• ametisten

    Bra bordsunderlägg och mattallrik till barn

    Hej, Det tar alltid två sekunder för min dotter att lyfta upp sitt bordsunderlägg och börja tugga på det och strax därefter ligger det på golvet. Det är ju lite illa när det står en tallrik med mat på underlägget... Finns det inget underlägg som är tillräckligt tungt så hon inte orkar lyfta på det, eller om man kan sätta fast det i bordet på något sätt med ex sugproppar. Bra vore också om det är en upphöjd liten kant runt om. Min syster hade något liknande när hennes barn var små som hon hade köpt på Ikea, men de har inte kvar dessa tyvärr. Mottar även gärna tips om bra tallrikar som också går att sätta fast i underlägget. Tallrikarna bör vara giftfria. Tack!

  • Svar på tråden Bra bordsunderlägg och mattallrik till barn
  • lavendeln

    Vi hade ett, tror det var från stokke, med 4 sugproppar på! Jättebra!! Det var som en genomskinlig bricka och det följde med olika bilder som man kunde fästa under brickan.

    Lite djur, alfabetet, siffror och bilar tror jag det var.

  • Natulcien

    Det låter som om en sån där matstol med bricka på vore det bästa för henne? IKEA's Antilopstol t.ex. Där får man inte av brickan. Och dessutom kan man lägga maten direkt på brickan, utan tallrik, tills den värsta kast-perioden är över.

    Annars kan man ju limma fast tallriksunderlägg direkt på bordet. Det gjorde vi. Inte för att vi är rädda för kladd utan mer för att sonen inte skulle hacka fula märken i bordet med besticken. När han slutar hacka så tar vi bort underlägget och slipar om bordet. Inte en jättepraktiskt lösning för alla, kanske, men för oss funkar det bra. Glad

  • ametisten

    Hej, Köpte tallrik med sugproppar och trodde att allt skulle vara frid och fröjd... Det första som hände var att tallriken slets bort från bordsbrickan (har en från Stokke). Utöver det delade sig även själva tallriken från sugproppen, dvs denna tallrik klarade ingenasv de två testerna på mitt barn. Har någon av er tips om mattallrik som faktiskt sitter fast på bordet och inte delar sig när barn rycker lite i dem?

  • veh

    Tallrik med sugpropp hittade jag ingen tillräckligt bra, bästa alternativet var babybjörns tallrikar som var stadiga och inte så lätta att tippa över. Efter ett tag i alla fall... Som bordunderlägg köpte vi för några år sedan ett skrivbordsunderlägg från ikea. Det var halvmåndeformat, med en böjd kant som låg vid bordsantennen, och gick ner runt kanten. Sen var det något metallmaterial i, och något svart plastmaterial på ytan. För tung och otymplig för att ens försöka lyfta för barnet, tål dunkande alldeles utmärkt. Det hette Knös, enligt lappen på baksidan. Verkar inte finnas i sortimentet nu, men det kanske finns något liknande med nytt namn?

Svar på tråden Bra bordsunderlägg och mattallrik till barn