• Anonym (Sally)

Förskollärare, jobbat ett år, lönesamtal!

Började jobba i januari -13. Var då nyexaminerad. Nu är det dags för lönesamtal och jag vet inte riktigt vad jag kan begära? Jag ligger på 24000:-/mån nu och jag vet att en av barnskötarna på min förskola ligger på 23000:-. Hon har dock jobbat längre än vad jag har, ca. 14 år men har ingen utbildning. Hon är alltså inte utbildad barnskötare. Nån som kan ge mig tips vad jag rimligt kan begära? Och vad jag ska säga? Jag känner mig helt lost just nu.

• Svar på tråden Förskollärare, jobbat ett år, lönesamtal!
  • gbgumman

Min erfarenhet som kommunanställd är att man inte kan begära så mycket. Chefen och jag pratar om vad jag har gjort under året och så säger hon den summan hon tycker jag ska få. Känner inte så mycket att man förhandlar direkt. Om man blir missnöjd kan man fråga vad man kan göra för att få mer nästa år.

• Anonym (Sally)
    gbgumman skrev 2014-03-02 13:54:01 följande:
    Min erfarenhet som kommunanställd är att man inte kan begära så mycket. Chefen och jag pratar om vad jag har gjort under året och så säger hon den summan hon tycker jag ska få. Känner inte så mycket att man förhandlar direkt. Om man blir missnöjd kan man fråga vad man kan göra för att få mer nästa år.

Ok, skulle tro att det funkar lika här. Med andra ord så avvaktar jag hennes förslag och ser vad det är. Ska även ha medarbetarsamtal samtidigt.
  • Anonym (småland)

Beror väldigt på var man bor hur lönen ser ut. Jag började jobba som fritidspedagog o lönen åkte
    upp 2500:-

• Anonym (Sally)
    Anonym (småland) skrev 2014-03-02 14:15:57 följande:
    Beror väldigt på var man bor hur lönen ser ut. Jag började jobba som fritidspedagog o lönen åkte upp 2500:-

Jag bor i Södermanland och i en av de kommuner som har högst ingångslön för förskollärare så jag fick en bra ingångslön.
  • Anonym (Stena)

Vilken typ av samtal har ni? Lönesättande samtal? Vad anger kollektivavtalet, procent, kronor eller sifferlöst? Jämför dig inte med någon annan, under ditt lönesamtal är du huvudperson, ingen annan. Lönesamtalet är ingen förhandling, utan din chef motiverar din lön.

• Aricept

Att din kollega som är barnskötare (anställningsform, inte utbildning) har 23 000kr ska du inte bry dig om. Det du ska motivera är jobbet DU gör och den utbildningen DU har!

Svar på tråden Förskollärare, jobbat ett år, lönesamtal!