• Andr Eas

    Varför mår min fru konstant illa?? Är ej gravid!

    Hej!

    Min fru mår konstant illa och har gått ned i vikt (ca 4 kg). Hon är inte gravid, MEN hela familjen har behandlats med antibiotika mot halsfluss (start för drygt 2 veckor sedan. Hon mådde dåligt av Kåvepeninet, och fick direkt en ny antibiotika. Det har fungerat OK, men hon har haft dålig mage pga den och varit känslig. Samma natt, efter det att den SISTA tabletten tas, börjar hon må illa väldigt kraftigt. Detta var natten till i fredags, och sedan dess har hon gått ned i vikt och mår konstant illa.

    Reaktion på antibiotikan? Det tror läkare efter att ha varit på akuten 2 ggr och tagit flera prover, vilka ej har visat något. Tycker att en sådan kraftig reaktion borde komma tidigare med tanke på att kuren var 10 dagar á 2 tabletter per dag. Hon kan få en "formtopp" ibland på en kvart upp till en timme då det är en aning bättre, men sedan är det samma visa igen. Orkeslös, inga krafter etc etc. Hon upplever inga magsmärtor i den bemärkelsen, men när läkaren kände på hennes högra sida (typ under revbenen/nedanför revbenen gjorde det ont). Det "suger" dock i hennes mage, och känns obehagligt.

    Någon som känner igen detta? Eller har erfarenhet av detta pga annan anledning? Lösning på problemet? Förslag? Hon mår piss rent ut sagt, och läkaren "ordinerar" att hon ska sakta men säkert äta och dricka.......zzzz. 

  • Svar på tråden Varför mår min fru konstant illa?? Är ej gravid!
  • Allergiexperten

    Hej! En vanlig biverkan när man medicinerar med antibiotika är diarré och magont. Det brukar gå över när medicineringen är slut. Sugande känsla i magen är också ett vanligt symtom vid antibiotika medicinering.
    Att ta det lugnt och vila är bra råd att ge i samband med infektioner, det behöver kroppen för att läka ut infektioner på ett bra sätt.
    Vuxna personer brukar inte tappa flera kilo i vikt vid en vanlig halsfluss, men om man däremot inte kan äta alls så minskar man förstås i vikt. Likaså vid magsjuka och kräkningar. Det tar någon vecka innan man mår helt bra efter magsjuka.  
    Om din fru inte mår bättre efter avslutad medicinering och vila någon vecka och om hon fortsätter att ha ont tycker jag att en ny läkarbedömning bör göras, boka i så fall in tid hos husläkaren.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Varför mår min fru konstant illa?? Är ej gravid!