• kenneth56svedala

era erfarenheter av aggresiva kamphundar

dessa kamphundar finns i alla Sveriges städer sen ett par år tillbaka.
    och ingen kan undgå att man stött på dom i samhället då de intresserar en mängd unga personer och även medelålders och äldre.

men nu till tråden, vad har ni för negativa erfarenheter av denna typ av hundar.
    personligen har jag sett deras obehagliga fokuserande mördarblickar mot andra djur.
    har sett att de försöker göra utfall när hundar går förbi.
    har sett deras extrema ilska när de blir arga o kan inte undgå att höra era observationer.

hur ser era negativa erfarenheter ut?
    har kamphundar bitit ditt djur, nån annans djur eller människa,

• Svar på tråden era erfarenheter av aggresiva kamphundar
  • trolliz

Gillade inte när min kompis unghund hoppade mot mig där jag var gravid. Alla andra hundar där (inklusive hans föräldrar) är hur goa somhelst.

Det märkliga varväven att när min kille hälsade på denna hund så var han lugn och glad men så fort jag och min tjejkompis (inte ägaren) kom in blev han helt galen. Obehagligt och jag är inte hundrädd.

Hans ägare säger bara att att han är osäker och tonåring. Hoppas det stämmer för ska dit igen om någon månad med mitt barn.

• realisten
    kenneth56svedala skrev 2014-03-03 01:01:24 följande:
    dessa kamphundar finns i alla Sveriges städer sen ett par år tillbaka.

och ingen kan undgå att man stött på dom i samhället då de intresserar en mängd unga personer och även medelålders och äldre.

men nu till tråden, vad har ni för negativa erfarenheter av denna typ av hundar.

personligen har jag sett deras obehagliga fokuserande mördarblickar mot andra djur.

har sett att de försöker göra utfall när hundar går förbi.

har sett deras extrema ilska när de blir arga o kan inte undgå att höra era observationer.

hur ser era negativa erfarenheter ut?

har kamphundar bitit ditt djur, nån annans djur eller människa,

Det handlar inte om rasen. Det är en ägarfråga och inget annat. Den aveln som bedrivids det senaste århundradet har inriktats på att avla bort kamplusten och man har inte avlat på aggressiva indevider. Rasen är nu dessutom framavlad för att vara väldigt vänlig och undergiven människan. Klart det finns aggressiva indevider som förortsgangsters avlat fram på syskon men åter igen det är en ägarfråga och kommer alltid att vara det.

Jag älskar dessa hundar med rätt ägare!
  • leexxii

Jasså du kände behov av en till sådan här tråd. Kamphundar vad fan är det, ingen ras jag då någonsin hört talas om? Tror kanske du menar olika typer av staffar ? Kan berätta för dej att jag har en sådan mördarhund här hemma, hon ligger här och snarkar på rygg brevid mej just nu. Stora musklade käkar och vassa tänder, innanför dessa brukar barnen här hemma köra in sina leksaksbilar och trycka igen dem igen och öppna gång på gång, ett gör roligt garage tycker de! Sen ska vi inte ens prata på vad farlig hon kan bli mot andra hundar när hon använder sin hemska mördarblick, hon lägger sej alltid ner när hon leker med min mammas lilla papilon, och hon tvättar både katten och kaninen här hemma dagligen med sin stora tunga! Sen vet även jag att alla hundar är individer och olika men som sagt det gäller alla hundar inte kamphundar. Sen är tyvärr många av dessa hundar misskötta och det gör vilken hund somhälst till en kapabel mördarmaskin men det ligger hos ägaren inte hos hunden! Så yttra dej inte om något du uppenbarligen inte vet något om!

• Idorf

Det är inte hundarna det är fel på utan personen som äger dom.

• Mithra

Har inga negativa erfarenheter av s.k "kamphudsraser" i sig, men har stött på många aggressiva/rädda/nervösa hundar av olika ras. Jag har däremot blivit biten av pudel så jag är lite rädd för dom.

