Jag har fått diagnosen adhd/add.
Jag är också en infernalisk ordbajsare, pratar alldeles för mycket och har likt TS dotter alltid gjort så. Jag är inte heller hyper utåt sett utan jag är det på insidan, i tankarna. Jag hetsar lätt upp mig och har svårt med minnet och koncentrationen, tappar ofta tråden och ibland kan de enklaste vardagssysslor vara nästintill omöjliga att utföra på rätt sätt.
Jag kan inte sortera ut vilja ljud jag vill lyssna på t ex. Det kan vara ett ljud som någon annan uppfattar som ett bakgrundsljud eller ett buller och som inte stör dem men för mig kan något sådant göra att jag inte kan höra vad en person säger eller läsa en bok. Alla ljud och ljus är mer eller mindre irriterande och kläder skaver på kroppen och gör att jag är konstant medveten om jag har ett plagg på mig som retar huden och då blir koncentrationen bara så där.
Att inte kunna sortera bort intryck är en av nackdelarna med add/adhd, och för mig så gör det att jag lätt bli väldigt trött. Speciellt när jag ska göra nya saker eller befinner mig på nya platser. Jag har en IQ på översta gränsen av normalsnittet men att inte ha förmågan att lära mig saker så som jag vill och i den takt som andra gör, gör att jag blir ledsen och ibland deprimerad. Det är mycket enklare för mig nu när jag är vuxen och kan välja mina rutiner lite mera men under skoltiden trodde jag bara att jag var lat och dum som inte kunde lära mig hur jag än gjorde. Det resulterade ju i att man lätt gav upp. Men det känns bättre sedan jag fick min diagnos och en förklaring på varför. Jag är fortfarande väldigt glömsk och har vissa svårigheter med att planera men mitt största problem är väl att komma igång med saker och att slutföra uppgifter.
Det är stor skillnad på pojkar/män som har adhd och på hur det yttrar sig på tjejer och sen är det också ganska olika för alla och det är många som säger "ja men så där har jag det också och jag har inte adhd!" Ja det stämmer ju förstås, och det är när det blir ett sådant problem att sköta vardagen ordentligt som man först har ett problem.
Jag rekommenderar dig att läsa runt på nätet om flickor och vuxna med adhd/add och kanske beställa boken "vuxna med DAMP/ADHD" av Vanna Beckman. Den har hjälpt mig ganska mycket faktiskt och den fokuserar också en del på fördelarna med att ha diagnosen så som att man ofta är en idespruta t ex.
Lycka till!