• Anonym (Anna)

Ska tillfälligt bli inneboende hos släkting med dåligt ekonomiskt sinne. Tips, tack!

Jag och min sambo ska flytta till en annan stad pga jobb. Eftersom det kan ta ett tag att få en vettig bostad ska vi först bo hos en släkting till mig som bor där. Släktingen har erbjudit sig och ser nog fram emot det då hen bor ensam. Självklart ska vi betala för oss. Det enda problemet är att släktingen har ett uruselt ekonomiskt sinne och spontanköper både det ena och det andra för att sedan behöva skjuta upp räkningar. Det är ett realistiskt scenario att släktingen tänker: "Woho, nu har jag 5000 kr utöver lönen från Anna och Peter, så nu kan jag shoppa!" för att senare i månaden komma och be om pengar till mat eller räkningar. Eftersom även vi drabbas om det inte finns mat eller om räkningar inte blir betalda har vi ju inget annat val än att betala i det läget. 

Helst skulle vi göra så att vi tar över en eller flera poster i hushållsbudgeten istället för att sätta in pengar på släktingens konto. Vi skulle t ex. gärna sköta matshoppingen och även all matlagning. Då vet vi att våra pengar inte slösas bort. Frågan är om det är för taskigt att föreslå det? Självklart kommer vi inte säga den verkliga anledningen. Vi har tänkt säga att vi gärna vill ta så mycket ansvar som möjligt eftersom vi är vana vid det. 

Jag vet att vi ska vara tacksamma för att vi får bo där och det är vi såklart, men samtidigt vill vi ju inte bli ruinerade pga släktingens beteende. En annan av mina släktingar råkade ut för att denna släkting ringde upp från utlandet och bad om släkting 2:s kortnummer. Släktingen hade då bokat en spontanresa utomlands, men hade inte kollat om hen hade pengar till mat och hotell, så när hen skulle checka ut fanns det inte pengar på kontot. På den nivån är det.

Har någon tips på hur vi kan hantera denna situation? Hur sätter man tydliga gränser för en person som beter sig så här?

• Svar på tråden Ska tillfälligt bli inneboende hos släkting med dåligt ekonomiskt sinne. Tips, tack!
  • Majakattan

Det tycker jag är ett utmärkt förslag! Det är visserligen möjligt att släktingen inte tycker det precis i början men jag tycker ni ska trycka på det! 

• Anonym (Anna)
    Majakattan skrev 2014-03-03 19:32:05 följande:
    Det tycker jag är ett utmärkt förslag! Det är visserligen möjligt att släktingen inte tycker det precis i början men jag tycker ni ska trycka på det! 
    Bra att du tycker det! Några tips på hur vi kan argumentera om släktingen inte gillar förslaget?
  • Queenie70

Nej, ni kan inte kontrollera att "era" pengar slösas bort. Pengarna upphör att vara "era" när ni betalt för er. Inte heller ser jag att det skulle bli nån egentlig skillnad för att ni istället skulle överta hushållsposter. De extra pengarna finns ju ändå "över" för vederbörande. Mitt bästa tips är att ni och släkten slutar att täcka upp genom att ge pengar när vederbörande "fuckar up" som med hotellet. Antingen kommer hon att lära sig eller så kommer det att uppdagas att hon/han kanske är i behov av ett mer permanent stöd som ex förvaltare.

• Anonym (Anna)
    Queenie70 skrev 2014-03-03 19:45:57 följande:
    Nej, ni kan inte kontrollera att "era" pengar slösas bort. Pengarna upphör att vara "era" när ni betalt för er. Inte heller ser jag att det skulle bli nån egentlig skillnad för att ni istället skulle överta hushållsposter. De extra pengarna finns ju ändå "över" för vederbörande. Mitt bästa tips är att ni och släkten slutar att täcka upp genom att ge pengar när vederbörande "fuckar up" som med hotellet. Antingen kommer hon att lära sig eller så kommer det att uppdagas att hon/han kanske är i behov av ett mer permanent stöd som ex förvaltare.
    Jo, du har ju rätt i att släktingen ändå kan se oss som en potentiell guldgruva och slösa pengar, men skillnaden som jag ser det är att det blir lättare att säga ifrån om släktingen ber om pengar till något mindre nödvändigt. T ex. "Jag skulle behöva låna pengar till elräkningen, för om inte den betalas stängs elen av!" vs. "Jag skulle behöva låna 2000 kr eftersom jag ska åka till Ullared med Eva".

