Hur lyckas med maräng?
Jag lyckas aldrig göra maräng. Hur gör ni?
Jag lyckas aldrig göra maräng. Hur gör ni?
Skålen måste va snustorr. Ingen äggula what so ever. Hälften av sockret först. Vispa vispa vispa. När det går att vända upp o ner på skålen utan att något rinner ut så vänder du ner det sista av sockret. Kanske vispar lite till. Jag gjorde mina första maränger häromdagen med stöd av ovan o de blev kanon.. Du kanske gör exakt så :)
Skippa plastskålar och kör med glas eller metallkoppar då du vispar marängen.
Googla på recept där du gör maräng över vattenbad. Superenkelt, går fort och dom blir glansiga, fina och supergoda!
Gör över vattenbad - går inte att misslyckas.
Jag brukar bara slänga äggvitor och socker i kitchen aid'en och vispa tills det blir vitt och fluffigt..... Hur kan ni misslyckas? Har det med ålder på äggen att göra kanske?
Jag tycker marängerna alltid faller ihop om man låtit vitorna stå i kylskåp några dagar eller man använder ägg nära utgångsdatum. Har misslyckats två gånger i rad nu och det är det enda jag gjort annorlunda än innan.
Fast hur gör ni i ugnen? Vilken temperatur? Hur länge?
Och jag har lyckats få marängsmet över vattenbad att bli för varm... Vattnet kokade inte.
Jag gör goda maränger, men de ser alltid ut som skrutt.
95 grader ca i ugnen och så låter jag luckan ara lite öppen, sätter en träslev mellan kanten och luckan.
Ha inte i något socker (eller väldigt lite) förrän du vispat upp vitorna till ett riktigt fast vitt skum.
Sedan vispar man i lite socker i taget tills smeten blir blank. Häll inte i allt socker på en gång.
Har man i för mycket socker i början eller stjälper i det för fort så kan smeten falla ihop och bli svårspritsad.
Allt från 20-45 minuter brukar jag ha. Beror på hur man vill ha marängerna: sega, helt genomvärmda, stora, små.
Ann Nelly: Häller alltid i allt socker innan jag börjar vispa. Aldrig haft problem med det du säger.
Jag gillar att ha i ett kryddmått vinäger, då blir de så där kladdigt sega i mitten och frasiga utanpå.
Spanska flugan: Så blir mina pckså (om jag vill ha dom så) utan vinäger.
Jag bara blandar ihop allt tillsammans och vispar vispar vispar. Gar emot alla recept men funkar. Ser till att skalen ar helt torr och ingen aggula alls kommit med. Blir fina och hoga anda.