• Anonym (Inbilla)

Vilka fysiska symton har ni fått av stark oro och ångest, eller vid hypokondri!

Jag mår så dåligt och har de senaste dagarna svårt att reda ut vad som är vad. Vilka fysiska symtom har ni upplevt av stress, oro, ångest eller vid hypokondri?

Berätta gärna era historier kring detta.

Tack på förhand.

Har ni värk osv, hur känns den och var? Vad är era konstigaste känsla kring detta

• Svar på tråden Vilka fysiska symton har ni fått av stark oro och ångest, eller vid hypokondri!
  • Anonym (Katten)

Nu senast fick jag väldigt kraftiga fysiska symtom på min depression. Först ett svimningsanfall på fredagen, ett otroligt tryck över bröstet och illamående och svimningskänsla. Trodde att jag höll på att bli sjuk, började fundera på om jag fått bältros då jag fick ont i huden, jag hade fläckvis ont och det ömmade/brände i huden i svanken. Var otroligt trött och kände mig precis som när man håller på att bli ordentligt sjuk Men sen flyttade sig värken till huden på benen, försvann en stund för att sedan komma tillbaka på ett nytt ställe någon timme senare. 

Jag förstod först två dagar senare när jag vaknade på natten med rusande hjärta att det var ångest/depressionsutlöst. Just den skenande pulsen känner jag igen sen tidigare. Nu medicinerar jag igen och mår mycket bättre men fick tillbaka "nervsmärtan" i huden vid ett tillfälle då jag var stressad på jobbet. 

Fascinerande på något underligt sätt vilka fysiska uttryck en depression kan ta, så jag förstår att det många gånger kan vara vårt med diagnos då man kanske har större problem med magen/eksem/huvudvärk eller annan diffus smärta/allergi, men som egentligen är en reaktion på stress eller depression. 

• Anonym (Ångest)

Jag brukar drabbas av akut panikångest och det är skitjobbigt. Vet exakt vad som utlöser det så jag undviker allt sånt så långt det bara går,men ibland går det inte undvika. Jag får panik,hjärtklappning,tunnelseende,tappar hörseln,blir yr,kallsvettig,vill bara UT/BORT!

• Flisan79

Min man liter av ångest och dep. Han har haft följande:

Yrsel
    Hjärtklappning
    Svettningar
    Ont i bröstet
    Ont i magen
    Ont i kroppen
    Ont i huvudet
    Stickningar/bortdomningar i framförallt händer/fötter
    Allmän sjukdomskänsla
    Extrem trötthet
    Koncentrationssvårigheter

• Anonym (Inbilla)

Ja jag har levt under ohygglig stress det senaste året! Sjukdomar, ekonomi, värdnadstvist, dödsfall mm mm mm!!! Senaste tre veckorna har varit värre än värst!!

Så för någon dag sen så small det bara till med en massa symtom. Jättevärk under hälarna och benen, gav mig en natt utan sömn. Värk i en armbåge! värk i armhålorna, fläckar på huden som gör ONT!!! Känns som jag har en seg boll i halsen. Rätt som det är blir jag illamående och det känns som jag måste lägga mig ner!

Håller jag på dö eller kan det verkligen bli så här? Har varit hos läkare flera gånger, även åkt in akut men inget hittas förutom att jag saknar lite järn. Hade järnvärde 2. Vad innebär det?

• Anonym (therese)
    Anonym (Inbilla) skrev 2014-03-02 16:11:57 följande:
    Ja jag har levt under ohygglig stress det senaste året! Sjukdomar, ekonomi, värdnadstvist, dödsfall mm mm mm!!! Senaste tre veckorna har varit värre än värst!!

Så för någon dag sen så small det bara till med en massa symtom. Jättevärk under hälarna och benen, gav mig en natt utan sömn. Värk i en armbåge! värk i armhålorna, fläckar på huden som gör ONT!!! Känns som jag har en seg boll i halsen. Rätt som det är blir jag illamående och det känns som jag måste lägga mig ner!

