• Miamedbebis

Flyga med Ryanair

Jag bor i Belgien med min 1 månad gamla dotter och man, och vi planerar ett besök till Sverige, och undrar om det finns någon som har erfarenhet i att flyga med Ryanair?

Mer bestämt är det just barnvagn jag undrar specifikt över. På hemsidan nämner de "sittvagn", så gäller detta endast vagnar i typen sulky o.dyl? Vi vill helst ta med vår liggvagn, så att dottern kan sova i den under besöket, men måste denna isf checkas in som specialbagage mot betalning, eller är det någon som vet om det går bra att ta med en sådan vagn i planet utan extra kostnad?

Vagnen går att fälla ihop, dock blir det 2 delar av den, men som man enkelt kan stapla på varandra så de inte tar så stor plats. Jag undrar även om någon vet hur stora dessa skyddspåsar är som de rekommenderar att man köper på flygplatsen? Storleken på vagnen när den är ihopfälld och staplad är ingefär 50cm hög/90cm lång/60cbm bred, får den plats i en sådan påse?

• Svar på tråden Flyga med Ryanair
  • germx

Jag vet inte mer än vad som står på hemsidan, men i världen av billigt flygande med Ryanair så finns det inget som heter "ta med utan extra kostnad". Det är billigt att flyga, men ALLT kostar extra.
    Bortsett såklart från handbagaget, som inte får vara mer än  55cm x 40cm x 20cm.

"Extra/förstora kabinväskor kommer att nekas vid gaten, eller om möjligt, placeras i flygplanets bagageutrymme mot en avgift på £50/€50"
    Saxat från www.ryanair.com/se/resevillkor

Ursäkta om det inte svarade på så många frågor.

• Ulle30

Vi ska också flyga med Ryanair och jag har försökt att läsa på. Vi åker tor Malaga i april. Som jag förstår det ingår 10 kg fritt handbagage (särskilda mått på väskan). Men vad jag inte fattar är om man alls får checka in bagaget ifall man helst inte vill ha det inne i planet och slippa bära. Alltså, checka in 10 kg i väska med rätt mått. Kostar det extra eller kan man göra så istället? Tacksam för svar. Känner mig korkad...

• Dixie
    Ulle30 skrev 2014-04-01 14:10:21 följande:
    Vi ska också flyga med Ryanair och jag har försökt att läsa på. Vi åker tor Malaga i april. Som jag förstår det ingår 10 kg fritt handbagage (särskilda mått på väskan). Men vad jag inte fattar är om man alls får checka in bagaget ifall man helst inte vill ha det inne i planet och slippa bära. Alltså, checka in 10 kg i väska med rätt mått. Kostar det extra eller kan man göra så istället? Tacksam för svar. Känner mig korkad...

Handbagage får du bära själv, vill du checka in bagage får du betala för det!
  • Miamedbebis

Vill bara berätta hur det gick för oss!

Barnvagn: Vi chansade och tog med vår (rejäla) liggvagn, eftersom vi ville att dottern skulle ha en smidig plats att sova på. Det var inga problem alls; vi checkade in vagnen tillsammans med vår extra incheckade väska, men fick ha kvar vagnen ända fram till ombordsstigning. Där fällde vi ihop den så gott det gick, och resulterade i 2 delar som vi band ihop med några snören. Vi hade ingen skyddspåse eftersom vi inte kunde hitta någon med rätt mått, men det var ingen som anmärkte på det. Vagnen la de in efter bagaget, och vi hade inga skador alls. Vi behövde inte betala för vagnen, utan den räknades till bebisens bagage. Vill man ha extra får man betala en bagageavgift / föremål (minns tyvärr inte hur mycket, men informationen finns på Ryanairs hemsida).

Bagage: Bebisen hade inget eget handbagage, eftersom vagn eller liknande räknas till bebisens kostnadsfria bagage. Dock fick vi plats med skötväskan i vårt ena handbagage så planen var att packa ner den där. Men på vår utresa till Sverige var de vänliga och erbjöd oss att checka in vårt ena handbagage gratis. Tyvärr var de inte lika snälla på vägen hem, så vi fick gott packa ner skötväskan i vårt handbagage. Men det var inga problem, förutom förlorat utrymme i handbagaget.

Övrigt: Vi hade med oss ett par flaskor bröstmjölk, och även vatten och ersättning. Måtten var ungefär 150cl/flaska, vilket är lite mer än de normalt godkänner i handbagage. Men eftersom flaskorna var väl förseglade och i ziplock-påsar så var det inga problem att ta med. De tog även ph-prover på alla flaskor.

På planet får man ett extra bälte att fästa i sitt egna, och bebisen måste sitta i föräldrarnas knä under hela resan. Alternativt kan man säkert packa ner en bärsele i handbagaget, men kan inte svara med säkerhet om de godkänner det eftersom vi inte gjorde det, men alla var väldigt hjälpsamma så tror inte de skulle säga något om det förutom under avgång/landning då bebisen måste vara fastspänd i bältet. Jag skulle även rekommendera att se till att bebisen är bytt innan ombordsstigning, då Ryanairs plan är väldigt trånga, och skötrummet var väldigt litet. 

• Miamedbebis
    Ulle30 skrev 2014-04-01 14:10:21 följande:
    Vi fick som sagt checka in ena vårt bagage gratis, på deras erbjudan, under ditresan. Dock var de inte lika generösa på hemresan, men vi frågade inte heller, så kan tyvärr inte svara på det. Det bästa du kan göra är nog att fråga dem, för det underlättade verkligen att bli en väska mindre när man redan har en bebis att bära på!
Svar på tråden Flyga med Ryanair