• Flotta

Vilket spackel är bäst?

Håller på att bygga övervåning och håller just nu på att spackla. Mängder med skruvhål och en hel del skarvar, på sina ställen lite större hål också. Nu har vi precis använt upp en hink av byggmax spackel, och jag tycker det känns okej att arbeta med, men det verkar sjunka ihop en hel del. Har aldrig spacklat innan så jag vet inte hur det brukar vara, tänkte därför höra mig för innan vi köper nästa hink. Vilken sort är bäst? Någon man skall undvika? Vi skall låna en giraff att slipa med om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Vilket spackel är bäst?
  • Ful Anka

Ni ska använda sandspackel av medium kvalité från Nordsjö, Alcro eller Caparol. Undvik Flugger för det blir för hårt.  Ja spackel sjuker in och ni ska räkna med att spackla en andra gång. Är det stora hål så sätt igen dom med Ardex gips. Spackla direkt över det våta gipset, det funkar.
    NI har använt upp en hink ? Känns som det är väldigt lite för ett så stort jobb. Köp hem ett par till och räkna med att de kommer att gå åt. Ni spacklar väl in papp-remsor i gipsskarvarna??? Kör hårt och ha kul

• Flotta
    Ful Anka skrev 2014-03-03 09:07:07 följande:

Ni ska använda sandspackel av medium kvalité från Nordsjö, Alcro eller Caparol. Undvik Flugger för det blir för hårt.  Ja spackel sjuker in och ni ska räkna med att spackla en andra gång. Är det stora hål så sätt igen dom med Ardex gips. Spackla direkt över det våta gipset, det funkar.
    NI har använt upp en hink ? Känns som det är väldigt lite för ett så stort jobb. Köp hem ett par till och räkna med att de kommer att gå åt. Ni spacklar väl in papp-remsor i gipsskarvarna??? Kör hårt och ha kul

Tack för svaret, det låter som du har koll Jodå, vi hade absolut räknat med minst en hink till, och minst en andra spackling av allting! Nu har vi ju försökt fylla igen de där större hålen med byggmaxsspacklet redan, ska vi kleta på lite Ardex gips ändå, och sedan spackla igen? Eller är det försent när vi redan varit där och kladdat? Vi har glasfiber(?)nät i skarvarna, gör det någon skillnad för vilket spackel man skall använda tror du?
  • Ful Anka

Har jobbat med detta så visst har jag bra koll. En van yrkesman använder ofta grovspackel vid första spacklingen. Tycker att hemma-fixaren ska köra med medium varianten. Du får samma spackel i hinkarna från de större tillverkarna, just Byggmax grejer har jag inte kört med så jag vet inte.

Ni kan köra gips på redan spacklade ytor, det är lugnt så länge det är torrt emellan. Använd Ardex  gips på stora hål, spackla inte. Fördelen med gipset är att det inte behöver torka innan du drar på spackel över det. Vilket däremot spacklet måste göra för att undvika sprickor. ! kg gpis räcker ganska långt och är billigt.
    Glasfiberremsor kan spricka med tiden men är mycket smidigare att jobba med jämfört med papp. Men nu är ju glasfiber remsor OK att köra med igen, så gör det.

Minst en hink spackel till, det låter väldigt lite??? Hur lite/stor är övervåningen?

En annan sak, är man ovan att köra med giraffen så kan det vara väldigt jobbigt. Spackla därför nogrannt och dra av kanter och andra ojämnheter och var inte rädd för att spackla vissa ställen en tredje gång. Giraffen underlättar mycket men den är inte så rolig för det. Underlättar om det är bra spacklat i alla lägen.

• Flotta

Sjysst med tips från ett proffs Nä alltså, vi hade ju ingen aningen hur mycket spackel vi skulle göra av med, så vi köper en hink åt gången tills det blir klart. Det är mycket möjligt att det blir två hinkar till, minst. Det är ingen jättestor övervåning, ca 70kvm har jag för mig. Vi är nästan klara med första spacklingen på en hink, bara lite kvar i taket, och då har jag ändå lyckats kasta en hel del spackelblaffor i golvet, och ansiktet på mig själv

Jag har tittat på de du tipsade om och jag tror det får bli alcro lätt hand, det verkar vara lättast att få tag i här i närheten. Kanske borde investera i sånt där gips också, men vilken sort? Sånt som heter gipsbaserat lagningsspackel? Jag var uppe och kikade på de hålen vi spacklade igen igår, och de ser ändå rätt bra ut, men risken är att det spricker eller? Skall vi slipa bort spacklet där och fylla med gips istället då? Hålen är ca 10 cm långa och 2cm breda kanske, i skarvarna mellan två skivor. Tack för att du tar dig tid

• Ful Anka

Gipset heter Ardex och blandas med vatten, "gipsbaserat lagningsspackel" ska du undvika. Stenhårt att slipa. Alcro Lätthand är klockrent.

Gipset förhindrar inte sprickbildning utan fyller ut hål där spackel sjunker in för mycket. Gör jobbet lite enklare om jag uttrycker mig så. Hålen du nämner bör du täcka med lite glasfiberremsa och spackla över. Annars spricker det när färgen kommer på. Kan spricka ändå..tyvärr.

Svar på tråden Vilket spackel är bäst?