• Mellanmjölkens land

My Wear eller Isbjörn, galon eller skalkläder, tvådelat eller overall? Hur tänker du när det gäller barnens ytterkläder?

Folk resonerar olika kring barnkläder, så mycket har jag förstått

Vissa köper flera billiga overaller och kompletterar med galon, andra köper overaller med vattenpelare i höjd med Mount Everest (och en prislapp i nivå med en expedition dit ) medan ytterligare andra köper dyra overaller och sätter galon ovanpå för att inte slita dem för mycket.

Vissa köper fodrad galon, andra köper ofodrad galon och har fleecekläder under,  andra köper skalkläder och har fleece under och en del kombinerar på olika sätt.

Vissa köper tvådelat medan andra köper overaller.

Resultatet blir liknande, man har ett hyfsat torrt och varmt barn efter utevistelsen, men resonemanget bakom valen skiljer sig massor. Nu är jag nyfiken på hur ni tänker och vilka val ni gör?

OBS! Detta gäller barn i förskoleåldern, inte bebisar och inte skolbarn.

• Svar på tråden My Wear eller Isbjörn, galon eller skalkläder, tvådelat eller overall? Hur tänker du när det gäller barnens ytterkläder?
  • Pikku Enkeli

Vi väntar nu vårt första barn och eftersom jag arbetar i barnomsorgen vet jag redan vad jag kommer (och inte kommer) klä mitt barn i. ALDRIG en billig overall som måste kompletteras med galonkläder, blir otympligt och jobbigt.
    Kommer ha:
    bra overall som tål vatten i mängder,
    fodrad galon,
    vanlig galon,
    skalkläder med fleeceställ.
    Då kan man kombinera efter väder och vind. För mig är ytterkläder oerhört viktigt och det kommer fortsätta vara så när det gäller mitt barns ytterkläder.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Natulcien

Vi har en 3,5-åring på förskola.

Jag prioriterar att han kan röra sig bra och hålla sig varm och torr.
    Dessutom försöker vi tänka miljömedvetet och inte handla nytt hela tiden till ett barn som växer, och växer ur, på nolltid.

Galon ovanpå overall använder vi aldrig, eftersom det verkar klumpigt och onödigt varmt.

Vi ser till att ha en bra overall på vintern, med bra passform, som klarar väta och kyla. Och man behöver inte köpa dyra märken för det, utan det har fungerat utmärkt med begagnade overaller (ärvda och/eller köpta på Tradera). Dessutom behöver man inte vara så rädd om overallen om den är begagnad och hyfsat billig, utan kan tillåta honom kravla runt i den även en snöfri vinter som den här. Dessutom lätt för honom själv att ta av och på, för att bespara förskolepersonalen lite tid.

Fodrad galon har jag inte heller sett behovet av. Vi hade det ett år, men använde det aldrig.
    Vi kör tvådelat skalställ på höst och vår, och kompletterar med olika kläder under. Och så har vi förstås ett galonställ hängande på förskolan.

Så en bra overall, ett bra skalställ, ett ofodrat galonställ, så är man i hamn sen. Glad

• Pandamamma79

Overall från Kappahl att ha på vintern, oavsett ifall det är snö, regn, iskallt med underställ under. Skalbyxor och jacka från samma ställe till vår och höst, med eller utan underställ beroende på hur kallt det är.

• Mellanmjölkens land

Själva gör vi som Pandamamma med undantag för att vi inte köper overall på Kappahl eftersom passformen inte funkar på år dotter. Skalkläder har vi köpt PoP eller Kappahl men nu går väl Kappahl bort eftersom de sänkt vattenpelaren på sina skalkläder till 5000.

Anledningen till arför jag tog med dyr overall + galon är för att det tydligen är barn på vår dotters avdelning som har den kombon och personalen frågade om vi ville göra så i samband med att i skolade in.