Håller jag på dö eller kan det verkligen bli så här? Har varit hos läkare flera gånger, även åkt in akut men inget hittas förutom att jag saknar lite järn. Hade järnvärde 2. Vad innebär det?
    det kan verkligen bli sådär! kraftigt känslomässig press, stress, ångest, oro, starka känslor överlag..
    det kan bli kaos i både kroppen o knoppen om man uttrycker sig så.
    jag har haft så mkt  ofarliga men fullständigt vidriga och förlamanade symptom under 3 års tid!
  • Rådjur

Well - har den senaste tiden haft:

* ont i de bakre tänderna (pressar käkarna skithårt när jag sover)
    * ont/knäppningar i käkarna
    * hjärtklappning och spyfärdig-illamående
    * ofrivilliga darrningar i ögonlocken

• Anonym (Katten)

Det låter ju inte osannolikt att det är din kropp som säger ifrån och ger dig dessa fysiska symptom som en reaktion på din psykiska hälsa. Du skriver ju själv att du levt under en otrolig stress/press under det senaste året. 

Det där med domningar och stickningar som Flisan79 beskriver låter likt det jag brukar känna av.

Jag gör även en koppling mellan den hudklåda jag får emellanåt och hur jag mår psykiskt. 

Att jag "gick in i väggen" i höstas kan dels kopplas till att jag har problem med återkommande depressioner och pmd (ångest vid pms), men har bara behövt medicinera en gång tidigare, annars har jag kunnat hantera det själv genom att ha koll på motion, kost, sömn, stressnivå och att proppa mig full med D-vitamin och magnesium.

Nu blev det för mycket av allt på en gång, typ "kaka på kaka" och den här kraschen var väl ett resultat av förvärrad pmd och en sen stress-reaktion. Levde som du under otrolig stark stress och press i flera år (krävande studier+småbarn) med kulmen året innan jag blev sjuk. Sen fick jag ett bra jobb med bra lön, men tror att det var precis det som utlöste allt, när jag väl kunde varva ner och ta det lugnt gav kroppen utlopp för all den stress jag motat framför mig under alla år och jag blev jättedålig helt plötsligt, över en helg. 

Nu har jag en helt fantastisk arbetsplats som stöttar mig till 100% och jag hade nog inte återhämtat mig så fort om det inte vore för den hänsyn de visat för min hälsa. Men som sagt, märker tydligt att min kropp inte kan hantera stress och reagerade fysiskt nu senast när det blev för mycket på jobbet. 

Har inte din psykiska hälsa diskuterats när du varit hos läkare? Kanske skulle du kontakta läkare igen och lägga fokus på din psykiska hälsa och rota i om det kan vara orsaken till alla dina problem? Med tanke på vad du skriver om hur du har och har haft det så kanske du skulle må bra av att varva ner om det går, försöka släppa på kraven på dig själv och få gå och prata med någon? Det låter ju verkligen som om din kropp behöver en paus.

• Anonym (Orolig)

