• ljh89

flytningar eller fostervatten?

Hejsan! Är gravid i vecka 34!. Jag har en liten fundering. Ibland när jag har varit på toaletten så luktar det sperma. I mina trosor kan det vara en blöt fläck som också luktar sperma. Är det flytningar eller är det lite fostervatten?. Isf kan det vara farligt?. Ska inte till bm förens på onsdag.

• Svar på tråden flytningar eller fostervatten?
  • Modernmom

Gör handdukstestet!

Ta en kökshandduk, ej frotté
    Lägg i trosan några timmar

Urin sjunker in i handduken, luktar urin och är gulaktigt i färgen,

Flytningar lägger sig ovanpå, luktar lite fränt och är kladdig.

Fostervattenprov sjunker in som vatten, men är ofärgat och luktar typ som sperma.

• ljh89
    Modernmom skrev 2014-03-02 15:53:51 följande:
    Gör handdukstestet! Ta en kökshandduk, ej frotté Lägg i trosan några timmar Urin sjunker in i handduken, luktar urin och är gulaktigt i färgen, Flytningar lägger sig ovanpå, luktar lite fränt och är kladdig. Fostervattenprov sjunker in som vatten, men är ofärgat och luktar typ som sperma.

Tack så mycket ska testa det genast!:)
  • 3längtan

Låter mer som flytningar än fostervatten av din beskrivning. Vanligt med stora mängder flytningar i slutet av graviditeten (och under hela också för den delen).Om det är fostervatten ska det smårinna hela tiden, ev mer om du hostar eller får sammandragningar. Brukar också vara mer än en fläck.

• Helenmedh

Vill inte skrämma dig men tycker du ska ta kontakt med sjukvården om du är orolig. Jag trodde att jag också hade extrema flytningar i vecka 20 och fick stå¨på mig för att undersökas. Det visade sig att det visst var vattenavgång och då är det väldigt viktigt att sätta in antibiotika i förebyggande syfte både för mamma och barn. Sen var det sängläge som gällde tills han kom. 

Du är ju lite längre g¨ngen än vad jag var men det är fortfarande viktigt för infektionsriskens skull.. 

• ljh89

Jäklar!. gick det bra för dig då? Hur kan man få vattenavgång?. Ja du har helt rätt om jag är orolig så bör jag kontakta sjukvården. Det ska jag nog göra också. Tack för era svar!:)

• Missciss

Köp clearblues trosskydd som blir blå om det är fostervatten

• MtillMoJ

Min första graviditet så trodde jag att jag hade fått mycket flytningar i v 32. Ringde in till fl på kvällen (tog ett tag innan jag ens fick tanken att det var något annat än flytningar och jag kände mig äckligast i världen) fick komma in på fl på kvällen, men med en väldigt missnöjd bm som sa att jag säkert bara kissat ner mig! (Hela dagen) detta var nu 8 år sedan och då hade dom inget sånt där snabbtest för att se om det var vatten eller ej, så vi fick stanna kvar och sova där. ALLA var väldigt snorkiga och ganska otrevliga och jag kände mig väldigt jobbig, nojig första gångs föderska. På morgonen kom dom in tassande och klämde fram att det var visst vatten. Sen blev det ambulans till annat sjukhus. Och allt som rör "föda för tidigt". 5 dagar senare föddes hon!

• Helenmedh
    ljh89 skrev 2014-03-03 09:45:53 följande:
    Jäklar!. gick det bra för dig då? Hur kan man få vattenavgång?. Ja du har helt rätt om jag är orolig så bör jag kontakta sjukvården. Det ska jag nog göra också. Tack för era svar!:)
    Jo det gick bra tillslut. Pojken fyller 1 år idag! :) Men det hade ju kunnat sluta annorlunda om jag inte kontaktat sjukvård och stod på mig. Infektionen som jag hade kunnat få utan antibiotikan hade, med största sannolikhet, inträffat och då hade nog inte jag eller Vincent funnits idag.. 
    Men nu gör vi det och därför får jag ont i magen av att läsa om kvinnor som befarar vattenavgång. 

Stå på dig och kräv ett test! Prombtest har jag för mig att det heter som dom gör på sjukhuset. 
  • ljh89

Tack så mycket för era svar!. Allt såg bra ut:). Har fått en fruktansvärd molvärk i svanken väldigt jobbigt. Någon som känner igen sig?

Svar på tråden flytningar eller fostervatten?