• Anonym (undrande)

föräldrapenning

Hej

Jag är hemmavarande med mitt barn som är 15 månader. Jag är gravid och förväntad nedkomst är beräknad i Maj.
    Nyligen har försäkringskassan fattat nytt beslut om min SGI. (densamma som den var från början). Nu till saken, jag fick ett brev hem i veckan, precis ett sånt jag fick när jag  väntade mitt första barn: "hej blivande förälder!", medföljande en blankett där jag ombeds fylla i uppgifter om min anställning för attt ni ska kunna räkna ut hur mycket pengar jag kommer få. Jag känner mig osäker på vad jag ska göra, min spontana reaktion är att jag kan förbise denna blankett eftersom ni redan har dessa uppgifter om mig? och att ni redan har fattat beslut om detta. 
    i brevet står det dock inget hur jag som redan är föräldraledig ska göra. 
    FK har som sagt för några veckor sedan fattat ett nytt beslut om min SGI. 
    vad gör jag?

vänliga hälsningar
    sofia

• Svar på tråden föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej
    På Familjeliv svarar vi bara på generella frågor om föräldraförsäkringen och det innebär att även om du uppfyllt villkoren för att fortsatt få föräldrapenning på samma nivå för barnet du väntar som du har för ditt äldre barn, så ska inkomstunderlaget skickas in.

Detta för att vi gör skillnad på föräldrapenning och den sjukpenninggrundande inkomsten.

Hälsningar
    Mia, handläggare

• Anonym (undrande)

Okej, men jag har ju inte jobbat sedan 2012, ska jag ändå ange min dåvarande arbetsplats när jag fyller i uppgifterna och den dåvarande arbetsinkomsten, eller ska jag ange att jag är föräldraledig och räkna ihop vad jag fått det senaste året från FK?
    Jag var inte fast anställd så det känns lite konstigt att  ange arbetsgivaren jag hade när jag jobbade eftersom det börjar vara rätt längesen nu?

• Försäkringskassan

Hej!

Har du inte anställningen kvar och heller inte har arbetat något sedan du fick första barnet och därmed inte har något annat att redovisa så kan du skriva det på den blankett du fått hem. Därefter skickar du in blanketten till:

Försäkringskassans Inläsningscentral

839 88 Östersund

Det är bara inkomst från arbete som ska ingå i den sjukpenninggrundande inkomsten. Alltså inget av det som Försäkringskassan har betalat ut.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden föräldrapenning