Hej jag hoppas att någon här känner igen sig av hur jag mår eller har tips om vad det kan vara.. Jag kan dra en lång historia kort det är så att jag har mått dåligt fram och tillbaka i depressioner sen jag var 14 är 22 idag. Har haft jobbig uppväxt, ätstörningar i familjen, alkolism, sjukdomar som har slutat med många bortgångar och har även varit utanför iprincip hela livet. Men sen ungefär 2 år tillbaka gick jag in i väggen pga långvarig stress av på mitt jobb och fick då många konstiga syntom som tex: Utmattad/enormt trött Huvuvärk hela tiden Ryckningar i muskler osv Problem med magen Värmevallningar/frossa Hjärtklappning Lätt anfådd och orkade knappt göra något inte ens här hemma. Tryck över bröstet/svårt att andas Panikattacker Hjärtklappning Hög puls. Sen kan listan göras hur lång som helst men iaf jag återhämtade mig hyffsat på 4 månader och började så jobba igen Vilket kanske inte var så smart och har mått dåligt i vågor även när det blev bättre så har många fysiska symtom varit kvar och det har kommit nya osv. Självklart blev man lite hypokondrisk vilket jag fortf är idag så besökte vårdcentralen, akutmottagningar runt 20 ggr senaste 15 månaderna då man gjort blodprover, lyssnat på hjärta/lungor, kollat syresättning och blodtryck osv nästan varje gång och det har aldrig varit något avvikande och tydligen frisk som en nötkärna. Men nu senaste veckan har jag kännt mig sjukt trött och utmatad även om jag sovit 8-10 timmar, Känner mig ibland yr och frånvarande och har väldigt mkt ångest pga det. Andra symtom jag har nu är även hög puls, känns som att pulsen går upp fort ibland också elle slår hårt. Har inte lust eller ork att göra ngt pga detta då jag oroar mig väldigt mkt. Tränar alltid 4-5 ggr i veckan på gym men nu när det är såhär att jag är välidgt orkeslös, hög puls, svårt att andas, vimsig/yr och har kraftig ångest så har det inte blivit av alls. Sen har jag även mkt tryck över bröstet och väldigt svårt att andas ibland och händer även att jah lätt blir anfådd. Kan tillägga att jag vaknar ofta tidigt på morgonen eller på natten och hjärtat bara rusar och man hör pulsen jätte väl och får nästan andnöd. Kanske låter löjligt men jag känner mig nästan dödssjuk.. Föredrar helst seriösa svar och om någon känner igen sig eller har tips eller tror att det kan bero på något annat än stress/ångest/depression osv

• Cissan

Synstörningar Bränningar i huden Andnöd Stickningar i fingrar Jobbig känsla i bröstet Tappar känseln i hakan Tryck i huvudet

• Anonym (panica)

har under ett par år lidit av konstant stark ångest och oro.

några av de fysiska symptom jag har:

synstörningar

hård puls (känner pulsen i hela kroppen)

muskelspänningar - låsningar,knakande leder

tyngdkänsla i ryggen

inre skakningar

tungt att andas

m.m

• Anonym (3 år senare...)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-25 12:33:25 följande:

Hej jag hoppas att någon här känner igen sig av hur jag mår eller har tips om vad det kan vara.. Jag kan dra en lång historia kort det är så att jag har mått dåligt fram och tillbaka i depressioner sen jag var 14 är 22 idag. Har haft jobbig uppväxt, ätstörningar i familjen, alkolism, sjukdomar som har slutat med många bortgångar och har även varit utanför iprincip hela livet. Men sen ungefär 2 år tillbaka gick jag in i väggen pga långvarig stress av på mitt jobb och fick då många konstiga syntom som tex: Utmattad/enormt trött Huvuvärk hela tiden Ryckningar i muskler osv Problem med magen Värmevallningar/frossa Hjärtklappning Lätt anfådd och orkade knappt göra något inte ens här hemma. Tryck över bröstet/svårt att andas Panikattacker Hjärtklappning Hög puls. Sen kan listan göras hur lång som helst men iaf jag återhämtade mig hyffsat på 4 månader och började så jobba igen Vilket kanske inte var så smart och har mått dåligt i vågor även när det blev bättre så har många fysiska symtom varit kvar och det har kommit nya osv. Självklart blev man lite hypokondrisk vilket jag fortf är idag så besökte vårdcentralen, akutmottagningar runt 20 ggr senaste 15 månaderna då man gjort blodprover, lyssnat på hjärta/lungor, kollat syresättning och blodtryck osv nästan varje gång och det har aldrig varit något avvikande och tydligen frisk som en nötkärna. Men nu senaste veckan har jag kännt mig sjukt trött och utmatad även om jag sovit 8-10 timmar, Känner mig ibland yr och frånvarande och har väldigt mkt ångest pga det. Andra symtom jag har nu är även hög puls, känns som att pulsen går upp fort ibland också elle slår hårt. Har inte lust eller ork att göra ngt pga detta då jag oroar mig väldigt mkt. Tränar alltid 4-5 ggr i veckan på gym men nu när det är såhär att jag är välidgt orkeslös, hög puls, svårt att andas, vimsig/yr och har kraftig ångest så har det inte blivit av alls. Sen har jag även mkt tryck över bröstet och väldigt svårt att andas ibland och händer även att jah lätt blir anfådd. Kan tillägga att jag vaknar ofta tidigt på morgonen eller på natten och hjärtat bara rusar och man hör pulsen jätte väl och får nästan andnöd. Kanske låter löjligt men jag känner mig nästan dödssjuk.. Föredrar helst seriösa svar och om någon känner igen sig eller har tips eller tror att det kan bero på något annat än stress/ångest/depression osv

