• Anonym (Frustrerad)

Trött på min dotter. Var gör jag av henne?

Har en dotter på 20 år som jag är så trött och irriterad på. Hon har en timanställning men det ger inte många kronor varje månad. Bor hos sin pappa ibland men hos mig mestadels. Har nyligen gjort slut med sin kille vilket jag uppskattar för han var inte lämplig för henne. Hon bodde mycket hos honom men kommer nu alltså vara mycket hemma igen.
    Problemet är att det kvittar hur mycket man förklarar för henne vilka regler som gäller här hemma så bryr hon sig inte. Hon sätter inte in i diskmaskinen, tvättar inte, plockar inte undan på sitt rum. Hon började ta körkort men klarade inte uppkörningen så då var det inte roligt längre. Sköter inte papperna till arbetsförmedlingen så det blir ingen ersättning från dem. Ränner ut och in vilka tider som helst på dygnet och man har ingen koll på om hon ska ha mat eller inte. Det får hon visserligen fixa själv men det stör mig att när man precis har diskat undan så ska hon laga mat och köket ser ut som ett bombnedslag igen.
    Jag har regler och ställer krav på henne men hon har hamnat i nån sorts läge där hon inte bryr sig. Tar inte hänsyn och visar ingen respekt. Säger man till henne går hon i taket.
    Jag tycker det är jobbigt att ha henne här hemma och vet inte hur jag ska orka med henne. Hon har alltid varit snäll och skötsam men det verkar som hon har en försenad tonårsrevolt.
    Hur har ni andra gjort för att alla ska trivas? Jag tycker det hade varit lämpligt för henne att flytta hemifrån men det tillåter inte ekonomin. Finns det bidrag/ersättning att få så hon kan flytta hemifrån?

• Svar på tråden Trött på min dotter. Var gör jag av henne?
  • Anonym (X)

Jag hade slängt ut henne, sagt, att om fyra månader får du inte bo här mer. Du är vuxen.

• Bergkwist85

Socialen kan hjälpa till, förklara situationen både för soc och din dotter. Lycka till!!

• Anonym (Ja)

Ja, om du kastar ut henne så måste soc hjälpa till. Men hon måste hitta en lgh själv först.

• Anonym (Skalleper)

Ställ in varenda liten kopp, tallrik och sked hon inte diskar på hennes rum. All tvätt också. Vägra göra det åt henne. Allt hon lämnar framme i ert hem ställer du in i hennes rum. Men då får du stå ut med att hennes rum är kaos. Ignorera det. 

Alternativt, visa hur ledsen och sårad och trött du verkligen är. Var inte rädd för att gråta! Förklara att du vill hjälpa och vara en bra mor men att det knäcker dig att inte få någon som helst respekt och att du inte orkar mer.

• Anonym (fy.)

Skall jag betala skatt för att en 20 åring som är bångstyrig och inte lyssnar på mamma skall gå på soc?

Nejtack, tänk om tänkt rätt. Ställ krav på ungen och låt skattepengarna gå till folk som behöver dessa och inte en jobbig och bortskämd unge.

• Anonym (sätt gränser)

Nej, det finns inga flytta-hemifrån-bidrag, vad jag vet.

Tala om för henne att du inte accepterar det hon håller på med. Hon är vuxen och måste ta ansvar för sitt liv.

Hon ska betala hemma, en summa i månaden som ni kommer överens om för mat och husrum.  Hon ska självklart städa och tvätta som vuxna gör.

Sätt ultimatum. Om hon inte sköter sig får hon leta reda på någon annanstans att bo och ta eget ansvar.

Lägg disken i hennes säng. Släng kläder som inte ligger där de ska. Det hon håller på med är inte OK.

Var får hon pengar ifrån? Sköter hon inte pappren från a-förmedligen ska hon inte ha några pengar... 

Jag skulle sätt mig ned. Ta ett seriöst samtal och gemensamt bestämma hur ni vill ha det. Sätt en deadline. Funkar det inte får hon ta sina grejer och fixa sitt liv själv. Låt henne bli förbannad om hon blir det, tala om att det inte heller är OK eller fråga varför hon är arg. Om hon vill ha hjälp, hjälp henne att hjälpa sig själv: Gör planer, fyll i papper osv

Lycka till!

• Shades

Som Skalleper skriver så måste du sluta göra saker åt henne. Förklara att hon måste börja klara sig själv och att om hon skall bo hemma så måste hon betala hyra och uppehälle.

Hon är gammal nog att börja fatta att det inte går att "chilla" längre.

• Anonym (soc.sekr)
    Anonym (Ja) skrev 2014-03-03 20:58:08 följande:
    Ja, om du kastar ut henne så måste soc hjälpa till. Men hon måste hitta en lgh själv först.
    Nej, soc måste inte alls hjälpa till med boende i situationer som dessa. En ungdom har normalt sett inte rätt till bistånd för boendekostnad om de är under 25 år (om de inte har redan har haft en egen lägenhet ett tag). Om hon erbjuds tak över huvudet av TS, men väljer att inte följa de regler som finns i hemmet så har hon själv försatt sig i en situation som bostadslös. Så lätt är det inte att få soc att betala en lägenhet. Jag tycker att TS ska kasta ut henne så länge hon inte följer reglerna. När soc sedan troligtvis ger henne avslag när hon vill ansöka om hyra så inser hon att hon faktiskt måste följa reglerna som finns i föräldrarnas hem om hon inte föredrar att bo på en parkbänk. Det kan vara ett välbehövligt uppvaknande för tjejen!
  • exceptionell

Men alltså.... om hon alltid har varit snäll ock skötsam, och plötsligt inte orkar bry sig om någonting.... hur mår hon? Är något fel? Hon kanske har något problem som du inte känner till, som tar allt kraft och energi. Om du då kastar ut henne så blir det knappast bättre. 

• Anonym (X)
    Anonym (fy.) skrev 2014-03-03 21:01:36 följande:
    Skall jag betala skatt för att en 20 åring som är bångstyrig och inte lyssnar på mamma skall gå på soc?

Nejtack, tänk om tänkt rätt. Ställ krav på ungen och låt skattepengarna gå till folk som behöver dessa och inte en jobbig och bortskämd unge.
    Man är inte försörjningsskyldig för vuxna barn som inte pluggar på gymnasiet.
Svar på tråden Trött på min dotter. Var gör jag av henne?