• londonkarin

Förskoleklass - hur ser en vanlig dag ut?

Hej! Min dotter kommer börja förskoleklass i aug. Jag undrar hur en vanlig dag ser ut i en förskoleklass? Följer de någon skolplan? Vad lär de sig och hur många timmar går de? Vill börja förbereda henne inför starten men behöver hjälp, svårt att själv förklara när jag inte vet vad de sysslar med :) Hon har gått 1,5 år i skolan redan så hon är van vid den miljön iaf. Tack :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-03 15:09
    Hon har gått 1,5 år i skolan utomlands skulle jag skriva.

• Svar på tråden Förskoleklass - hur ser en vanlig dag ut?
  • Pusen

I förskoleklassen går man mellan ca 08,30-13,00 man brukar få mellanmål samt lunch under den tiden.
    Man är mycket i grupp och lär sig kring ord och ords betydelser, man gör olika samarbetsövningar och mycket konsekventa saker där handling blir verklighet, Man får göra uppgifter i böcker, pyssla, men stor del är också fri lek.

De får också börja ta lite eget ansvar för kläder och skor m.m. Område på förskolan.

De brukar ha ett gemensamt schema för alla dagar vad som sker och när det ska ske, barn i den åldern brukar få en bok som föräldrar och förskolepersonalen kan skriva meddelande i till varandra.

En vanlig dag är samling på morgonen i gruppen så att alla är på plats, lite fri lek brukar det vara på morgonen tills att alla fritidsbarn gått till skolan, sedan samlas gruppen och man göra olika uppgifter, läser en bok tillsammans eller får olika uppdrag. Mellanmål som består av en frukt lite innan rasten som brukar vara 30 minuter. Tillbaka i klassen igen så är det åter igen lekande lärande för att sedan gå på lunch och sedan brukar man gå igenom dagen och morgondagen innan barnen går hem.

Barnen brukar inte få läxor.

• strojes

Tider och hur dagarna ser ut skiljer sig nog ganska mycket mellan olika skolor.

Mina 6-åringar går 9-13.30 varje dag i skolan (en halvtimmes rast på fm och 1 timmes lunch mitt på dagen) övrig tid är det fritids.
    De ämnen de har under veckan är: musik, svenska, matte, gymnastik, utematte (då är de utomhus och gör olika praktiska sifferövningar).
    De jobbar mycket med bokstäver och olika ljud när man sätter ihop olika bokstäver. I matten är det mycket att jämföra siffra med antal, större/mindre. Inte så mycket räkna.
    Förskoleklassen är ju en förberedelse inför 1:an där barnen får träna på att sitta still mer, räcka upp handen mm.

• londonkarin

Tack vad bra med lite inblick vad som väntas. Det andra inlägget låter liknande förskoleklass här i England, fast skillnaden är då att barnen är yngre.

• Duckan

Som Strojes beskrev det (minus gymnastik) har dottern det. Hon har lärt sig att läsa i fsk-klassen.

• londonkarin

Toppen! Tack. Dottern pratar mest engelska men förstår all svenska men pratar lite "svengelskt" - hur tror ni lärarna kommer se på det?

• strojes
    londonkarin skrev 2014-03-03 21:03:21 följande:
    Toppen! Tack. Dottern pratar mest engelska men förstår all svenska men pratar lite "svengelskt" - hur tror ni lärarna kommer se på det?
    De kommer lära sig svenska snabbt.
    När äldsta dottern gick i ettan började en tjej från Island mitt i höstterminen. Hennes pappa var med ett par dagar men sedan gick hon själv. På bara några veckor började hon prata svenska och när de slutade ettan var det riktigt bra. De lär sig snabbt när de är små.
Svar på tråden Förskoleklass - hur ser en vanlig dag ut?