• Anonym (Vad göra?)

Psykologen vill inte utreda för ADHD, vad gör jag nu?!

Jag har under en längre tid börjat misstänka att jag har ADHD. Tankarna har funnits där länge men då vi börjat misstänka att dottern har ADHD har jag börjat fundera ännu mer över mig själv.
    Jag fungerar kort o gott inte i vardagen. Jag kan se tydliga mönster under hela min uppväxt.
    Jag var hos läkare och psykolog för några veckor sen, idag fick jag besked att de inte tycker det finns belägg för utredning. Jag bröt nästan ihop. Vi pratade i 35 minuter och sen kom de, tillsammans med ett team jag inte ens träffat, överens om att jag inte behöver utredning.
    Visst, jag kanske har fel, men jag vill få en utredning för att utesluta det i sådana fall. Kan jag "överklaga". Eller kräva ett nytt besök. Det har tagit så lång tid att komma dit jag är nu.
    Det här är jag:

Utbrott

Stora svårigheter att koncentrera mig

Mycket svårt att avsluta uppgifter

Börjar 110 % för att sen tappa intresset och inte orka fortsätta

Ångest och oro

Svårt att ta in information, känsla att vara dum och inte förstå

Måste hela tiden ”pilla” på något, eller röra på mig (tex byta ställning eller röra på foten)

Har dator/mobil som undanflykt i vardagen eller för att kunna sitta still

Snabba humörssvängningar, lättirriterad

Ständigt kaos i huvudet

Svårt att minnas och komma ihåg saker, måste skriva upp allt

Ligger ofta vaken och försöker lösa alla tankar och oro i huvudet

Svårt att ta sig an ”tråkiga” uppgifter

Svårt att koncentrera sig om det är ljud runt omkring

Svävar ofta iväg i tankarna

Dålig självkänsla under både barndom och som vuxen

Måste göra upp detaljerade planer för att kunna organisera mig

Stor känsla av misslyckande under hela uppväxten och även som vuxen

Gör saker i sista stund eftersom det skjutits upp innan

Viss perceptionsstörning

Glömmer även mycket viktiga saker, som att ringa viktiga telefonsamtal eller betala räkningarna

Tappar bort saker, vet inte vad jag gör av saker

Svårigheter under uppväxten med sociala relationer, hur man var som kompis. ”Kvävde” mina kompisar.

Förlåt för långt inlägg, men jag vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Psykologen vill inte utreda för ADHD, vad gör jag nu?!
  • Anonym (sök hjälp)

Jag tycker du ska söka hjälp inom den öppna psykiatriska vården. Oavsett vad dina svårigheter består av så behöver du hjälp. På öppenvården kan du (förhoppningsvis) få den hjälpen.

• Tow2Mater

Om en utrednings skulle visa att du har ADHD, vad skulle det ge dig som du inte får, eller kan få, idag utan just den "diagnosen"?

• Jag kom inte på något bättre
    Tow2Mater skrev 2014-03-03 20:05:19 följande:
    Om en utrednings skulle visa att du har ADHD, vad skulle det ge dig som du inte får, eller kan få, idag utan just den "diagnosen"?

Förmodligen medicinering och hjälp av kbt terapi att ha en mer fungerande vardag. Möjligtvis..
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Anonym (Dito)

Jag är i ungefär samma situation som ts, och gissar att jag också har ad(h)d plus en del Aspergers. Båda mina vuxna döttrar genomgår just nu sina utredningar. Min bror (45) har nyligen fått kombinationsdiagnosen Aspergers (ca60%) i kombination med adhd. Jag är sannolikt är den som fört arvet vidare till mina döttrar. Jag känner helt igen mig i dina symptom. Dock anser öppenpsyk i min kommun att jag inte ska kostas på en utredning, då jag är "högfungerande" och har ett bra jobb, typ aldrig är sjukskriven och har klarat mig så här långt i livet utan diagnos. Mina symptom har förvärrats de senaste två åren, jag gissar att det beror på att jag kommit i övergångsåldern. det är känt att kvinnor med adhd är extra känsliga för hormontrassel. Det som skulle kunna gagna mig med en diagnos är att jag ev skulle kunna medicinera och kanske få känna hur det känns att inte leva med ett inre kaos och vara mentalt slut dag efter dag, år efter år. TÄNK om det skulle funka. Det är därför man vill få en utredning. Man får inte prova dessa mediciner utan diagnos.

• tessan27

Jag funderar också på samma sak angående mig själv och även min dotter. Add kanske mer än adhd men i alla fall. Nästan allt som du skrivit i TS stämmer in på mig också. Har gått hos psykolog under nästan 5 års tid till och från. Varit sjukskriven för utmattningsdepression och funkar hyfsat på jobbet men klarar inte av att jobba heltid. Hoppas på att få till en utredning men det kanske inte är så lätt.

• Anonym (Vad göra?)

Jag vill få en utredning för att kunna få rätt hjälp att klara av vardagen. Jag har hela mitt liv haft en känsla av att vara misslyckad och korkad. Jag är så van vid mitt beteende att jag nästan trott att alla fungerar på samma sätt.

• Tovaliten

Ta kontakt med Attention där du bor. De kan hjälpa dig med regelverket. Jag tror att du alltid ska ha rätt till en second opinion, alltså att en mer kvalificerad läkare ska göra en bedömning-

www.attention-riks.se/

Detta är riksförbundets hemsida. Leta reda på din närmaste förening.

Lycka till!

• Anonym (Vad göra?)
    Tovaliten skrev 2014-03-03 21:19:26 följande:
    Ta kontakt med Attention där du bor. De kan hjälpa dig med regelverket. Jag tror att du alltid ska ha rätt till en second opinion, alltså att en mer kvalificerad läkare ska göra en bedömning-

www.attention-riks.se/

Detta är riksförbundets hemsida. Leta reda på din närmaste förening.

Lycka till!
    Tack, det ska jag göra!
  • Anonym (suck)

de är inte adhd allt är inte det vännen.

• Anonym (Vad göra?)
    Anonym (suck) skrev 2014-03-03 23:03:24 följande:

Och det vet du?
  • Jag kom inte på något bättre

Förvisso, men jag som blivit diagnoserad med adhd känner mycket väl igen mig i det ts skriver. Har du något bättre förslag över vad det kan vara så Välkommen att hjälpa ts!
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Anonym (hypotes)

Det kan mycket väl vara ADHD, men även med tillägg av en annan funktionsnedsättning. Många adhd-kvinnor blir negligerade i vården pga att de dels har svårt att på ett snabbt och tydligt sätt redogöra för sina svårigheter och dels för att kvinnor sällan har de typiska manliga adhd-symptomen. Jag har själv råkat ut för detta, och det tog nästan fem år för mig att få rätt.

Jo, jag HAR ADHD, inget jag bara hittat på.

• Anonym (finns privata psykologer)

Gå till privat psykiatriker och bli utredd

Svar på tråden Psykologen vill inte utreda för ADHD, vad gör jag nu?!