Arb. 50% ist.f. 80%, hur ta f-penning?
Hej!
Var beredd på en krånglig fråga, men antar att svaret är lika krångligt...
Jag är lärare med semestertjänst (40h/v) jobbar vanligtvis 80% och är 20% föräldraledig med min dotter = tar 1 d/v föräldrapenning för att säkra min SGI.
Nästa vecka går jag hem från jobbet i väntan på min son (bf 2/4). Då måste jag ta 5 d/v föräldrapenning för att säkra min SGI, om jag har förstått rätt?
Denna vecka jobbar jag, av viloskäl, bara 50% (alltså 20% = 1 dag föräldraledig med 3-åriga dottern och 30% = 1,5 dag föräldraledig med min ofödda son).
Problemet är att jag vanligtvis rullar på ett treveckorsschema med 4 arb.dagar vecka 1 och 2 samt 5 arbetsdagar vecka 3. Arbetsdagarna är olika långa.
Frågan är hur jag begär föräldrapenning när jag denna vecka jobbar t.ex. 11.00-17.15 istället för 7.45-17.15 måndag, 10.00-14.15 istället för 7.45-14.45 tisdag... Alltså ingen regelbundenhet, utan helt beroende på vad som passar med mina lektioner, min vikarie m.m. Jag jobbar mån-tis-ons-torsdag istället för alla fem dagar som det såg ut enligt ursprungsschemat.
Jag kan ju göra det enkelt för mig och begära 1 + 0,5 dagar (1 dag t.ex fredag när jag inte jobbar alls, men det överensstämmer ju inte helt med verkligheten att begära 0,5 dagar någon annan dag.
Försöker räkna ut att jag jobbar ca 65% av måndagen och tisdagen, samt ca 73% av onsdagen och torsdagen, vilket skulle leda till att jag får ta ut 1/4-dags föräldrapenning alla fyra dagar, samt heldag fredagen, men det blir ju 0,25*4 + 1 = 2 dagar och inte 1,5 dag som det ska bli.
Förvirrad!
Vad ska jag göra?