• Inte fattig inte rik

Varför dömer ni?

En sak som jag inte förstår är allt detta tjafs kring huruvida vi som inte är rika blir dömda för att vi ska skaffa barn och dessutom handla begagnade vagnar/spjälsängar/skötbord m.m 

Alla i världen har inte en inkomstlön på 30tkr+ varje månad... Men vi har väll precis som ALLA andra rätt att bilda familj? Sålänge man har råd med mat, räkningar och blöjor m.m så anser jag att ekonomin är god!

Så till alla moraltanter... Tänk er för! En vacker dag kanske ni själva sitter i samma sits...

• Svar på tråden Varför dömer ni?
  • Vitrysk hockeyhjälte

Ja, sånt är skitsnack. Klart som fan det är okej att köpa begagnat i stället för nytt, speciellt när det gäller sådana ohemult överprissatta föremål som t.ex. barnvagnar.

Nej, det handlar inte om att har tre årslöner på banken och kunna överösa sitt barn med lyxprylar - däremot har jag och många med mig väldigt svårt att förstå hur man tänker när man försöker skaffa barn trots att man inte ens har ekonomi nog att försörja sig själv (och nej, soc räknas inte).

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • livsmonstret

Tycker tyvärr att det är pajkastning åt båda håll. Ingen ska behöva känna sig dömd pga sin ekonomi. Har man möjlighet ekonomiskt att klara av barn (oavsett om man köper nytt eller begagnat, billigt eller dyrt) är det såklart bra! jag själv kommer efter examen hamna på "30+ tkr/månad", likaså min sambo. Dock tror jag att vi kommer köpa mycket begagnat när det är dags för oss att skaffa barn. Vi kommer inte bli dåliga föräldrar pga det heller.

• viseversa

Begagnat är jättebra. Om denna jord ska överleva måste vi börja tänka på vad vi gör.

• Ensam hemma

Det är självklart att man skaffar barn om man vill och bara bra att man köper begagnade prylar, oavsett inkomsten. Det viktiga är ju att barnen får det livsnödvändig och en möjlighet till ett bra liv. Det är inte pengar man fostrar barn med. Det kanske är de som själv haft väldigt dålig ekonomi som försöker avråda andra från att göra samma "misstag"??

• germx
    viseversa skrev 2014-03-03 13:04:06 följande:
    Begagnat är jättebra. Om denna jord ska överleva måste vi börja tänka på vad vi gör.
  • gbgumman

Som någon sa så ät det pajkastning åt båda hållen. Har man bra löner så värderar man inte barnen, man ser bara karriären man köper sig kärlek, hämtar sist på dagis m.m.

Problem finns åt båda hållen men är ganska ovanligt.

Svar på tråden Varför dömer ni?