Trött på min dotter. Var gör jag av henne?
Har en dotter på 20 år som jag är så trött och irriterad på. Hon har en timanställning men det ger inte många kronor varje månad. Bor hos sin pappa ibland men hos mig mestadels. Har nyligen gjort slut med sin kille vilket jag uppskattar för han var inte lämplig för henne. Hon bodde mycket hos honom men kommer nu alltså vara mycket hemma igen.
Problemet är att det kvittar hur mycket man förklarar för henne vilka regler som gäller här hemma så bryr hon sig inte. Hon sätter inte in i diskmaskinen, tvättar inte, plockar inte undan på sitt rum. Hon började ta körkort men klarade inte uppkörningen så då var det inte roligt längre. Sköter inte papperna till arbetsförmedlingen så det blir ingen ersättning från dem. Ränner ut och in vilka tider som helst på dygnet och man har ingen koll på om hon ska ha mat eller inte. Det får hon visserligen fixa själv men det stör mig att när man precis har diskat undan så ska hon laga mat och köket ser ut som ett bombnedslag igen.
Jag har regler och ställer krav på henne men hon har hamnat i nån sorts läge där hon inte bryr sig. Tar inte hänsyn och visar ingen respekt. Säger man till henne går hon i taket.
Jag tycker det är jobbigt att ha henne här hemma och vet inte hur jag ska orka med henne. Hon har alltid varit snäll och skötsam men det verkar som hon har en försenad tonårsrevolt.
Hur har ni andra gjort för att alla ska trivas? Jag tycker det hade varit lämpligt för henne att flytta hemifrån men det tillåter inte ekonomin. Finns det bidrag/ersättning att få så hon kan flytta hemifrån?