• JCA

Någon som har varit på Samos?

Hej!
    Jag och min man har kommit på att vi vill ut och resa i höst, bara vi två och lämna barnen hemma. Grekland verkade som ett bra ställe och när jag kollat runt lite på fritidsresor.se så fastnade jag för ön Samos. Är det någon som har varit där? Som kanske har lite tips eller som bara tycker det ena eller det andra?
    Är HELT grön på att resa så jaghar egentligen ingen aning om vad man ska "gå efter" när man kollar ut ett resmål

• Svar på tråden Någon som har varit på Samos?
  • suede

har varit på många grekiska öar. Samos tillhör favoriterna! otroligt vackert!

• innana

Där är det jättefint. VI hade otur och råkade ut för blåst och skorpioner, vilket var läskigt men HELT ofarligt Vattnet är fint, och det är härligt med små små tavernor vid kajerna...har du aldrig varit i Grekland så är Samos ett bra alternativ!

• JCA

Ååå, vad härligt det låter!!

Vart var ni någonstans? Pythagorion tycker jag verkar så himla mysigt...!

• innana

Vi var på södra sidan, en timme med buss från flygplatsen. Det är fint överallt! När vi var där gick elen på hela ön i en halvtimme en kväll när vi satt och åt på nån kaj, tre minuter tog det så kom alla kypare ut med extra stearinljus, raki eller ouzo till alla och hämtade gitarrer som underhållning...där i mjuka varma mörkret med vågljuden bredvid, och all elbelysning borta, är ett av min och sambons bästa reseminnen. Vi åt tomatsallad i väntan på maten som då blev försenad, och kände hur det luktade pinjeträd, hav och citron. Lustigt hur tystnad och mörker framhäver andra sinnen...

• kassio

Jag var på Samos i våras, tillsammans med min sambo och ett annat par. Fråga gärna om du undrar något specifikt.

Att välja resmål är ju inte alltid helt lätt - alla resmål är ju perfekta enligt resekatalogerna... Fundera vad som är viktigt för er - läget på hotellet? (nära till strand eller stad eller båda, havsutsikt, pool...) stränder på resmål? genuinitet (vad det nu är) på resmålet? stor ort eller liten ort? möjlighet till utflykter? möjlighet till sevärdheter av olika slag? restid och tid för transfer?

Själv är jag en stor älskare av Grekland, har varit på fyra olika öar hittills och läst en hel del om övärlden och jämfört olika öar med varandra... Samos är ett bra val för er om ni vill till en lite större grekisk ö med både utvecklad turism och vacker natur. Ingen ö om ni vill ha nattliv, finns många barer men inte mycket röj-röj.

Länktips - www.kalimera.nu!

• JCA

kassio: Jag blev mer säker på att vi har valt rätt ö. Röj-röj är inget för oss Däremot nån mysig restaurang och så...
    Tack för länktipset, jag ska absolut titta närmare på det

• kassio

Har en stund över, här kommer lite Samos-tips och kommentarer...

* Det är en stor ö - om man vill ta sig runt hela ön skulle jag rekommendera att man hyr bil. Moppe är charmigt att åka och en annan känsla, men då tror jag att de långa avstånden kan begränsa en del.

* När jag var på Samos bodde vi inne i Pythagorion och det var ett bra val tyckte vi. Det är den mest livliga (turist-) orten på ön, men ändå som sagt inget röj-röj utan framför allt restauranger och barer. Hamnpromenaden är trevlig! Förvänta er dock inte bra stränder inne i Pythagorion, det finns två stenstränder i vardera änden av hamnpromenaden men vi ansåg dem inte vara badbara. Stranden Potokaki ligger mellan Pythagorion och flygplatsen.

* Tips på stränder är annars Psilli Ammos. "Ettan" (för det finns två med samma namn) ligger hyggligt nära Pythagorion, är en ganska fin sandstrand som dock är tätpackad med solstolar i högsäsong. "Tvåan" ligger efter Votsalakia om man kommer från Pythagorion, ganska lång att köra, i mina ögon vackrare. På norra sidan (efter Vathy/Samos Stad om man kommer från Pythagorion) finns tre klapperstensstränder som kan vara värda ett besök.

* Vi var på en heldags båtutflykt (finns flera att välja på, avgår på morgnarna från hamnpromenaden) och det var verkligen värt sina pengar. Lunch ingick liksom lite tilltugg och dryck under resan, vi var på den lilla ön Samiopoula för bad och även vid en "egen" strand som inte verkade gå att ta sig till annat än med båt.

* Det finns många små mysiga byar på Samos. En förmiddag stannade vi i den sömniga byn Maratokambos - vi var på väg någon annan stans men här hade vi det skönt som enda gäster på en taverna med fantastisk utsikt. På vägen någonstans där i närheten säljs det honung och annat i små stånd. Vi var också i Manolates, den kanske mest kända "pittoreska" byn på Samos. Vackert, även Vourliotes ska vara i samma "stil". Posidonio ligger bortanför Psilli Ammos 1 om man kommer från Pythagorion, där finns en taverna som ligger precis vid vattnet. Ireon är en fiskeby bara en knapp mil från Pythagorion, charmig för besök och kanske middag. Huvudstaden på ön tyckte vi var ganska ocharmig.

* Övriga sevärdheter: Ett vattenfall som ligger på norra sidan av ön. En gammal tunnel som ligger utanför Pythagorion. Ett kloster ganska nära Pythagorion med vacker utsikt. Naturen! Småbyarna.

• sweetpea

Tavernan i Posidonio är en av mina paradisplatser på jorden, en eftermiddag i juni med ena foten i havet och tzatzikismak i munnen.

• Twix

Var där i somras och bodde i Pythagorion, håller med de andra - helt underbar ö!! Vi hyrde bil ett par dagar och "betade" av i stort sett hela ön, kommer säkerligen att åka tillbaka dit någon mer gång! Och priserna är fortfarande ok, trots Euron!
    Spring nu iväg och boka resan, ni kommer inte att ångra er!

• JCA

Hihi, jag har redan bokat Men jag kan ju ingenting om det, märker jag ju, när jag läser kassios inlägg. Vi ska iallafall bo i Pythagorion, tyckte att det lät som det bästa.
    Kassio, jag är jättetacksam över informationen! Tur att vi har lång tid på oss att göra lite research

Är det dyrt att hyra bil?

• kassio

Jag vill minnas att vi betalade ungefär 100 euro för bilhyra tre dagar, dygnshyran brukar bli billigare ju fler dagar man hyr. Kanske kan man komma undan något billigare, vi är inte direkt några proffsförhandlare...

Detta var i maj 2005, alltså inte riktigt högsäsong men det är det ju inte när ni planerar att åka heller.

Svar på tråden Någon som har varit på Samos?