• Anonym (87)

blind tvingas jobba heltid?

Jag är nästan blind (ser 7-8%) är dessutom extremt ljuskänslig.
    Får lätt ont i huvudet (migrän) kan inte sitta vid dator mer än 3 timmar.
    Yrsel, illamående vanligt på grund av synfel.
    Glasögon hjälper inte (såklart).

Jag har småbarn. Och är ensamstående.

Har ansökt flera gånger om aktivitetsersättning på halvtid men fått avslag.
    De anser att jag har ben och armar jag kan jobba med men de bortser då från alla biverkningar jag har från synfelet som inte enbart drabbar synen utan även kroppen som yrsel och illamående.

Jag har å andra sidan toppbetyg från gymnasiet och studerat juridik.
    Har drivit eget företag. Men jag känner nu att min syn har blivit så pass dålig (progressiv) att jag inte  ORKAR jobba heltid.

Vad anser ni på FL?

Är jag som nästan blind 100% arbetskapabel så som FK anser? jag känner att jag inte orkar.  Min läkare har skrivit intyg och trots att hon är bäst ansedd i norra europa så lyssnar inte FK på henne.

Vad ska jag göra enligt er?
    Köra på och jobba 100% , ta hand om kdisen och bli utbränd (vilket allmänläkare på VC varnat mig för är närstående - har även behandlats för panikångest).

Trubbel.

Jag vill jobba .... jag är långt ifrån lat. Men 50% är vad jag orkar. Kan säkert pressa mig till 75% .

• Svar på tråden blind tvingas jobba heltid?
  • Queenie70

Det beror ju på vad man har för arbete. Att sitta vid en dator eller läsa papper är kanske inte optimalt om man är nästan blind. Men jag vet flera som är blinda och som jobbar halvtid. Min manna har alltid varit helt blind och har arbetat som förskollärare under min uppväxt.

• The past is now

Det är väl fullständigt ointressant vad folk här på fl anser? Hur kan det vara av vikt för dig? Finns väl andra yrken där du inte behöver sitta framför en dator hela dagarna? Känns som att du gör dig sjukare än du egentligen är? Men som sagt..orka bry sig om åsikterna här...

• Whitetrash86

Sätt på dig solglasögon så att du inte får så ont i huvudet? Byta arbete eller iaf arbetsuppgifter.

Att vara blind är inte ett tillräckligt handikapp för att inte kunna jobba, det gäller bara att hitta ett jobb som är bättre anpassat.

• Anonym (Plrrbt)

Om du ser så dåligt som du säger så är du förstås inskriven på en syncentral och då kan du ju få stöd av din kurator till hur du ska tänka. Kanske behöver du ett arbetsbiträde nu. Därtill behöver man ju tydligen se över dina hjälpmedel på arbetsplatsen, om du ser så dåligt så kanske du snarare ska ha tal till datorn. Och förstoringar såklart. Det låter som man behöver se över din optik också. Det bästa är ju att ta kontakt med syncentralen. I de allra flesta landsting behöver du bara remiss första gången du tar kontakt med dem.

• Anonym (Plrrbt)

Och ja, självklart kan personer med hel eller delvis synnedsättning arbeta deltid, med eller utan lönebidrag, med eller utan arbetsbiträde. Jag känner minst fyra helt blinda personer sommar vanliga kontorsjobb.

• Philippa

Det beror väl på vad du har för jobb... vad jobbar du med nu?

• Anonym (87)
    The past is now skrev 2014-03-02 09:31:20 följande:
    Det är väl fullständigt ointressant vad folk här på fl anser? Hur kan det vara av vikt för dig? Finns väl andra yrken där du inte behöver sitta framför en dator hela dagarna? Känns som att du gör dig sjukare än du egentligen är? Men som sagt..orka bry sig om åsikterna här...
    jag har som sagt ansökt 4 gånger att få aktivitetsersätnting i 1 år på halvtid så att jag kan till exempel lära mig punktskrift och att använda blindkäpp vilket jag inte har tid med om jag ska arbeta heltid. men fått avslag.

så jag undrar hur folk anser att samhället idag ser på handikappade.
    när jag var 19 å verkligen ville jobba (livet såg annorlunda ut då) blev jag nästan påtvingad sjukpensionering  på heltid , vilket var fel enligt mig och är... vill inte bli satt åt sidan för alltid.

1. på vilket sätt gör jag mig sjukare än vad jag är?
    2. jag vill ju jobba, men inte 100%. Att vara ensamstående mamma och nästan helt blind är inte enkelt. när jag jobbade heltid så hade jag så ont i mitt huvud på kvällen att jag intek unde hålla ögonen öppna....
    det är inget jag inbillar mig ... det är fakta.
    3. gör min läkare också mig sjukare än vad jag är?
    4. Majoriteten av personer i andra länder (västvärlden) med denna sjukdom jobbar inte heltid.

jag inbillar mig inte att jag är sjuk.

• Anonym (87)
    Anonym (Plrrbt) skrev 2014-03-02 09:39:59 följande:
    Om du ser så dåligt som du säger så är du förstås inskriven på en syncentral och då kan du ju få stöd av din kurator till hur du ska tänka. Kanske behöver du ett arbetsbiträde nu. Därtill behöver man ju tydligen se över dina hjälpmedel på arbetsplatsen, om du ser så dåligt så kanske du snarare ska ha tal till datorn. Och förstoringar såklart. Det låter som man behöver se över din optik också. Det bästa är ju att ta kontakt med syncentralen. I de allra flesta landsting behöver du bara remiss första gången du tar kontakt med dem.
    1. optik? finns inga glasögon som hjälper .
    2. jag har varit på syncentralen i 13 år , finns ignet de kan göra.
    3. enligt min läkare är de biverkningar jag får bara att leva med.

• HannaS86
    Whitetrash86 skrev 2014-03-02 09:32:48 följande:
    Sätt på dig solglasögon så att du inte får så ont i huvudet? Byta arbete eller iaf arbetsuppgifter.

Att vara blind är inte ett tillräckligt handikapp för att inte kunna jobba, det gäller bara att hitta ett jobb som är bättre anpassat.
    What she said :)
  • Anonym (445)

Jag tycker att det låter helt för jävligt, så som FK behandlar dig. Leta efter liknande fall och se hur FK dömt där. De synskadades riksförbund kanske kan hjälpa dig.
    Önskar jag kunde råda dig. Men försök vända din ilska till något konstruktivt, ge inte upp, kämpa.

Svar på tråden blind tvingas jobba heltid?