• idisb

Dags för hjulinställning?

Köpte en Hyundai santa fe 06 för ett år sen och den har samma sak som min förra bil, kommer jag upp i över 120 så blir den skakig i ratten. Det har gått igenom besiktningen precis och va inga anmärkningar för utom ett bromsrör som byttes och är klart. Har inte gjort någon inställning på hjulen som jag köpte nya förra året och aldrig på min gamla bil så tänkte om det är felet. På gamla bilen va det runt 140 å tänkte bilen kanske inte klarar den hastigheten Bytte som sagt längsgående bromsrör och dom fick plocka ner tanken och tog antal timmar och gick på 1500, är detta ok pris? Som ej bilerfaren tjej har jag noll koll på bilar

• Svar på tråden Dags för hjulinställning?
  • Alla hemma

En balansering räcker förmodligen. Tar typ 10 min hos däckfirma.

• Whitetrash86

Du bör göra en balans kontroll.

1500kr är skit billigt, enligt mig. WV tar 2000kr i timmen oavsett vad dom gör...

• Alla hemma
    CitronGul skrev 2014-03-04 12:09:09 följande:
    Varför kör du över 120 och även så fort som runt 140? 

Kanske har varit på Tysklandsemester..?
  • Whitetrash86
    CitronGul skrev 2014-03-04 12:09:09 följande:
    Varför kör du över 120 och även så fort som runt 140?  Förvånad
    det kan man också fråga sig... 120 är visserligen max på vissa motorvägar här omkring men över det..?
  • idisb

Får boka in tid för balans, kanske ska vänta till sommar däcken åker på? För blir nog nya i år. Men brukar obalans göra att bilen blir skakig?

• Alla hemma

Ja det gör det. Dumt att balansera vinterhjulen om de snart ska på förvaring. Passa på att balansera sommarhjulen innan du byter. Går ännu snabbare om man har med sig de löst så de slipper ta av de.

• CitronGul
    Alla hemma skrev 2014-03-04 12:20:31 följande:
     Går ännu snabbare om man har med sig de löst så de slipper ta av de.
    Vad får dig att tro att hon har bråttom?  Cool
  • dirpower

Att passera 140strecket på en Svensk väg är väl inte märkvärdigt. Folk blir fortfarande omkörda då.

• Givitupp
    dirpower skrev 2014-03-04 12:23:42 följande:
    Att passera 140strecket på en Svensk väg är väl inte märkvärdigt. Folk blir fortfarande omkörda då.
    Här har vi en laglydig medborgare, Grattis ! Cool
  • Rabarbapuppa

Ni som är i en tråd där en tjej behöver hjälp med ett par frågor om hjul och däck och börjar ifrågasätta hastighet: LÄGG AV!!!

TS, först och främst, det är lite skillnad på vad man brukar säga "hjulinställning" och "balansering".

En hjulsinställning - eller som man kanske oftast brukar säga - framvagnsinställning, är bra att göra för att bilen ska gå rakt, styra rätt och inte ha snedställd framvagn som sliter på både däck och andra komponenter.

En balansering är något man gör på hjulen - d.v.s fälg och däck tillsammans.
    Om du upplever obalans idag är det naturligtvis på vinterhjulen. Monterar du redan balanserade sommarhjul så kommer du rimligen inte uppleva samma problem på dem.

Om du säger att du ska byta till nya sommardäck för denna kommande säsong, så kommer ju däcksfirman självklart att balansera hjulen åt dig i samband med monteringen av de nya däcken. Köper du nya däck hos en däckshandlare så får du ett pris som inkluderar montering och balansering.

Det bästa är ju naturligtvis att åka o få en balansering gjord nu, på dina vinterhjul - då slipper du ju problemet resten av säsongen de sitter monterade - och framförallt nästa säsong så sätter du ju inte på ett par vinterhjul som du vet är obalanserade, det är ju bara trist!

Och slutligen: Bromsrörsbytet var jättebilligt. Kan bara gratulera till det. Riktigt bra.

/Puppa.

• idisb

Tack puppa för ett bra svar! Jag hade ingen aning om skillnaden på det, men jag hade samma problem har jag för mig med sommardäcken på men hade oxå dåliga sommardäck på så vet inte vilket jag behöver men kanske är både och då

• Rabarbapuppa
    idisb skrev 2014-03-04 14:23:17 följande:
    Tack puppa för ett bra svar! Jag hade ingen aning om skillnaden på det, men jag hade samma problem har jag för mig med sommardäcken på men hade oxå dåliga sommardäck på så vet inte vilket jag behöver men kanske är både och då
    Tack.

Jag tycker du ska börja med en balansering av hjulen.
    Om du åker nu och får vinterhjulen balanserade så kan de se i maskinen om de har obalans. Gör sen ett test i de farter du upplevt att du har problemen, är de borta då, ja då vet du, då var det hjulen.

Sannolikt är då att dina gamla sommardäck som ska på i vår, lider av samma sak - obalans. Men om du tänker köpa nya däck ändå, så... ja då kommer du som sagt få balansering och montering gjord i det köpet.
    (och dina vinterdäck kan du lugnt förvara inför nästa vinter med vetskapen om att de också är balanserade och okej)

Ibland är det dock som du misstänker, att det kan vara något annat. Jag köpte nya däck av hyfsat fabrikat (Firestone) och jag fick gå igenom både framvagnsinställning (det fanns inga felinställningar) och upp till tre hjulbalanseringar, samt test med olika däckstryck. Jag fick fortfarande obalans i 110-120. Jag reklamerade däcken, nånting var fel i dem eller att de inte var avsedda för min bil, så det blev nya Bridgestone och problemen försvann.

/Puppa
Svar på tråden Dags för hjulinställning?