• SofieHel

Alkoholhaltig risotto?

Gah, jag blir så trött på alla dessa upptäckter man gör - för sent - hela tiden om vad man bör äta och inte. Igår lagade jag risotto för ca 6 personer. Hade i fem deciliter ris och sedan fyra dl vin som fick sugas upp (ja ganska mycket vin, onödigt nog men vi hade över i en flaska så jag körde på). Därefter spädde jag successivt med en liter buljong tills riset var klart ca en halvtimme senare. Riset kokade ju men inte kraftigt, det gör det ju aldrig när man gör risotto. Sedan läste jag att alkohol inte alls kokar bort som jag trodde. :( Någon som vet något om det här? Jag är såklart orolig nu eftersom jag satte i mig en rejäl portion.

• Svar på tråden Alkoholhaltig risotto?
  • rosyposy

Var har du hört att alkohol inte kokar bort?

• Pandamamma79

Klart att. Alkoholen försvinner... Var läste du detta? Är du gravid, nykterist, vill inte ha kalorierna för du bantar?

• La Lola

Mängden du fick i dig är nog väldigt liten. Och en gång är ingen gång.

Ingen tvekar på att äta tex fil eller dricka juice fastän det påstås att det går att uppmäta alkohol även i det.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SofieHel

Det var här på familjeliv jag lärde mig att det inte kokar bort och via länkar härifrån. Nej jag hoppas inte heller det är någon fara. Jag skulle inte bry mig  ett dugg om en boeuf bourgignon till exempel där man kokar grytan i två timmar eller mer. Men i det här fallet så känns det sämre. Och så tänker jag på att riskornen kanske sög upp alkoholen, precis som frukt gör i drinkar. Noj, noj... Och jag är gravid, inte hysterisk bantare eller nykterist.

Tack för era svar. Jättegulligt.

Ibland blir jag bara helt matt av alla restriktioner. Tyckte jag hade koll men det dyker hela tiden upp nytt. Jag är ff nygravid (v 8) men har under dessa veckor hunnit:
    Dricka lite alkohol (innan jag visste)
    Ätit mögligt bröd
    Ätit uppvärmd spenat som hade fått svalna långsamt
    Ätit haloumi som definitivt inte var från en nyförpackad förpackning. Trodde haloumi var lugnt.
    Druckit dåligt vatten (vi har egen brunn och har haft megaproblem med den sedan jag blev gravid, ironiskt nog. Nu fick jag dessutom lära mig att även om jag inte dricker det så kan jag få i mig grejer när jag duschar, genom hud och inandning).
    Ätit både vinstinna grytor och uppenbarligen risotto

Och tro mig, jag är inte en hysterisk person i normala fall även om det låter så nu... :)

• Lowika
    emmisss skrev 2014-03-03 08:31:04 följande:
    Alkoholen kokar inte bort i den mån eller så fort som många tror/trott! 

TS har rätt...

www.bilderochfakta.se/matblogg/glogg/koka-bor...
    Precis, bara för att det bubblar till försvinner ju inte alkoholen magiskt.

Men vi räknar lite. 4 dl vin, säg 10procentigt, skulle enl länken vara nere på ca 3 procent efter 5 minuter. Nu kokade TS ännu längre, men vi vet inget om hur mycket alkohol som försvinner därefter. De var 6 personer som delade på risotton, alltså fick TS 0,66dl 3%-igt vin, i värsta fall. I 6,6 cl blaskvin är det  0,2 cl alkohol.
    Tänk att vi späder ut så vi får en "33cl"-flaska. 6,6cl blaskvin + 26,4 cl vatten. Då har vi 0,2 cl alkohol på 33 cl "dryck". Det motsvarar 0,006% alkohol. Samtidigt stjälper man i sig en 33cl flaska med non-alkoholic öl/cider/annan gravidapassad dryck med "max 0,5% alkohol" som inget.