• Leonike

Jag prioriterar absolut barnens ytterkläder, det får kosta pengar helt enkelt. Jag vill att de ska ha rätt kläder för vädret, vara varma och torra och därmed uppskatta att vara ute! Vi använder inte galon, utan bara skalkläder med eller utan fleece under. Köper pops efter som det är hög vattenpelare. Köper också en bra overall, det gör jag på vinterrean året innan den ska användas. Vi har haft isbjörn detta året faktiskt bästa overallen vi haft! Den ska ärvas av lillasyskonet och sen säljas. Nu hittade jag ingen isbjörn på rea så det blev en molo till nästa år. De sätter på galon på overallen på vår förskola vilket jag tycker är HELT galet! Varför ska man köpa en vattentätt overall då? Och så varmt och äckligt, fy! Jag är övertygad på att jag kommer ha tjänat på att köpa dyra ytterkläder till barnen, som först ärvs och sen säljs!

• straw2008

Vi kör på dyra overall (isbjörn) de ska hålla till 3 barn. Vid plusgrader måste de ha galon ovanpå (blir inte alls stelt eller svettigt de är ju helt öppna upptill) annars kommer overallen hem o är lerig från top till tå. De gillar även att rutcha ner för leriga slänten, inget kul efter en sässong. Sen har vi både fodrat o ofodrat galon, som sätts på efter behov. Som sagt overallerna håller för snö o minusgrader men då det är plus blir de helt nerlerade. Våra barn är 4 & 5 år.

I kinamockaskogen.....
  • Leonike

Varför inte sätta på skalkläder med fleece under vid plusgrader? Eller fodrad galon om man har sånt? Båda är ju bara att torka/spola av.

straw2008 skrev 2014-03-06 08:00:30 följande:
    Vi kör på dyra overall (isbjörn) de ska hålla till 3 barn. Vid plusgrader måste de ha galon ovanpå (blir inte alls stelt eller svettigt de är ju helt öppna upptill) annars kommer overallen hem o är lerig från top till tå. De gillar även att rutcha ner för leriga slänten, inget kul efter en sässong. Sen har vi både fodrat o ofodrat galon, som sätts på efter behov. Som sagt overallerna håller för snö o minusgrader men då det är plus blir de helt nerlerade. Våra barn är 4 & 5 år.
    I kinamockaskogen.....

• Dr Mupp

Vår/sommar/höst Skalkläder med hög vattenpelare. De andas och är vattentäta. Fungerar både i spöregn och i torrt väder. Kompletteras med fleece för extra värme vid behov. 

Vinter - funktionsoverall som är varm och vattentät. 

Galonställ hänger oanvänt på dagis. 

Visst blir kläderna leriga i plusgrader men det är bara att spola av dem med vattenslangen eller i duschen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • straw2008
    Leonike skrev 2014-03-06 08:34:18 följande:
    Varför inte sätta på skalkläder med fleece under vid plusgrader? Eller fodrad galon om man har sånt? Båda är ju bara att torka/spola av.

Vi anser att det tyvärr inte räcker vid nollan eller någon plus (tunna långkallsingar/tröja fleece o galon). Har tyvärr erfarenheten att skalkläder läcker även om det står att de ska vara 110% vattentäta. Galon spolar vi av varje dag. Vi elelr dagispersonalen har inga problem med att klä barnen såhär.
    I kinamockaskogen.....
  • Fosse

Vi har overall med extra stora galonbyxor att dra över vid behov, skalställ, fodrad galon och ofodrad galon. Gympaskor, ofodrade gummistövlar och vinterskor.
    Utöver det så har vi en dunjacka och nätta stövlar för helgbruk.

Vi anpassar efter behov. Nu i vinter har vi nästan uteslutande använt det fodrade galonstället eftersom det varit varit så kallt och väldigt lerigt på dagisgården. Skalstället håller inte för den extrema leran blivit i vinter... och att spola av skalställ, jag måste iaf tvätta vårat och efter så många tvättar blir det helt förstört.

Svar på tråden My Wear eller Isbjörn, galon eller skalkläder, tvådelat eller overall? Hur tänker du när det gäller barnens ytterkläder?