Lite OT, men kan man få förvaltare om man är normalintelligent? Skulle kunna tänka mig att släktingen är bipolär, men underintelligent är hen inte.
  • MsM84

Ni kan föreslå maten samt lite hyra (mat för en person är väldigt lite i hyra för två personer) , eller så betalar ni hyra och köper er egen mat. Jag skulle inte förlita mig på att personen skulle handla mat iaf. Skulle situationen uppstå att pengar vill lånasfår ni väl säga att ni drar av pengarna på hyran sen?

• Fannypack

Hur gamla är ni? 

Skriv ett riktigt hyreskontrakt där det står klart och tydligt vad hyran är och vad som ingår (el? tv-avgift? bredband? hemförsäkring?)

Ha er egen matkassa och hylla i kylskåpet. Givetvis kan ni äta tillsammans med släktingen om ni vill, men räkna det som bjud om ni själva har handlat maten.

• Tant Gräddelin
    Fannypack skrev 2014-03-03 20:45:34 följande:
    Hur gamla är ni?  Skriv ett riktigt hyreskontrakt där det står klart och tydligt vad hyran är och vad som ingår (el? tv-avgift? bredband? hemförsäkring?) Ha er egen matkassa och hylla i kylskåpet. Givetvis kan ni äta tillsammans med släktingen om ni vill, men räkna det som bjud om ni själva har handlat maten.

• Anonym (bra)
    MsM84 skrev 2014-03-03 20:41:48 följande:
    Ni kan föreslå maten samt lite hyra (mat för en person är väldigt lite i hyra för två personer) , eller så betalar ni hyra och köper er egen mat. Jag skulle inte förlita mig på att personen skulle handla mat iaf. Skulle situationen uppstå att pengar vill lånasfår ni väl säga att ni drar av pengarna på hyran sen?
    Bra förslag.

Men jag förstår inte hur NI kan drabbas av att släktingen inte köper mat? Menar ni att släktingen då snor er mat? Och hur länge ska ni bo där? Det tar lite tid innan någon blir vräkt om personen inte betalar hyran. Det låter som om er släkting behöver en 'gode man' faktiskt...

• Anonym (Anna)

Vi är 24 och 26. Förhoppningsvis blir det inte alltför länge.

Att sitta med egen mat när släktingen inte själv har någon mat skulle kännas för hjärtlöst, så då köper vi helst till alla. Släktingen har på något underligt sätt lyckats få ett banklån, så det är inte en hyresbostad det gäller, utan ett stort hus. Det jag menar med att släktingens handlingar kan påverka oss är t ex. om vi betalar det vi har kommit överens om, men att släktingen plötsligt berättar att vi måste betala el/värmeräkningen för annars blir vi utan el/värme (vet inte vilket system hen har, men bara som ett exempel). Det handlar alltså inte så mycket om vad som är överenskommet på förhand utan mer om hur vi ska undvika rena nödsituationer som ju uppstår om vi inte betalar extra om något sådant skulle inträffa. Jag vet att hen sätter i system att skjuta upp räkningar, så då kan det ju i värsta fall handlar om summor vi får tömma sparkontot för. Bäst skulle väl vara om vi fick uppgifterna så att vi kan betala räkningar direkt och sedan pusta ut, men det går hen kanske inte med på. Då är det lättare att argumentera för varför vi vill ansvara för t ex. matinköp. 