Har likadant! Hur gick det för dig?
  • iWeird

Jag kan få korta "stötar" genom kroppen. Vara i en halv sek, sen kan.. det komma fler inom 1 minut, 10 minuter, 30 etc. Känns mest obehangligt när det går vi bröstet eller halsen. Går det genom bröstet undrar jag om jag ska dö, likaså via halsen ( min far dog av att hans kroppspulsåder brast ) Paniken kommer som ett brev på posten. Känns det inte som ström genom kroppen så kan det kännas som om nån sticker en lång nål genom kroppen.

Annars så har jag följande. Antingen var för sig eller en kombination av två eller flera. Varar i allt från halv sekund till flera sekunder för att sedan försvinna. Värk i leder, muskler, mage och tarm. Klump i halsen ( känns som jag har svalt en förstor godis ) illamående, ont i huvudet, ont i ryggen, ilande / isande känsla genom en arm t.ex känns som det är i en nerv som följer inuti armen,

Jag kan ta all övrig värk om jag slapp kring bröstet eller halsen. Lite oroligt / smärta kring bröstet och jag är sänkt hela dan, det förstör allt, tappar all geist, all glädje.

Har sett i en journal att de skriver "IBS besvär"

Äter Lergigan vid "behov" - det kan bli upp till 4 en jobbig dag. Tar Propavan för sömnen.

• iWeird

Jag hittade ingenstans att redigera mitt inlägg, så jag fortsätter här.

Är det någon fler som har dessa "el stötar" i / genom kroppen ?

• Anonym (Anonym)

Hej skulle vilja skriva av mig lite..... 19 år gammal tjej

Allt det hela började med att jag fick en underbar liten prinsessa flr 7 månader sedan förlossningen var litte jobbigt och avslutade med sugklocka allt gick bra efter o jag fick komma hem 1 dag efter vilket att jag fick åka med ambulansen till sjukhuset pga av stor blödning fick va kvar under natten o kom sen hem då började min resa med dessa konstiga symtom för var jag o fixa kalas sen kom jag hem o kunde inte varba ner tryck för bröst i 3 dgr o yrsel svettningar vilket gjorde mig livrädd för hjärtinfarkt srn den dagen känner jag mig inte lik som innan förlossningen mina symtom idag är

Hjärtklappning

Tung andnig

Konstig yrsel

Blek i ansiktet

Kalla o blå fötter

Allt känns är dwtta verkligt konstig symtom

Stresskänslig

Känner inte igen mig själv

Dåligt minne

Känner mig allmänt konstigt i kropen

Undrar vad de kan va eller någon sjukdom

Vill komma tilbax till mit gammla jag ????????????

Vill tillägga att allt detta har pågått snart i 8 mån

Och är gravid igen

• askyfullofstars

Yrsel, illamående och kräkningar som höll i sig 1,5 mån. Trodde jag hade fått en hjärntumör så fick göra röntgen men det var inte det. Förstod inte man kunde bli så sjuk av stress.

Svar på tråden Vilka fysiska symton har ni fått av stark oro och ångest, eller vid hypokondri!