• Yonez

Beroende av TV-spel

Har en kille på drygt sju som är helt besatt av TV spel. Liknar beroende. Får han välja själv spelar han dygnet runt, pratar konstant TV spel. Kompisarna pratar oxå massa TVspel. Själv har jag lust att slänga ut hela spelaparaten genom fönstret

Han tycker det är så kul så vill hellst inte stoppa spelandet helt, men begränsar det rätt kraftigt nu. Lärarna i skolan är oroliga för att han inte koncentrerar sig utan bara lever i spelens värld.

Några fler som har erfarenhet av detta och hur tacklar ni situationen.
    Behöver alla tips som finns. Har ni hittat något annat som de tycker är kul istället?

• Svar på tråden Beroende av TV-spel
  • Pingla med en åsikt

ursäkta men varför inte bara sätta ett stopp för det hela?
    Har själv en 7-åring som gillar spel, men han får aldrig sitta mer än en timme per dag och han är inte ens intresserad av att sitta så länge.
    Har vänner vars barn får sitta nästan obegränsat och de blir bara mer och mer beroende. Pratar inte om annat och blir agressiva när föräldrarna försöker begränsa det hela.

Sätt stopp!
    ta bort spelet helt och hållet två veckor, ta sedan fram det men max en tim per dag!
    Ditt barn kan inte veta vad som är bra eller dåligt för honom, det måste DU som förälder avöra och sätta gräns för!!!!

• mimi72

Ja gör det!! Släng ut den genom fönstret!!
    Skämt osidor!!!
    Det är ju faktiskt allvarligt!! Jag tror att man màste begränsa spelandet!!
    Bestäm dagar , tider med honom, o sen ser till att det följs...

Hitta pà andra saker med honom..fritidsintresse, sport ,cykla, inlines
    ja nàt annat màste han väl tycka är kul!!

Lycka till.......

• Yonez

Vi har haft totalförbud och sen bara spel 30min per dag.
    Men tror inte det räcker, spelet får nog åka ut för ett halvår framöver. Skall bara övertala pappan oxå

Försöker med massa andra fritidsintressen men verkar inte hitta något som passar honom.

• Pingla med en åsikt

om han nu bara spelar 30 min om dagen, hur kan då vara så beroende och inte prata om annat?

Ursäkta om jag ifrågasätter men, håller ni verkligen på de där 30 minutrarna??
    I mina ögon är det svårt att förstå hur han som du själv skrev "bara lever i spelens värld" om han inte spelar så mycket?

Har ni nyss infört denna regel?
    I så fall, bra gjort! Håll fast vi den!
    Du skrev ju "om han får bestämma själv...." men det få han inte.
    Han är ett barn - du är vuxen.
    Om ni håller det till 30 min om dagen och inget mer så tror jag det kommer mattas av!
    Lycka till!

• Cuthalion

Man kan prata spel, läsa om spel, drömma om spel och sedan spela den stund man får. Inte speciellt svårt att upprätthålla ett genuint intresse .

Är Ni oroliga för att det skall gå ut över studierna eller hälsan så säg att han skall göra läxorna först, sedan om det finns tid kvar kan han spela så länge som han har promenerat/spelat fotboll/innebandy/cyklat etc.

• MBP

Ta bort spelet helt. Inget snack om saken. Är läget så illa har du egentligen inget val som jag ser det.

• Yonez

Pingla med en åsikt: klart han inte får bestämma, men för att testa har vi någon gång gjort så att han fått spela tills han tröttnat, vilket han itne gjort och vi tvingats sätta stopp för det.

Jag har själv inget spel hos mig så här är problemet lättare, men hans pappa har och jag har tillbringat rätt mycket tid där det senaste och då sätt problemet. Själv tycker jag helt klart att det är läge att plocka bort det helt men vad skall man få honom intresserad av istället??? känner att vi måste stötta honom och hitta något annat istället.

• Pingla med en åsikt

det går inte att låta ett barn med spelberoende spela tills han tröttnar.....

• jossan01

Jag förstår dig helt och hållet! Fast här pratar vi om en 5 åring... spela är det första han säger på morgon när han vaknar och det sista han säger innan han går och lägger sig! han VÄGRAR göra något annat... när vi satte gränser vart han hysterisk men det är svårt då hans "flata" mamma inte sätter några gränser, där får han göra vad han vill så länge han inte "stör" henne! går och lägger sig när han vill! nu när vi hämtade honom senast hade han inte gått och lagt sig först vid 12 på kvällen! SKANDAL!!! men vad ska man göra??

• Pingla med en åsikt

vad man ska göra?
    Man sätter stopp

Svar på tråden Beroende av TV-spel