• Fanny b
    Anonym (Anna) skrev 2014-03-03 23:20:30 följande:
    Vi är 24 och 26. Förhoppningsvis blir det inte alltför länge.

Att sitta med egen mat när släktingen inte själv har någon mat skulle kännas för hjärtlöst, så då köper vi helst till alla. Släktingen har på något underligt sätt lyckats få ett banklån, så det är inte en hyresbostad det gäller, utan ett stort hus. Det jag menar med att släktingens handlingar kan påverka oss är t ex. om vi betalar det vi har kommit överens om, men att släktingen plötsligt berättar att vi måste betala el/värmeräkningen för annars blir vi utan el/värme (vet inte vilket system hen har, men bara som ett exempel). Det handlar alltså inte så mycket om vad som är överenskommet på förhand utan mer om hur vi ska undvika rena nödsituationer som ju uppstår om vi inte betalar extra om något sådant skulle inträffa. Jag vet att hen sätter i system att skjuta upp räkningar, så då kan det ju i värsta fall handlar om summor vi får tömma sparkontot för. Bäst skulle väl vara om vi fick uppgifterna så att vi kan betala räkningar direkt och sedan pusta ut, men det går hen kanske inte med på. Då är det lättare att argumentera för varför vi vill ansvara för t ex. matinköp. 

Detta kan låta hårt men jag tycker att ni ska som någon redan skrivit se till att ett kontrakt skrivs, där det står tydligt vad ni ska betala  och vad som ingår i hyran. Mindre summor kan ni sedan om ni vill låna ut till släktingen men om hen t e x säger att det inte finns pengar till elräkningen, att om den inte betalas kommer elen stängas av etc, så kan ni antingen göra så att ni hittar ett annat boende. Alternativt att ni lånar ut en för rimlig summa till släktingen så hen med hjälp av lånet kan betala hela eller delar av elräkningen. Om ni gör detta så tycker jag ni bör vara noga med att detta är ett lån, får ni inte tillbaka  den summan i tid  drar ni av den på eran nästa hyra.
  • Anonym (??)

Ni kan ju säga att ni tex betalar in el (eller värmekostnader) plus maten till alla medan ni bor där? Dvs ni får räkningen i handen och fixar det, plus maten till alla (1 extra persons mat för er)
    Blir det sen inte så mycket kan ni ju även lägga en liten summa i kontanter.

Hade ni däremot bara tänkt föreslå enbart mat plus matlagning känns det lite väl snålt då det gäller endast en person utöver er själva, i så fall vore det ni som utnyttjar släktingens dåliga sinne för ekonomi

• Gurkan

Jag skulle ha undvikit att bo hos släktingen så länge som möjligt. Hur stor yta disponerar ni inklusive gemensamma utrymmen? Vad ligger hyran på en lägenhet på samma yta ungefär? Ta det som ett mått på hyra. Skriv ett kontrakt med hyra och specificera vad som ingår. Lägg till för el, vatten och dylikt. Maten får ni välja om ni ska bjuda på eller ej. Gör klart från början att ni måste spara och inte har råd att läns ut pengar i nuläget. Om släktingen sen kommer med akuträkningar hänvisar ni till kontraktet, ni har redan betalt er del och ni har inte råd att låna ut och att det är släktingens uppgift som hyresvärd att se till att el och vatten finns. Börjar ni vackla och är snälla kommer ni få äta upp det. Stängs elen av får ni Skaffa eget boende.

• Rasputin

"Om vi betalar det här drar vi av det från nästa hyra" går den inte med på det så betala inte.

• Anonym (bra)

OK, då förstår jag mer.

Ni kan ju göra som någon föreslog, betala elräkningen och ev värmekostnad om det är annat system än eluppvärmning samt mat till er alla istället för traditionell hyra. Kolla dock innan vad värmekostnaden är på, be att få se tidigare räkningar tex. Det kan ju variera mycket.

