten" så att säga.

• Limalie

Men som jag alltid skriver, det kan gå fel när som, även om risken är större fram till v 13. Men även då är man ju aldrig "säker".

Svar på tråden Missfallsrisk efter man sett hjärtat slå?