• calorina

Högt hcg men inget foster....druvbörd ?

Hej! Förra veckan gjorde jag vul och men man såg ingenting och enligt sista mens borde jag vara i v 7+3. Dom pratade om dålig bild och att det kanske var nåt fel på apparaten. Jag fick ta blodprov (hcg) och åka hem. Efter ett par timmar ringde dom och sa att jag måste komma tillbaka för att göra ett nytt ultraljud då hcg provet utan tvivel visade att jag var gravid och då befarade dom att det kunde vara utomkvedshavandeskap eftersom jag dessutom blivit gravid trots att jag hade kopparspiral. Väl tillbaka hittar man fortfarande ingenting varken i livmoder eller i någon äggledare. Efter att två st gynläkare konfererat en stund så kom man i alla fall fram till att det fanns nånting i livmodern och att det möjligtvis skulle kunna vara en hinnsäck. Den ena läkaren nämnde druvbörd men den andra sa bestämt att det är det inte. Hur som helst så bestämdes tid för skrapning dagen efter och jag åkte hem för att förbereda mig. Innan skrapningen frågade jag om mitt hcg värde och det var 70500 vilket då inte sa mig så mycket men nu har jag läst rätt mycket om druvbörd vilket gör mig lite orolig. Dom sa att dom skulle skicka på snabbanalys men det känns som om det kommer att ta evigheter. Jag ska tillägga att jag är rätt gammal, 48 år, och det här var ingen planerad graviditet som ni kanske förstår och efter att mitt sista barn föddes -98 blev jag avrådd från att föda fler barn pga komplikationer. Min oro är därför inte som för många andra förknippad med oro för framtida graviditeten utan mer för de komplikationer som kan komma av ev. druvbörd i form av metastaser. Är det någon som varit med om så högt hcg men inget foster ?

• Svar på tråden Högt hcg men inget foster....druvbörd ?
  • calorina

Idag vid 16.30 ringde läkaren från kvinnokliniken och meddelade att man konstaterat att det var en komplett Mola jag hade och att jag ska komma in för provtagning på måndag morgon. Sen blir det provtagning en gång per vecka tills HCG värdet är nere på noll och sen varannan vecka i 6 månader och sen 1 gång/månad i 6 månader.

Jag fortsätter att uppdatera här ifall att det kan hjälpa någon annan i framtiden. Jag känner att jag lärt mig mycket genom att läsa här  på forumet den senaste veckan vilket gjort att jag redan hade ställt min egen diagnos och jag var förberedd på resultatet när hon väl ringde.

Det gör det inte lättare men jag blev inte chockad i alla fall.

• calorina

I fredags eftermiddag fick jag beskedet Komplett mola 

Idag var jag och lämnade nytt HCG prov.

Den 26 februari (dagen före skrapningen) var värdet 70500

Idag var värdet 484 och läkaren sa att det ser bra ut. Ev. ska jag på lungröntgen men hon skulle återkomma med besked om det när hon visste säkert. 

Nu blir det uppföljning med prover varannan vecka fram till provet är negativt och sedan 1 gång per månad i 6 månader och sen varannan månad i 6 månader.

• Påven Johanna

Det har du uppenbarligen gjort eftersom du skrivit i den. Ursäkta klumpigheten från min sida.

• calorina

Hej igen!

Jag fortsätter att uppdatera:

I onsdags fick jag kallelse till Lungröntgen och det var drop in tider så jag var där redan i torsdags morse så nu är det gjort. Jag fick sitta ner i väntrummet en stund efter för läkarna skulle ha något preliminärsvar och efter en stund kom sköterskan och sa att jag kunde gå och så sa frågade hon om vi hade kommit överens om någon telefontid för svar men det hade vi ju inte.

Men på måndag är det dags att lämna nytt HCG prov igen och även om värdet hade minskat bra  första gången (från 70500 dagen före skrapningen till 484, 11 dagar efter skrapningen) så känner jag mig lite nervös. Sen ringer väl läkaren mig hoppas jag och då får jag väl besked om lungröntgen med.

• calorina

Idag var jag och lämnade ett nytt prov och redan på förmiddagen ringde läkaren och talade om att det ser jättebra ut, värdet är nu nere på 23 och det har då gått 3 1/2 vecka sen skrapningen.

Lungröntgen såg också bra ut

Som sagt jag fortsätter att uppdatera min egen tråd....mest ifall att någon annan har intresse av det i framtiden.

• calorina

I måndags lämnade jag mitt fjärde prov och nu är värdet nere på 3,0 och det ser bra ut

Tacksam för det

Svar på tråden Högt hcg men inget foster....druvbörd ?