• Happybunny

Missprydande ärr, vad göra?

Hej!

Jag undrar om man kan göra något åt ett missprydande ärr?

Jag fick mitt ärr på vårdcentralen av en "ung" AT läkare som skulle ta bort en hård knöl i huden på min axel. Ingen farlig knöl bara att den enligt mig var missprydande. Han tog bort väldigt mycket och jag fick istället ett ännu större ärr än tidigare, om det nu var ett ärr. För han sa att det var en slags ärrbildning efter analysen. Men tydligen säger de så om sånt de inte vet vad det är riktigt eller varför det uppkommit, har jag hört från en obducentkompis.

Vart vänder man sig till om man vill anmäla? Och kan man få ärret till snyggat gratis på något sätt eller måste man själv gå till någon skönhetsklinik och betala själv?

Och hur funkar det att tatuera över ärr? Blir det bra?
    Det är helt klart känsligt där och kan ibland bara göra ont utan anledning :(
  • Svar på tråden Missprydande ärr, vad göra?
  • Mamori

Det ser ut att vara ett hypotrofiskt ärr/keloid. Det är när huden tillverkar för mycket ärrvävnad och de är väldigt svåra att fixa till eftersom om man skär mer i det för att rätta till så kan det bli ännu värre, men kanske att plastikkirurgin har någon metod.

• Mamori
    Mamori skrev 2014-03-03 23:17:45 följande:
    Det ser ut att vara ett hypotrofiskt ärr/keloid. Det är när huden tillverkar för mycket ärrvävnad och de är väldigt svåra att fixa till eftersom om man skär mer i det för att rätta till så kan det bli ännu värre, men kanske att plastikkirurgin har någon metod.
    Menade hypertrofiskt ärr, inte hypotrofiskt.
  • Happybunny

Anmälde inte.
    Det är garanterat ett hypertrofiskt ärr, alla rätt verkligen.
    Ja, det är till plastikkirurgin jag sätter mitt hopp till.
    Införstod att man får värre ärr på överkroppen och tydligen är också axlarna extra känsliga.
    Tycker att något borde man kunna göra åt det.
    Har ett ärr på ryggen också, det är fortfarande färgat ljusrosa och det är mer än 10 år nu.

• alfabetan

Vissa människor bildar keloida ärr, man vet inte varför. Detta beror inte på den som "opererat" dig utan på din kropp. Ofta brukar man säga att människor med afrikanskt ursprung har lättare för att få keloida ärr men även ljushylta kan ha den ärrläkningstypen. Man brukar helst inte vilja röra sådana här ärr eftersom de tenderar att bli ännu större då. Det blir liksom värre för varje gång. Det finns vissa salvor som rekommenderas dock. Cicatrix har jag för mig är en sådan. Du får googla. Det har debatterats om hydrokortisonsalva skulle kunna hjälpa, vet inte senaste rönen där. 

• technicolour

Exakt så hände för mig också, så har nu en tjusig keloid på ena skuldran nu. 5 år har gått och jag fick ut på försäkringen, MEN det ekonomiska gör det ju inte bättre tyvärr..  
    Har fått kortisonsprutor och använt dermatrix-salva, men det verkar lönlöst. .

Jag  hoppas också att någon har något annat tips vad man kan göra åt det.

• Happybunny

Ärret jag har på ryggen efter att jag tog bort en leverfläck är helt slätt. Jag gjorde iofs det på en privatklinik och inte på en vårdcentral. Så jag är inte helt säker på att ärret skulle ha sett ut såhär om det läkt normalt.
    Laddar upp bilder på förloppet.
    Vad för typ av försäkring är det? Hemförsäkringen? Kan väl inte vara några större summor som man får?
    Jag stör mig mest på att ärret gör ont/värker och kliar, precis som innan jag la mig under kniven. Fast då kliade det nog bara. Fick två ärr på vristen i okt 2013 efter lite frakturer och så, skillnad på ärr och ärr. Min rehab människa säger att vårdcentralen typ är tvungna och fixa sånt här om de klantat sig. Har bokat möte och väntar på att få komma så de kan få kolla på axeln. Kanske ska ta och testa det här Cicratrix. Jag känner mig ganska osugen på att få sprutor, spruträdda som jag är. Vill se lite vad de säger. Silikonplåster, har ni testat det? Och vart köper man sånt?

• Tia F

Jag har ett sådant ärr under ena bröstet, ett decimeterlångt ovanför naveln och ett i svanken som kom till under lustiga omständigheter. Men vad spelar det för roll egentligen? det är ju bara några delar ur berättelsen om mitt liv =) 

Och det är ju samma sak för dig. Inget man behöver ta bort eller tatuera över. 

• Happybunny

Jag känner väl halvt om halvt så om ärren på foten/vristen. Ibland blir jag nästan stolt över de ärren bara för att de har en liten story, och ibland blir jag ledsen av att se dem. Dels för att det var no fun at all och jag hade/har väldigt fina fötter så lite synd med ärr kan man ju tycka. Men det är inge kul att ärret på axeln värker och kliar. Vill gärna åtgärda det åtminstone.

Svar på tråden Missprydande ärr, vad göra?