• Liten ekorre

Vilka ytterkläder?

Hjälp mig att göra en inköpslista med ytterkläder till min ett-åring. Jag känner mig förvirrad i skalkläder och fleecedjungeln... Så här ser min lista ut hitintills:

Vår

Skaljacka
    Skalbyxor
    Fleecebyxor
    Fleecejacka
    Uteskor
    Gummistövlar
    Fuskpolo
    Tunnare mössa
    Skalmössa
    Tunna vantar

Sommar

Sandaler
    Gummistövlar
    Hatt/keps
    Solglasögon
    Tunn jacka
    Uteskor

Höst (då börjar han på förskola också)

Skaljacka
    Skalbyxor
    Fleecebyxor
    Fleecejacka
    Uteskor
    Gummistövlar
    +Gummistövlar att ha på förskolan
    Fuskpolo
    2 Tunnare mössor
    Skalmössa
    2 par Tunna vantar
    Gallonställ (extra till förskolan)

Vinter

Skaljacka
    Skalbyxor
    Fleecebyxor
    Fleecejacka
    Uteskor
    Gummistövlar
    +Gummistövlar att ha på förskolan
    Fuskpolo
    2 Tunnare mössor
    Skalmössa
    2 par Tunna vantar
    Gallonställ (extra till förskolan)
    Overall
    Vinterstövlar
    Vintermössa
    Tjocka vantar

Är det något jag har missat? Eller har jag tagit med något i onödan? Vi är inte gjorda av pengar, så samtidigt som jag vill att han ska ha det bästa och absolut inte frysa eller vara blöt så vill jag inte köpa saker som sen bara blir liggande.

Tack i förhand för hjälpen!

• Svar på tråden Vilka ytterkläder?
  • Liten ekorre

Tips på bra märken uppskattas också. Även vad som brukar vara ok att köpa begagnat och vad som är bäst att skaffa nytt.

• Pippi Långstrump

Köpen en bra skaloverall och fodrad regnkläder så klarar du dig långt på förskolan.
    Lättare för barnet att ta på sig själv om man har overall än tvådelat. .

• Liten ekorre
    Eleonor01 skrev 2014-02-28 09:56:33 följande:
    Inga solglasögon! Låt hans ögon vänja sig
    Skadar inte det ögonen?
  • älskarlivet81
    Pippi Långstrump skrev 2014-02-28 09:28:07 följande:
    Köpen en bra skaloverall och fodrad regnkläder så klarar du dig långt på förskolan.
    Lättare för barnet att ta på sig själv om man har overall än tvådelat. .
    Bättre att klä lager på lager än att ha fodrade regnkläder som inte andas!
  • Annelie 76

Några tips.

Galonvantar är bäst när det är blött ute (dvs nästan jämt). Tunna, stickade vantar funkar bara vid transporter, inte vid utelek.

Vintervantar med dragkedja är enklast att sätta på. Barn har en tendens att bli helt lealösa vid påklädning och då vill man ha så mycket öppning som möjligt. 

Fuskpolo behövs bara mitt i smällkalla vintern, inte vår och höst. Då räcker det med kragen på tröjan. Välj gärna fleecetröja med dragkedja hela vägen, då kan barnet tidigt lära sig ta av sig den själv.

Välj skor och kängor med kardborre eller dragkedja. Snören är ett litet helvete på småbarn.

Jag föredrar galonbyxor framför skalbyxor, även om de är tätare. Dels är det mycket lättare att göra rena, dels brukar skalbyxorna vara midjebyxor där det blir en glipa mellan byxa och jacka vid lek (där kall luft, vatten och sand kan komma in). Min son är 2,5år och jag tänker ha galonbyxor och skaljacka till honom i vår. Då klarar han både regn och finare väder. 

Barn blir EXTREMT skitiga vid utelek så överväg att ha andra ytterkläder och skor att ta på vid hemfärd. Det är inte kul att få en sandlåda i bilen. 

Flera mössor är inte nödvändigt. En tunnare och en tjockare räcker. Likaså behöver man inte flera olika fleecekläder. Ett par byxor och en tröja räcker iaf för oss. 

• lovely89

fodrade gummistövlar kör jag på, på hösten :) annars tycker jag du har koll.. :)
    Och fodrade/ofodrade Galonvantar :) 

• isolande

Solglasögon låter overkill. Hur får man dom ens att sitta kvar?! Mina ungar hade slitit av dem på en halv sekund och vägrat ha på dem....