Dålig avel och ägarskap förekommer överallt, oberoende av ras.

• kenneth56svedala

saken med dessa mördarhundar e att ifall de blir de minsta uttråkade/misskötta så kommer deras rovdjurs blod fram. förvandlar hemmet till kaffeved.
    jag kan också köpa en kamphund o låta mina barn leka med den o säga att den e värdens finaste för den ligger i min famn o sover,
    men skulle hunden springa lös så skulle den anfalla alla djur den kommer över. för den har det i sitt blod att ge sig på djur. självtickande bomber

• Nenne666

Du kommer förmodligen få samma svar i den här tråden som i din förra tråd. Kamphundar blir ingen ras bara för att du byter tråd. Inte ens om du byter forum. Det är ett hundägarproblem. Men det värsta jag har stött på är folk som gärna skaffar en hund där kunskapen inte sträcker sig längre än till nån rubrik på Aftonbladet . Dessa hundar (oavsett ras) blir osäkra rädda och i värsta fall biter dom och skapar stora svarta rubriker... För att sen få en spruta att somna in, för att behaga såna som dig.

• whydoyoucare

Vilken hund som helst kan bli "kamp hund" som du så amatörs mässigt uttrycker det. Har du erfarenhet av hundar över lag? Det där uttrycket kommer från ovetandes munnar. Jag har aldrig blivit illa behandlad av hundar vars ras lever med dåliga rykten. Då snackar jag om schäfer, rottis, doberman, pitbull etc etc. Dessa hundar har jag aldrig haft en dålig erfarenhet av. Däremot har jag blivit huggen av en dvärg pincher (stavning?) och haft dåliga erfarenheter av små terriers, en clumber, en puli osv. Vanliga brukshundar alltså. Hunden blir vad ägaren gör den till. Det finns inga kamp raser. Men där emot kommer det alltid finnas inkompetenta människor som skaffar djur som dom inte kan hantera. Precis som barn så kan dom hamna på fel spår om man inte uppfostrar dom rätt. 

Att säga att det finns kamp hundar (menat på en specifik ras) är som att påstå att en speciell sorts barn föds som mördare. Man blir vad man själv och omgivningen gör dom till. Ansvaret ligger inte hos dom själva (hundarna alltså, människan har högre intelligens till att stoppa sig själv än vad en hund har). Men jag hoppas du fattar paralellen jag drar. 

• whydoyoucare
    kenneth56svedala skrev 2014-03-03 02:43:13 följande:
    saken med dessa mördarhundar e att ifall de blir de minsta uttråkade/misskötta så kommer deras rovdjurs blod fram. förvandlar hemmet till kaffeved.
    jag kan också köpa en kamphund o låta mina barn leka med den o säga att den e värdens finaste för den ligger i min famn o sover,
    men skulle hunden springa lös så skulle den anfalla alla djur den kommer över. för den har det i sitt blod att ge sig på djur. självtickande bomber
    "mördar hundar" ? "rovdjurs blod" ? Are you serious!? Snälla du, arten hund härstammar från varg, vilket är ett rovdjur. Hund i sig är ett rovdjur som människan valt att formatera om. 

Nämn vilka raser som är "kamp hundar" i dina ögon... 

Vet du vad? Hästar kan också bli elaka om dom är understimulerade. Jag har varit med om ett mångtal olika olyckor som har involverat aggressiva hästar. Och det är fler gånger än dom dåliga erfarenheter jag haft av hunder överlag. Och då är jag uppvuxen med hundar sedan födsel och endast haft med hästar att göra i 12 års tid. 

Du verkar ha extrem liten erfarenhet kring hund över huvud taget. Tycker illa om folk som uttrycker sig "vetandes" om hundar, när det i själva verket finns fakta som bestrider folks anklagande åsikter. 
Svar på tråden era erfarenheter av aggresiva kamphundar