• Anonym (fundersam)

Dödsbo, borgenär vad gäller?

Min pappa har gått bort, finns inga tillgångar. Hade en bil som det finns en borgenär på, bilen värd ca 50000, skulden är på 60000. Får borgenären ta över skulden och bilen? Eller bara skulden och bilen tillfaller dödsboet? Någon som vet?

• Svar på tråden Dödsbo, borgenär vad gäller?
  • Anonym (X)

Nej, om det finns skulder tillfaller tillgångar na(som ex bil) i första hand borgenärerna. Arvingar ärver bara om det finns tillgångar när skulderna är betalda.

• Anonym (X)

Fast borgenären behöver ju inte ta över någon skuld, den döde har ju redan en skuld till borgenären.

• Anonym (fundersam)

Alltså, vet inte om jag använder fel ord kanske, men en släkting skrev på som borgen (tror de heter så) för att pappa skulle köpa bil, så han står nu som "medköpare" enligt denne själv.

• Anonym (X)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-03-02 13:59:24 följande:
    Alltså, vet inte om jag använder fel ord kanske, men en släkting skrev på som borgen (tror de heter så) för att pappa skulle köpa bil, så han står nu som "medköpare" enligt denne själv.
    Borgensman menar du då.

Medköparen har rätt att kräva att bilen återlämnas till borgenären (den man har skulden till) om firman vill ha den, annars kan han kräva att bilen säljs då han har rätt till halva värdet av den.

Och borgenären kommer ju också kräva in sin fordring (skulden gällande bilen) så det är ingen idé att försöka komma undan det, för då kommer bara dödsbodelägarna bli ersättningsskyldiga i efterhand, när de förbegått andras rätt till bilen.
  • Anonym (fundersam)

okej, om bilen säljs för 50000kr, vem står för de resterande 10000 för att lösa skulden då?

• Anonym (X)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-03-02 14:09:33 följande:
    okej, om bilen säljs för 50000kr, vem står för de resterande 10000 för att lösa skulden då?
    Det kommer den andra personen (borgensmannen) få göra, då skulder inte kan ärvas, bara tillgångar
  • Anonym (fundersam)

tack för svar

Svar på tråden Dödsbo, borgenär vad gäller?