• Anonym (pinsamt..)

rektoskopi imorn.. måste man ta lavemang? Är livrädd..

Har hemorrojder i öppningen och tydligen så måste dom kolla en bit in..

Tvåan för mig = saker ska ut, inte fan in...

Gör det ont?

Måste man ta lavemang både ikväll och imornbitti?

Kan man själv ta några stesolid innan?

Kan man köra bil efter?

• Svar på tråden rektoskopi imorn.. måste man ta lavemang? Är livrädd..
  • Philippa

Nej, det gör inte ont.

Nej, du behöver inget lavemang, men du bör ha bajsat innan om du är bajsnödig.

Du behöver inga stesolid!

Du kan garanterat köra bil efter... av vilken anledning skulle du inte kunna det?

• Anonym (pinsamt..)
    Philippa skrev 2014-03-04 10:56:24 följande:
    Nej, det gör inte ont.

Nej, du behöver inget lavemang, men du bör ha bajsat innan om du är bajsnödig.

Du behöver inga stesolid!

Du kan garanterat köra bil efter... av vilken anledning skulle du inte kunna det?

Okej, får hoppas det..

Det står i kallelsen att nu ikväll ska jag ta en Klyx och även en imorgonbitti..

En sån där Klyx är 120ml.. Det kommer jag aldrig få in.. Jag får knappt in en Toilax på 5ml när jag varit trög i magen och nu ska jag trycka i mig 120ml x2?!

Har hört att det gör jätteont, folk får ont efter, blir groggy och kan ej köra bil..:S

• Anonym (?)

Är det koloskopi eller rektoskopi du pratar om?
    För koloskopi är det viktigare med rengjord tarm, och det kan göra lite ont. Ofta brukar man i så fall få avslappnande och smärtlindrande läkemedel vilket ev kan göra att man inte skall köra bil direkt efteråt.
    Rektoskopi däremot är betydligt "lindrigare". Det tar inte så värst lång tid och kräver egentligen inga förberedelser, om man inte vet att man brukar vara kraftigt förstoppad - då kan laxerande vara vettigt. Rektoskopi görs dagligen på akuten och vårdcentraler utan förberedelser, och alla kan köra bil efteråt. Brukar inte vara smärtsamt förutom om det är rejält inflammerat, och då kan man alltid avbryta.

• Anonym (pinsamt..)

Står rektoskopi i kallelsen..

• Anonym (.)

Jag gjorde en rektoskopi för ett par veckor sedan. För min del var det bara att ta en toilax någon timme innan så man tömt det som är i ändtarmen.
    Det gör inte ont, men det är lite obehagligt. Jag kan tänka mig att det kan göra lite ont om man har mycket hemorrojder dock.
    Du kan köra bil efteråt utan problem.

• Anonym (pinsamt..)

Vete fan om jag har några hemorrojder inuti.. Däremot en massa vid öppningen..

• Anonym (H)

Det är för att utesluta andra orsaker, t.ex. cancer, som de behöver undersöka ordentligt.

Anonym (pinsamt..) skrev 2014-03-04 20:26:27 följande:
    Vete fan om jag har några hemorrojder inuti.. Däremot en massa vid öppningen..

Svar på tråden rektoskopi imorn.. måste man ta lavemang? Är livrädd..