• Anonym (Sertralin)

Utsättning av sertralin?

Undrar lite över hur ni som ätit sertralin under längre tid (flera år) mådde under utsättningen? Har hört fruktansvärda skräckhistorier. Hur långsamt trappade ni ner? Klarade ni det eller valde ni att fortsätta osv? Har ätit i fyra år och de har verkligen hjälpt mig.

• Svar på tråden Utsättning av sertralin?
  • Detoxtjejen

Måste du sluta?

Jag slutade efter ca 8 mån, det var lite jobbigt med yrsel och allmän overklighetskänsla. Minns inte exakt hur jag trappade ner, men långsammare än rekommenderat.

• Aspie

Jag mådde toppen! Hade ätit det i 4 år utan (förbättrat) resultat. Jag slutade tvärt och efter en vecka eller så kände jag mig som en ny människa (och jag gick snabbt upp de där 15 kilona som hade försvunnit sedan medicineringen ökat).

...

Hoppas någon som  faktiskt blivit hjälpt av pillren svarar så du får mer konstruktiva riktlinjer, men jag känner faktiskt ingen som har mått bra av sertralin. Du måste vara den första.

• Anonym (Sertralin)
    Detoxtjejen skrev 2014-03-01 19:02:49 följande:
    Måste du sluta?

Jag slutade efter ca 8 mån, det var lite jobbigt med yrsel och allmän overklighetskänsla. Minns inte exakt hur jag trappade ner, men långsammare än rekommenderat.

Egentligen inte men skulle vilja försöka leva ett liv utan antidepressiva.
  • Detoxtjejen
    Anonym (Sertralin) skrev 2014-03-01 19:06:07 följande:
    Egentligen inte men skulle vilja försöka leva ett liv utan antidepressiva.

Jag förstår. Hoppas det funkar, men var inte rädd att börja igen om du känner dig dålig igen, man ska inte vara för ståndaktig när det gäller sånt tycker jag. lycka till!
  • Anonym (varför)

Varför sluta?
    Mår du dåligt av dem?
    Skäms du över att äta antidepressiva?
    Du har ju fått dem av en anledning, antagligen pga depression och att inte hjärnan producerar tillräckligt med seratonin. 
    Att bara vilja sluta för att vilja leva ett liv utan antidepressiva tycker jag låter väldigt naivt. Och oansvarigt mot dig själv och din kropp.
    Tänk om jag som diabetiker skulle tänka så... Jag skulle vilja leva ett liv utan insulin. Ja, jag skulle vilja slippa alla sprutor, men min kropp klarar sig inte utan !! 

Tänk dig för !!

• Maac

Jag har mått mycket bra av sertralin! När jag satte ut tog jag det ganska långsamt men ändå lite slarvigt, hoppade över helt vissa dagar. Jag fick Brain zapps vid alla höga ljud och det snurrade till. Men efter några veckor var det helt borta.

• Maac

Men sluta inte för att du vill klara dig utan och yadayada, det är en medicin man äter för att man är sjuk och det är dumt att bara sluta utan en riktig anledning.

• kohler12

jag har ätit seratralin sen oktober 2011 mår kanon men nu är jag gravid o får inte ta dem slutade i december med dem då jag o killen ville försöka med barn :) 

ska börja sen när barnet kommer igen 

• silhuett
    Anonym (Sertralin) skrev 2014-03-01 18:59:56 följande:
    Undrar lite över hur ni som ätit sertralin under längre tid (flera år) mådde under utsättningen? Har hört fruktansvärda skräckhistorier. Hur långsamt trappade ni ner? Klarade ni det eller valde ni att fortsätta osv? Har ätit i fyra år och de har verkligen hjälpt mig.
    Jag frågade min psykiatriker om det inte var dags att trappa ner och sluta (allmänläkarna på VC har tjatat om det). Han sa att så länge medicinen gör nytta finns det ingen mening med att sluta.

Jag gjorde dock att uppehåll på eget bevåg under en period (ca 2-3 månader) och det gick inte bra. Till en början blev jag mest arg, jättearg för småsaker. Fick utbrott för minsta lilla grej. Sen gick det över i nedstämdhet och då började jag med medicinen igen, men på en lägre dos än jag hade från början.

Så nu går jag på en lägre dos, och då skulle man ju kunna säga att jag har trappat ner. Jag har dock börjat må sämre än förut, så eventuellt är det läge att trappa upp igen..
  • silhuett

Det finns andra SSRI-preparat (den vanligaste formen av antidepp-medicin) som du kan testa om du upplever biverkningar. Jag bytte efter 1 år från sertralin till fluoxetin som jag nu har ätit i 7 år.

Svar på tråden Utsättning av sertralin?