• Anonym (Ensam vårdnad)

Umgänge

Vi är separerade sen länge och det ena barnet har fått diagnosen Adhd och har problem med minnet. Jag, min man och barnet har nu blivit erbjudna att genom Bup gå på möten/seminarium och dyl för att lära oss mer. Dessa möten är under våren lagda på två fredagseftermiddagar i månaden och håller på några timmar åt gången. Pappan som precis bytt från varannan till var tredje helg höll på att gå upp i limningen när han fick veta att det blir umgänge var fjärde helg de kommande månaderna och anser att han är viktigare än att deltaga vid dessa tillfällen, något som jag absolut inte håller med om. Jag anser att det här är för barnets bästa, finns ju en anledning till att vi blivit erbjudna den här möjligheten. Pappan har haft noll intresse i allt vad Bup och diagnosen gäller och skrev tom över vårdnaden på mig för att slippa deltaga. Gör jag fel som sätter Bup framför pappaumgänget? Jag har föreslagit att han kan hämta på lördag istället men han tycker inte att det är lönt så då blir det var fjärde helg som gäller. Åsikter.

• Svar på tråden Umgänge
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Många som läst men ingen som har någon åsikt?

• Anonym (mormor)

Svårt att tycka något -  bor pappan långt ifrån dig och barnet eftersom situationen blivit problematisk?

• Foxtrott

Ska barnet vara med på seminarie/möte?

• Anonym (Ensam vårdnad)

Nix, pappan bor en halvtimme bort men anser inte att det är lönt att köra för att bara ha barnen lördag-sön. Jag behöver nog inte ens säga vad jag anser om honom. Någon åsikt om ifall jag tänker rätt som tycker att det är viktigt att vi får denna kunskap för barnets skull vs pappans synsätt på att hans umgänge är viktigare??

• Anonym (Ensam vårdnad)

Barnet ska vara med på en del utav dom och vid de tillfällen som dom inte ska så kommer mormor eller svärföräldrarna att passa och pappan vill inte för allt i världen inte träffa någon av dom eftersom han gjort bort sig så fruktansvärt förut.

• SupersurasunkSara

Men om pappan inte är intresserad av att gå på dessa kan han ju ha barnet vid de tillfällen som barnet inte ska vara med? Eller fungerar inte det med schemat? Jag tror inte något händer om du säger ifrån att barnet ska gå på dessa tillfällen eftersom det främjar barnet. (Jag menar om han gnäller om umgängessabotage.)

• Anonym (Lisa)

Skulle det vara ett alternativ att dottern åkte till pappan någon av "dina" helger istället? Eller att han hämtar flickan från dagis/fritids de gånger hon inte ska vara med, istället för att hämta hos mormor? Tycker förövrigt att det är självklart att ni ska gå på mötena!

• Anonym (Ensam vårdnad)

Tyvärr så hinner han inte hit för att hämta barnen innan vi ska iväg och dom har inget fritids heller då jag är mammaledig.

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-03-03 20:15:27 följande:
    Skulle det vara ett alternativ att dottern åkte till pappan någon av "dina" helger istället? Eller att han hämtar flickan från dagis/fritids de gånger hon inte ska vara med, istället för att hämta hos mormor? Tycker förövrigt att det är självklart att ni ska gå på mötena!

Han jobbar vissa helger så att byta helg med mig funkar inte heller.
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Skönt a få lite medhåll av utomstående. I vanliga fall så går ju umgänge framför allt men detta är ju ett speciellt fall. Jag har ju erbjudit honom en lösning dessutom om att hämta på lördagen som han tackat nej till så sabotage har jag ju inte sysslat med. Jag får alltid så dåligt samvete när det blir klydd men det känns faktiskt som att jag har erbjudit allt som går att erbjuda men det passar inte så då får det bli var fjärde helg utan att jag behöver få matont.

• Anonym (Lisa)

Nej men dåså. Om han nu har fått flera alternativ - hämta lördag eller annars fredag som vanligt hos mormor/farmor - så har han ju faktiskt ett val. Väljer han sen bort de alternativen för att han inte vill träffa mormor/farmor eller inte tycker att det är värt att hämta på lördagen så är ju det ett beslut som han får stå för. Arbetar han de andra helgerna så faller ju det bort och jag antar att du skulle vara ok med att han kom och umgicks med dottern mitt i veckorna ibland istället under den här perioden ifall far och dotter saknar varandra. Då finns det ju inget mer du kan göra, för självklart ska du ska gå på mötena för att lära dig mer om ADHD, det är ju jätteviktigt och bra att möjligheten finns. Att du lär dig med kommer gynna er dotter så släpp det dåliga samvetet!

• Anonym (Lisa)

Mer, inte med skulle det såklart vara där på slutet :)

Svar på tråden Umgänge