• DJÄVULENS HÖGRA HAND

Utseendet i olika delar av landet.

Har många gånger reflekterat att vi ser väldigt olika ut i Sverige.
    Nu är det inget generellt men jag tycker vissa drag och kroppsbyggnader kan vara mer påtagliga i olika delar av detta land, som typexempel tycker jag mig se att många Skånska tjejer har rödlätt hår, markantare näsa och är lite kraftigare byggda, medans tjejer i Göteborgsområdet är väldigt långa och långt norrut är ansiktsformen lite rundare.

Har genetiska variationen blivit begränsad eller är det jag som bara fått för mig detta?
    Har ni sett några signifikanta drag i olika regioner?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Utseendet i olika delar av landet.
  • CeeJay

Absolut finns det särdrag hos olika "folkgrupper" även i Sverige. Tex samer har oftast väldigt lika drag.

Sen är det ju någonting man själv kanske tycker och tänker, jag tycker tex att alla människor från Peru ser likadana ut, förstår inte hur man känner  skillnad på sina kompisar i Kina osv osv Men det betyder ju inte att ALLA tycker att peruaner och kineser ser likadana ut (inget illa menat och det är ingen meningen att någon peruan eller kines ska ta illa upp)

• jonaskarp

Självklart har du rätt. I Malmö finns det många fler brunögda människor än i norr. Varför vet jag inte Förvånad

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    CeeJay skrev 2014-03-01 11:35:26 följande:

Absolut finns det särdrag hos olika "folkgrupper" även i Sverige. Tex samer har oftast väldigt lika drag.

Sen är det ju någonting man själv kanske tycker och tänker, jag tycker tex att alla människor från Peru ser likadana ut, förstår inte hur man känner  skillnad på sina kompisar i Kina osv osv Men det betyder ju inte att ALLA tycker att peruaner och kineser ser likadana ut (inget illa menat och det är ingen meningen att någon peruan eller kines ska ta illa upp)

Jag tycker att detta är mycket intressant faktiskt!
    Nu har ju jag inte skapat tråden heller för att stöta mig, men ämnet i sig kan nog vara lite känsligt.

Man blir osökt att tänka steget längre än bara utsidan.
    Om nu vi kan se lite olika ut i ett så litet land, hur och vad händer med människokroppen på sikt...
    Finns ju redan vissa skillnader i utbredning av vissa sjukdomar...man blir ju lite nyfiken.Glad
  • elyse
    jonaskarp skrev 2014-03-01 11:38:54 följande:
    Självklart har du rätt. I Malmö finns det många fler brunögda människor än i norr. Varför vet jag inte Förvånad
    :D
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    jonaskarp skrev 2014-03-01 11:38:54 följande:
    Skulle vara intressant att se en karta över genetiken.
    Kanske kan vara så att fler Skåningar har påbrå från England än Tyskland, finns naturligtvis ingen sanningshalt i det jag just skrev men nu går min hjärna på högvarv!Skrattande
  • Indigo

Jag har alltid tyckt att många kvinnor från Helsingborgstrakten har ett särskilt utseende, men har svårt att beskriva hur.

Det är nåt med munnen och att ansiktet liksom är slätt och lite brett. Bred mun. Lite brett mellan ögonen och liksom mandelformade ögon. Bleka, naturell färg på läpparna. Blont, rätt tjockt slätt hår. Eventuellt lite bleka fräknar.

Jag hör ju själv att detta låter helt galet, men det är en sak jag tänkt på i flera år.

Det kanske bara är så att jag råkat träffa Helsingborgare som råkat vara lika av en slump. 

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Indigo skrev 2014-03-01 12:02:41 följande:
    Jag har alltid tyckt att många kvinnor från Helsingborgstrakten har ett särskilt utseende, men har svårt att beskriva hur.

Det är nåt med munnen och att ansiktet liksom är slätt och lite brett. Bred mun. Lite brett mellan ögonen och liksom mandelformade ögon. Bleka, naturell färg på läpparna. Blont, rätt tjockt slätt hår. Eventuellt lite bleka fräknar.

Jag hör ju själv att detta låter helt galet, men det är en sak jag tänkt på i flera år.

Det kanske bara är så att jag råkat träffa Helsingborgare som råkat vara lika av en slump. 
    Tycker inte alls det låter galet!Glad

Hur kul skulle det inte vara att utöka detta med om det fanns några modiga och är sugna på att lägga in en bild och vi fick gissa vart i Sverige dom kom ifrån.
    Detta borde ju vara rätt visande om våra observationer håller eller om vi bara fått för oss något.Glad
  • UniqueSnowflake

Nu kommer folk säkert tycka att jag är hemsk, men när jag bilat i Sverige och kommer ner till Västkusten, och andra orter där det finns lax, makrill, ål och annan fet fisk i vattnen, så tycker jag att folk ser stadigare ut liksom? Lite grann som "utomhusmänniskor" men vader, lår och mage är lite mer "satta" och ansiktena är en aning rundare.
    De kan vara vältränade seglarmänniskor som rör sig mycket, men vissa har ändå det där...

Minns att när jag var i Kalmar så såg jag killar som såg på pricken ut som kungar från 15-600-talet, det var bara skägg och kläder som saknades...

Vet ni vad jag menar?

Och VISSA från ytterskärgården (Stockholm) (ofta bofasta) kan bli ganska mörkbruna på sommaren och med mörkare ögon och ha mer markerade kindben - det sägs ju att många ifrån ur-skärgårdsbo-befolkningen var samer! Och samer är ju som alla vet en blandning av den finsk-ugriska befolkningsgruppen (nordisk/rysk) samt eskimå-dito, dvs asiatiska ögon och höga kindben...
    Jag träffade på en "blond eskimå" för några år sen. Skärgårdstjej. Såg exakt ut som en blond eskimå.

~thorn in your side~
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND

#UniqueSnowflake

Tack för att du delade med dig, var väldigt intressant det du skrivit. Ang kungalikheten så tror jag mig få en bild av hur du menar.

• Amanda84

Jag har också funderar på det här under några år och anser att din tes stämmer väldigt bra. Vi ser olika ut från olika delar i landet. Jag har funderat mycket på det här efter att ha flyttat nästan 60 mil norrut. Här, där jag bor nu, tycker jag att alla kvinnor har samma drag.

• GrimbartStrike

När jag tänker på en tjej från Skåne så tänker jag en smal, vass näsa och tunna läppar.

Rundare ansikten norrut håller jag med om.

• themia

Eftersom en mängd mutationen överförs till varje nyfött barn, så vore det märkligt om det inte ständer skapades små variationer i olika delar av landet och världen. De flesta variationer försvinner men några blir kvar, speciellt i områden som har liten blandning av folk.
    Genetisk blandning minskar risken för ärftliga sjukdomar.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/aldre-pappa-da-okar-risken-for-barnets-halsa/

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Eisa

Rundare ansikten norrut? Jag är från norrland och hela min släkt har avlånga spetsiga ansikten.

Svar på tråden Utseendet i olika delar av landet.