• Yo81

1/2 på KUB testet

Hej,

Gjorde KUB-test idag och fick risk 1/2, både dåliga blodvärden och bred nackspalt. över 4mm. Känner mig helt förtvivlad och det känns relativt kört. Ska göra moderkaksprov redan imorgon.

Undrar om det är någon som fått samma resultat på KUB:en som sedan fått positivt svar på moderkaksprovet/fostervattenprovet? Och hur ställde ni er i sådana fall till det? Till min kompis som gått igenom samma sak med risk 1/2 sa läkaren att även om man inte kan hitta kromosomfel så beror ofta dåliga KUB-värden på något annat, typ hjärtfel eller fel på njurarna etc. Men som jag förstått det kan man inte kolla detta förrän i vecka 18 och då är det ju för sent för att göra abort!?

Jag har sån otrolig ångest för det beslut som jag och min sambo kommer att ställas inför. Önskar att något kunder bestämma åt oss.

• Svar på tråden 1/2 på KUB testet
  • zbaby

Hej, sök på trådar med samma tema här.. Finns många positiva berättelser! Vår är en av dem.. Fick 1:2 och gjorde mkp som visade att allt var bra! Fick göra extra ul och extra hjärt ul. Har idag en frisk och underbar kille som fyllde ett år i lördags.

Ångesten du upplever nu är hemsk, jag vet.. Sjukskrev mig och låg hemma och grät.. Men vi resonerade som så att det är bättre att veta så fort som möjligt. Och glöm inte, det är bara en sannolikhetssiffra, betyder egentligen inget alls! Stort lycka till och inboxa gärna om du vill. Kram

• Purlan

Jag hade inte lika hög risk som du, fick 1:45 så jag fattar att du tycker att det låter som ett fantastiskt resultat, men som zbaby som varit igenom det skriver finns det månag solskenshistorier. Jag hade dåligt värde på ett av blodproven samt bred nackspalt (4,1). Vi gjorde moderkaksprov och det såg bra ut och de utökade ultraljud (hjärta ffa) som gjorts har också sett bra ut.

Jag är nu i v 28 och vet ju inte om något annat kommer att fattas mitt barn, men jag känner ändå ett lugn att det är den "normala" risken man alltid tar vid en graviditet.

Hur gick moderkaksprovet? Det är ju superskönt att ni slapp vänta.Jag fick vänta i 2 veckor innan jag fick tid för det.

Håller tummarna att allt ser bra ut. Tycker att detta test verkar totalflummigt. De vet ju knappt vad det är för värden de själva testar.

• Yo81

Hej,

Tack för era svar. Läkaren ringde idag och den lilla/lille där inne har kromosonfel trimosi 13. Skulle förmodligen inte överleva förlossningen och vi har fått tid för avbrytande på mån. Just nu känns allt bara nattsvart.

Kram.

• Purlan
    Yo81 skrev 2014-03-12 15:37:31 följande:
    Hej,

Tack för era svar. Läkaren ringde idag och den lilla/lille där inne har kromosonfel trimosi 13. Skulle förmodligen inte överleva förlossningen och vi har fått tid för avbrytande på mån. Just nu känns allt bara nattsvart.

Kram.

Åh, så tråkigt att höra! Kan inte föreställa mig hur ni har det, men skickar i alla fall en stor kram. Jag hoppas att allt går så bra som det kan på måndag. I det nattsvarta är det ju ändå bra att inte behöva genomgå en hel graviditet med allt vad det innebär förgäves. Önskar er all lycka i framtiden.

KramHjärta
  • GulochGrön

Jag skulle inte ta risken oavsett. Även om senare test visar bra tecken, så har ett visat dåliga, vilket innebär att det KAN bli problem i framtiden. Testet har ju gett utslag på nått.

• GulochGrön
    GulochGrön skrev 2014-03-13 09:49:32 följande:
    Jag skulle inte ta risken oavsett. Även om senare test visar bra tecken, så har ett visat dåliga, vilket innebär att det KAN bli problem i framtiden. Testet har ju gett utslag på nått.

Det finns ju barn som fötts friska, mår bra, och vid ett par års ålder så får de problem med njurar, hjärta, lungor, osv. Dessa barn hade säkert fått ett dåligt resultat på första testet i magen. En del väljer att avbryta, en del fortsätter graviditeten då senare tester visat bra resultat - vilket dock kan leda till att barnet vid ett par års ålder som sagt kan få problemen då. Fullt friska barn får inte njurproblem, hjärtproblem, lungproblem, osv.
  • Purlan
    GulochGrön skrev 2014-03-13 09:49:32 följande:

Jag vill inte börja argumentera med dig i den här tråden, men förstår inte vad du menar? Syftade du på mitt svar längre upp? Det finns ju aldrig garantier på att ens barn förblir friskt även om det föds friskt. Då bör man ju låta bli att skaffa barn helt och hållet.
  • Fre

En stor kram till dig som måste gå igenom detta. Jag är så ledsen för er skull. Vi avbröt graviditeten med vårt tredje barn för fyra veckor sedan, så jag vet hur du har det. Ta en varje liten stund i taget, du kommer att klara det. Sorgen är förstås otroligt stor. Jag kunde inte börja sörja förrän barnet var ute, innan dess var allt så overkligt och jag hade ångest inför avbrytandet, även om jag var väldigt ledsen också. Prata med din partner, hjälp varandra. Jag tänker på dig i helgen, och på måndag. Att behöva vänta, för oss en vecka, på att göra något man egentligen inte vill, fruktansvärt. All kraft till dig. Kram.

Svar på tråden 1/2 på KUB testet