Ska tillfälligt bli inneboende hos släkting med dåligt ekonomiskt sinne. Tips, tack!
Jag och min sambo ska flytta till en annan stad pga jobb. Eftersom det kan ta ett tag att få en vettig bostad ska vi först bo hos en släkting till mig som bor där. Släktingen har erbjudit sig och ser nog fram emot det då hen bor ensam. Självklart ska vi betala för oss. Det enda problemet är att släktingen har ett uruselt ekonomiskt sinne och spontanköper både det ena och det andra för att sedan behöva skjuta upp räkningar. Det är ett realistiskt scenario att släktingen tänker: "Woho, nu har jag 5000 kr utöver lönen från Anna och Peter, så nu kan jag shoppa!" för att senare i månaden komma och be om pengar till mat eller räkningar. Eftersom även vi drabbas om det inte finns mat eller om räkningar inte blir betalda har vi ju inget annat val än att betala i det läget.
Helst skulle vi göra så att vi tar över en eller flera poster i hushållsbudgeten istället för att sätta in pengar på släktingens konto. Vi skulle t ex. gärna sköta matshoppingen och även all matlagning. Då vet vi att våra pengar inte slösas bort. Frågan är om det är för taskigt att föreslå det? Självklart kommer vi inte säga den verkliga anledningen. Vi har tänkt säga att vi gärna vill ta så mycket ansvar som möjligt eftersom vi är vana vid det.
Jag vet att vi ska vara tacksamma för att vi får bo där och det är vi såklart, men samtidigt vill vi ju inte bli ruinerade pga släktingens beteende. En annan av mina släktingar råkade ut för att denna släkting ringde upp från utlandet och bad om släkting 2:s kortnummer. Släktingen hade då bokat en spontanresa utomlands, men hade inte kollat om hen hade pengar till mat och hotell, så när hen skulle checka ut fanns det inte pengar på kontot. På den nivån är det.
Har någon tips på hur vi kan hantera denna situation? Hur sätter man tydliga gränser för en person som beter sig så här?