Har en stund över, här kommer lite Samos-tips och kommentarer...
* Det är en stor ö - om man vill ta sig runt hela ön skulle jag rekommendera att man hyr bil. Moppe är charmigt att åka och en annan känsla, men då tror jag att de långa avstånden kan begränsa en del.
* När jag var på Samos bodde vi inne i Pythagorion och det var ett bra val tyckte vi. Det är den mest livliga (turist-) orten på ön, men ändå som sagt inget röj-röj utan framför allt restauranger och barer. Hamnpromenaden är trevlig! Förvänta er dock inte bra stränder inne i Pythagorion, det finns två stenstränder i vardera änden av hamnpromenaden men vi ansåg dem inte vara badbara. Stranden Potokaki ligger mellan Pythagorion och flygplatsen.
* Tips på stränder är annars Psilli Ammos. "Ettan" (för det finns två med samma namn) ligger hyggligt nära Pythagorion, är en ganska fin sandstrand som dock är tätpackad med solstolar i högsäsong. "Tvåan" ligger efter Votsalakia om man kommer från Pythagorion, ganska lång att köra, i mina ögon vackrare. På norra sidan (efter Vathy/Samos Stad om man kommer från Pythagorion) finns tre klapperstensstränder som kan vara värda ett besök.
* Vi var på en heldags båtutflykt (finns flera att välja på, avgår på morgnarna från hamnpromenaden) och det var verkligen värt sina pengar. Lunch ingick liksom lite tilltugg och dryck under resan, vi var på den lilla ön Samiopoula för bad och även vid en "egen" strand som inte verkade gå att ta sig till annat än med båt.
* Det finns många små mysiga byar på Samos. En förmiddag stannade vi i den sömniga byn Maratokambos - vi var på väg någon annan stans men här hade vi det skönt som enda gäster på en taverna med fantastisk utsikt. På vägen någonstans där i närheten säljs det honung och annat i små stånd. Vi var också i Manolates, den kanske mest kända "pittoreska" byn på Samos. Vackert, även Vourliotes ska vara i samma "stil". Posidonio ligger bortanför Psilli Ammos 1 om man kommer från Pythagorion, där finns en taverna som ligger precis vid vattnet. Ireon är en fiskeby bara en knapp mil från Pythagorion, charmig för besök och kanske middag. Huvudstaden på ön tyckte vi var ganska ocharmig.
* Övriga sevärdheter: Ett vattenfall som ligger på norra sidan av ön. En gammal tunnel som ligger utanför Pythagorion. Ett kloster ganska nära Pythagorion med vacker utsikt. Naturen! Småbyarna.