• älskarlivet81

Min dotter älskar sina! Sen hon var 2 har hon använt solglasögon utan problem.

isolande skrev 2014-02-28 10:37:02 följande:
    Solglasögon låter overkill. Hur får man dom ens att sitta kvar?! Mina ungar hade slitit av dem på en halv sekund och vägrat ha på dem....

• Mellanmjölkens land

Skalmössa tycker jag känns som överkurs. Luvan på jackan tycker jag räcker rätt långt.

Vad vi har:
    Vår:
    Skalbyxor/jacka (brukar köra på PoP men se framförallt till att vattenpelaren är på 10 000)
    Fleecebyxor+jacka (används ofta istället för andra kläder, vi gillar Kappahls)
    Vindfleece
    Ullstrumpor (ica maxi har ibland och vi brukar köpa många par när det är kampanj)
    Vanliga strumpor
    Tunn mössa (vi har köpt 2pack på ica maxi för typ inget)
    Stövlar (fodrade eller ofodrade)
    Gympadojor (helst vattentäta men åtminstone vattenavvisande)
    Vattentäta vantar (galon eller skal)
    Fuskpolo

Sommar
    Skalkläder (nej, solen skiner inte alltid på sommaren )
    Vindfleece
    Stövlar (ofodrade)
    Strumpor
    Gympadojor
    Sandaler
    Hatt/keps (gärna som skyddar även nacken)
    Solskyddskläder
    Tunna, täckande kläder (t-shirtar är bättre än linnen, 3/4-byxor eller leggings är bättre än korts shorts)

Höst:
    Se vår

Vinter:
    Overall (Vi Föräldrar brukar ha ett test varje höst på vilka overaller som är bäst det året)
    Vinterkängor (vattentäta)
    Vintervantar
    Tjock mössa
    Fleecebyxor+jacka
    Ullstrumpor
    Tunn mössa att ha under hjälm
    Hjälm för pulkaåkande
    Stövlar
    Vattentäta vantar (galon eller skal)
    Fuskpolo

På dagis:
    Galon (köp billigt, vårt har knappt använts)
    Ev extra stövlar (begagnade)

Usch, när jag rabblar upp det låter det som massor men med lite planering blir det inte så farligt dyrt. Gå med i kundklubbarna om ni inte redan gjort det så får ni lite rabatter. Vi brukar t ex köpa skalkläder mitt i sommaren när det är rea och ta en storlek som även bör passa till våren.

• Annelie 76

Just det ja. Köper du begagnade skalkläder så behöver de oftast impregneras. Det finns särskilda tvättmedel och sprayer att använda för att återimpregnera, de har koll på sånt på sportaffärer.

Tänker du köpa begagnade stövlar och skor kan det vara bra att investera i en sån här: www.clasohlson.com/se/Mätsticka-Kiddy-Springyard/34-9438

• ako75

Han kan säkert ha samma vår o höstkläder, de växer rätt mycket saktare från ca ett års ålder. Vår som hade samma skaljacka från 1.5 -3år, dock ett byxbyte under tiden. Jag tolkade nämligen. TS som om allt skulle skaffas inför varje säsong. Det finns mkt bra beg i de små storlekarna oxå! Lycka till

• Stugmamman

Kolla upp om det finns några klädbytardagar i er närhet. Garanterat värt att springa på några stycken för att få bra kläder till otroligt låga priser.

• Liten ekorre

Tack för hjälpen alla! Tror jag har fått lite bättre koll nu. Det känns ändå som väldigt mycket att köpa in... Men ska ta mig till lite second hand butiker och kolla om jag kan få tag i kläderna billigt. :)

• elyse
    isolande skrev 2014-02-28 10:37:02 följande:
    Jag jobbar på förskola och det finns barn på 1-2-år som mer än gärna har dem på. De är dock i minoritet. Jag skulle hellre rekommendera en solhatt som även täcker nacken.  
  • ako75
    Liten ekorre skrev 2014-03-03 13:23:37 följande:
    Tack för hjälpen alla! Tror jag har fått lite bättre koll nu. Det känns ändå som väldigt mycket att köpa in... Men ska ta mig till lite second hand butiker och kolla om jag kan få tag i kläderna billigt. :)

Men köp inte allt inför alla säsonger på en gång! Börja med lite vårkläder nu och se vad som behöver kompletteras eller ev bytas ut inför hösten! Jag förstår verkligen att det känns överväldigande mycket när du har gjort så långa listor för lång tid framöver, men som sagt allt är inte nödvändigt och mycket kommer han kunna ha flera säsonger. Lycka till!
Svar på tråden Vilka ytterkläder?