Alt att ni drar av på nästa hyra om ni betalar något kan ju fungera om inte släktingen skjutit upp räkningar för mer än hyran är på vilket han/hon mycket väl kan ha gjort.

• Anonym (Anna)

Ja, det som skulle kännas absolut bäst är om vi får betala räkningarna direkt. Då kan hen inte ha någonting att skylla på. Några tips på hur vi kan argumentera för att få igenom det? Släktingen visar inte utåt att hen tycker att beteendet är problematiskt. Istället är det fel på alla andra som är så ospontana och överdrivet försiktiga med pengar. Vad kan bita på en sådan person?

Att låna ut pengar är ingen idé. Hen lovar självklart att betala tillbaka så fort lönen kommer, men det kommer alltid annat i vägen. Om vi säger att vi skulle låna ut pengar förutsatt att vi får betala mindre i hyra nästa gång gissar jag att släktingen skulle gå med på det för att sedan behöva låna ännu mer pengar under nästa månad. Det är lika bra att räkna med att de pengar som är borta aldrig mer kommer tillbaka, så det gäller som sagt att hålla förlusten under kontroll.

• Fanny b
    Anonym (Anna) skrev 2014-03-04 13:41:31 följande:
    Ja, det som skulle kännas absolut bäst är om vi får betala räkningarna direkt. Då kan hen inte ha någonting att skylla på. Några tips på hur vi kan argumentera för att få igenom det? Släktingen visar inte utåt att hen tycker att beteendet är problematiskt. Istället är det fel på alla andra som är så ospontana och överdrivet försiktiga med pengar. Vad kan bita på en sådan person?

Att låna ut pengar är ingen idé. Hen lovar självklart att betala tillbaka så fort lönen kommer, men det kommer alltid annat i vägen. Om vi säger att vi skulle låna ut pengar förutsatt att vi får betala mindre i hyra nästa gång gissar jag att släktingen skulle gå med på det för att sedan behöva låna ännu mer pengar under nästa månad. Det är lika bra att räkna med att de pengar som är borta aldrig mer kommer tillbaka, så det gäller som sagt att hålla förlusten under kontroll.

Jag tror att oavsett vad det handlar så kan man inte påverka en person som inte ser något fel i vad denne gör.  Jag skulle i ditt fall inte erbjuda sig att betala  t e x elräkningar, för som jag ser det tycker jag detta är att ta för mycket ansvar över en vuxen person. Utan jag tycker det rimliga är att ni betalar hyra till släktingen. Om släktingen vill låna pengar av er kan  ni göra så att ni inte lånar ut mer pengar per månad än vad hyran ligger på.  T ex ni betalar 5000 hyra x månad. Samma månad lånar ni ut 5000 kr till släktingen. Då har ni betalat nästa hyra i förskott. Nästa månad vill släktingen låna 6000 kr, då säger  ni nej, ni lånar bara ut 5000. Ni kan också skriva upp om släktingen vill låna mindre summor, och sedan räkna i hop dem om släktingen vill låna igen, så ni inte kommer över summan för hyran.

Det viktiga här att vara bestämd, oavsett varför släktingen vill låna pengar, har hen kommit över gränsen så bör ni inte låna ut mer pengar. Om detta innebär att elräkningen inte betalas, så är det släktingens problem. Om elen stängs av kan ni flytta till annat boende. Ni kan fokusera på att ni som betalande hyresgäster har vissa rättigheter, ni har rätt till det som ni betalar för. Så med eran hyra bidrar ni till elräkningen, om eran hyresvärd sedan inte använder denna inkomst för att betala för elräkningen så är det dennes problem, inte ditt.
  • Grappa

klart du kan fråga om du kan betala räkningar direkt med din hyra men det är ju ändå din släktings sak att avgöra.

Välj ett annat boende istället så slipper ni problem.

Svar på tråden Ska tillfälligt bli inneboende hos släkting med dåligt ekonomiskt sinne. Tips, tack!