Så, risotton är lugn. Det är helt lugnt att ta en mun med vanligt vin också, även om det är starkt. Men total mängd alkohol är värd att tänka på också, inte bara procentsatser.
  • La Lola
    SofieHel skrev 2014-03-03 08:56:09 följande:
    Det var här på familjeliv jag lärde mig att det inte kokar bort och via länkar härifrån. Nej jag hoppas inte heller det är någon fara. Jag skulle inte bry mig  ett dugg om en boeuf bourgignon till exempel där man kokar grytan i två timmar eller mer. Men i det här fallet så känns det sämre. Och så tänker jag på att riskornen kanske sög upp alkoholen, precis som frukt gör i drinkar. Noj, noj... Och jag är gravid, inte hysterisk bantare eller nykterist.

Tack för era svar. Jättegulligt.

Ibland blir jag bara helt matt av alla restriktioner. Tyckte jag hade koll men det dyker hela tiden upp nytt. Jag är ff nygravid (v 8) men har under dessa veckor hunnit:
    Dricka lite alkohol (innan jag visste)
    Ätit mögligt bröd
    Ätit uppvärmd spenat som hade fått svalna långsamt
    Ätit haloumi som definitivt inte var från en nyförpackad förpackning. Trodde haloumi var lugnt.
    Druckit dåligt vatten (vi har egen brunn och har haft megaproblem med den sedan jag blev gravid, ironiskt nog. Nu fick jag dessutom lära mig att även om jag inte dricker det så kan jag få i mig grejer när jag duschar, genom hud och inandning).
    Ätit både vinstinna grytor och uppenbarligen risotto

Och tro mig, jag är inte en hysterisk person i normala fall även om det låter så nu... :)
    Dyker upp en massa nytt? Läs kostråden; det är bara de du behöver hålla koll på ju.
    O de uppdateras med flera års mellanrum.
  • SofieHel
    Lowika skrev 2014-03-03 08:56:34 följande:
    Precis, bara för att det bubblar till försvinner ju inte alkoholen magiskt.

Men vi räknar lite. 4 dl vin, säg 10procentigt, skulle enl länken vara nere på ca 3 procent efter 5 minuter. Nu kokade TS ännu längre, men vi vet inget om hur mycket alkohol som försvinner därefter. De var 6 personer som delade på risotton, alltså fick TS 0,66dl 3%-igt vin, i värsta fall. I 6,6 cl blaskvin är det  0,2 cl alkohol.
    Tänk att vi späder ut så vi får en "33cl"-flaska. 6,6cl blaskvin + 26,4 cl vatten. Då har vi 0,2 cl alkohol på 33 cl "dryck". Det motsvarar 0,006% alkohol. Samtidigt stjälper man i sig en 33cl flaska med non-alkoholic öl/cider/annan gravidapassad dryck med "max 0,5% alkohol" som inget.

Så, risotton är lugn. Det är helt lugnt att ta en mun med vanligt vin också, även om det är starkt. Men total mängd alkohol är värd att tänka på också, inte bara procentsatser.
    Tack, det var en avancerad och omtänksam uträkning. Vad gullig du är!

• SofieHel
    La Lola skrev 2014-03-03 08:57:51 följande:
    Dyker upp en massa nytt? Läs kostråden; det är bara de du behöver hålla koll på ju.
    O de uppdateras med flera års mellanrum.
    Nja, kostråden är inte så ingående vad gäller vissa saker som t ex vin i matlagning. Eller uppvärmd spenat och att nitrat överförs till moderkakan. Etc. Men visst kostråden svarar på mycket.
  • La Lola
    SofieHel skrev 2014-03-03 09:04:07 följande:
    Nja, kostråden är inte så ingående vad gäller vissa saker som t ex vin i matlagning. Eller uppvärmd spenat och att nitrat överförs till moderkakan. Etc. Men visst kostråden svarar på mycket.
    Det som bör undvikas står....

Svar på tråden Alkoholhaltig risotto?