• mm222

Totalrenovering, kostnad?

Det är inte aktuellt ännu men jag drömmer om att renovera huset vi bor i. Det är egentligen inget direkt fel på huset förutom att fönstrerna inte är täta och uppvärmningen inte är smidig men det finns saker vi ändå vill "rätta till" och göra det till vårt drömhus. Jag har uppskattat vad det skulle kunna kosta och undrar bara om jag är realistisk eller naiv.

Bergvärme
    Nytt tak
    Måla om huset (från rött till grått)
    Nya fönster
    Bygga ett stort garage
    Nytt kök (även slå ut en vägg så köket blir större)
    Renovera trappan
    Nytt golv på nedervåningen (vardagsrum, kök, hall)
    Nya innerdörrar (på nedervåningen till badrum, vardagsrum och källare)
    Nya ytterdörrar (tre stycken)
    Bygga färdigt altan (golvet är lagt den ska glasas in och ha tak)
    Tapetsering och målning inomhus (hantverkare)
    Göra iordning tvättstugan, just nu ligger den i cementinredd källare. Skulle vilja ha det helkaklat där på något vis, kanske en stor dusch i tvättstugan också och förvaringsmöjligheter etc.

Uppskattningsvis (ren gissning egentligen) får jag detta till 800-900.000 :-
    El och avlopp och sådär är kanon och det finns inga fuktskador eller mögel på huset så det är i fint skick. Vad tror ni? Verkar det rimligt?

Huset är ca 130m2

• Svar på tråden Totalrenovering, kostnad?
  • Whitetrash86

Det är ju egentligen helt omöjligt att säga vad det kommer kosta eftersom allt hänger på hur mycket var för sig kommer gå på.
    Ska ni även ha hantverkare så kostar ju dom och inte bara materialet.

Tex. ett kök kan ju kosta allt från 10,000 till 80.000kr

Kontakta olika hantverkare och få en offert på renoveringen. Men jag själv hade nog lagt mig på över miljonen iaf. (bara för att vara säker)

• Modernmom

Ja, det är rätt rimligt. Men räkna med ca 1 miljon så är ni på säkra sidan.

• Ramborg
    Whitetrash86 skrev 2014-03-03 13:40:54 följande:
    Det är ju egentligen helt omöjligt att säga vad det kommer kosta eftersom allt hänger på hur mycket var för sig kommer gå på.

Ska ni även ha hantverkare så kostar ju dom och inte bara materialet.

Tex. ett kök kan ju kosta allt från 10,000 till 80.000kr

Kontakta olika hantverkare och få en offert på renoveringen. Men jag själv hade nog lagt mig på över miljonen iaf. (bara för att vara säker)

Det är ju samma med allt. Golv tex kan kosta tio gånger så mycket per kvadratmeter beroende på vad ni väljer. Tapeter 150-1500 kr per rulle osv.
    42.
  • mm222

Ja såklart att man kan välja olika material och märken osv, men om man som vi VILL lägga oss runt 800-900.000 och i så fall tumma på kvalitén någonstans. Kanske billigare golv och tapeter men ett ordentligt kök eller liknande. Kompromissa lite. Tanken med frågan var om det överhuvudtaget går att hamnar runt det priset för det som ska göras, utan att det ska vara rena skitkvalitén men inte världens bästa heller kanske.
    Det känns ju inte som att jag räknat helt åt helskotta i alla fall vilket är skönt :) Men det är klart vill man så kan det ju landa på 3 millar liksom. Sådana pengar har vi dock inte ;)

• viktorjohan

Jag tror du klarar renoveringen på den summan. Framförallt om du kan göra en del jobb själv. Bergvärme 150-200 tkr med bef radiatorer och rörslingor. Garaget kan bli hur dyrt som helst om du vill. Kallgarage på enkel betongsula utan avlopp och vatten blir så klart billigast. Tak kan också variera mycket. Plåt-glaserat tegel är det stor skillnad på. Fönster är dyrt. Köket kan också variera jättemycket. Jag har byggt flera kök av olika fabrikat. Måste säga att IKEA´s är överlägset mest prisvärt. Kan inte påstå att deras kvalitet är sämre än tex Tibro´s. Klinker på källargolv passar bra. Enklare än man tror att lägga. Vanliga klickgolv, oavsett trä eller laminat, är lätt att lägga själv. Fuska inte genom att inte ta bort socklarna! Kvartsstav mot gamla socklar är inte snyggt tycker jag. Det är väldigt kul att renovera. Men ta det i etapper. Annars kan det bli övermäktigt.  Lycka till!

• Studentpappa

Det går helt klart på minst en miljon om ni vill ha bergvärme +stort garage och nytt kök + allt annat. Om ni tänkt göra allt i en veva så får ni inte mycket hjälp av rot heller.

Nya fönster monterade från tex sp går väl på 5-10000:- styck. Beroende på storlek.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • mm222
    viktorjohan skrev 2014-03-03 15:58:40 följande:
    Jag tror du klarar renoveringen på den summan. Framförallt om du kan göra en del jobb själv. Bergvärme 150-200 tkr med bef radiatorer och rörslingor. Garaget kan bli hur dyrt som helst om du vill. Kallgarage på enkel betongsula utan avlopp och vatten blir så klart billigast. Tak kan också variera mycket. Plåt-glaserat tegel är det stor skillnad på. Fönster är dyrt. Köket kan också variera jättemycket. Jag har byggt flera kök av olika fabrikat. Måste säga att IKEA´s är överlägset mest prisvärt. Kan inte påstå att deras kvalitet är sämre än tex Tibro´s. Klinker på källargolv passar bra. Enklare än man tror att lägga. Vanliga klickgolv, oavsett trä eller laminat, är lätt att lägga själv. Fuska inte genom att inte ta bort socklarna! Kvartsstav mot gamla socklar är inte snyggt tycker jag. Det är väldigt kul att renovera. Men ta det i etapper. Annars kan det bli övermäktigt.  Lycka till!
    Tack för tipsen! :) {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Totalrenovering, kostnad?